نادیده گرفتن حقوق شهروندان توسط مغازه داران و دست فروشان در خدابنده/تصاویر

حکایت اشغال پیاده روها توسط اجناسی که طغیان کرده و به بیرون ازمغازه ها هجوم می برند علاوه بر برهم زدن نظم و انظباط بازار شهر حقوق شهروندان را نیز پایمال کرده است. به گزارش اشراق۲۴،معبر به معنی محل عبور می باشد و اصطلاحا به محلی اطلاق می گردد که از آن برای عبور و […]

DSCN5658حکایت اشغال پیاده روها توسط اجناسی که طغیان کرده و به بیرون ازمغازه ها هجوم می برند علاوه بر برهم زدن نظم و انظباط بازار شهر حقوق شهروندان را نیز پایمال کرده است.

به گزارش اشراق۲۴،معبر به معنی محل عبور می باشد و اصطلاحا به محلی اطلاق می گردد که از آن برای عبور و مرور استفاده می شود و معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط آن را مسدود نموده و شخصی نماید.

از نظر قانون کوچه های عمومی، میدان ها، پیاده روها، خیابان ها و به طور کلی معابر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی محسوب می شود و در مالکیت شهرداری قرار دارد و در واقع شهرداری موظف می باشد از معابر به عنوان یک ملک عمومی حفاظت کند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان ها، پارک ها و باغ های عمومی که حق طبیعی هر شهروند می باشد جلوگیری نماید.

ایجاد پیاده راه ها بسیار ایده مناسب و مطلوبی است اما پیاده راه ها به جای گشایش در تردد به جولانگاه دست فروشان و مغازه داران تبدیل شده است که حتی عده ای در آنجا بساط می کنند که اگر فکری به حال این موضوع نشود به ناهنجاری بزرگی تبدیل می شود.

از طرفی دیگر اگر به این قضیه نگاه کنیم وجود وسایل مغازه داران در پیاده رو و بعضاً خیابان ، سبب شده که عابران از خیابان گذر کنند و همین مساله مهم ترین عامل در ایجاد ترافیک سنگین در این منطقه است.

 یکی از مشکلات زندگی در جوامع شهری که مدتی است به دغدغه شهرنشینان علی الخصوص عابران پیاده تبدیل شده است، تعرض به حریم پیاده روها از سوی مغازه داران می باشد.

این حکایت هزاران یا صد ها هزار مغازه داری است که هر روز صبح بخشی از پیاده رو به سند ملکی مغازه شان اضافه کرده و تا پاسی از شب همچنان در تملک آنها باقی خواهد ماند.

متأسفانه فرهنگ غلط اشغال پیاده روها یکی از مشکلات مهم درسطح خیابانهای شهرستان خدابنده است که رفت و آمد عابران را با مشکلات عدیده ای همراه ساخته است.

آنچه که در اولین نگاه به چشم می خورد ، بی نظمی و برهم خوردن معماری شهری است که با اشغال پیاده روها توسط اجناس مغازه داران صورت می پذیرد و این مهم زمانیکه در پیاده روهایی با عرض کم اتفاق می افتد چیزی جزء ایجاد هرج و مرج در پی نخواهد داشت و این دقیقا نقض حقوق شهروندان است.

مدتهاست پدیده استفاده مغازه ها به خصوص فروشگاه های ارائه اجناس عمومی یا همان بقالی ها به شکل قابل توجهی گسترش یافته و مغازه داران پا را از این فراتر گذاشته و حریم عرض پیاده روها را اشغال نموده اند.

برخی از مغازه داران شهر ما انگار عادت کرده اند که جلوی مغازه هایشان را پر کنند از انواع البسه ، کارتن های میوه، لوازم خانگی و اسباب و وسایل داخل مغازه ها، انگار که کم کم دارد باورشان می شود که پیاده رو جزئی از مغازه های آنهاست و انگار که پیاده رو ملک شخصیشان است.

حال در نظر بگیرید دو نفر قصد دارند از یک سو و دو نفر دیگر از سوی دیگر همزمان از کنار هم رد شوند و باز در نظر بگیرید که این افراد، آن لحظه در شرایط روحی مناسبی نیستند یا عجله دارند یا اصولا” افراد خوش خلق و مهربان و با گذشتی نیستند و هر کدام از آنها تلاش دارند راحت تر، زودتر و بدون تغییر مسیر به راه خود ادامه دهند… این اتفاق تنها یکی از پیامدهای بند آوردن پیاده روها است.

به سراغ برخی از شهروندان شهرستان خدابنده رفته و نظرات آنان را جویا شدیم:

رحیمی در گفتگو با خبرنگار اشراق۲۴گفت: متأسفانه آنچه که باید توسط مغازه داران رعایت شود ، اتفاق نمی افتد و همواره تمامی پیاده رو های شهرستان خدابنده در تصاحب مغازه داران است.

وی اذعان کرد: از مسئولین شهرستان درخواست داریم تا هر چه سریعتر پیاده روها را از تسخیر مغازه داران درآورند چرا که تمامی عابران پیاده مجبور هستند به جای استفاده از پیاده روها از خیابانها تردد کنند.

خانم حاجبی نیز درادامه افزود: پیاده روها به خودی خود کم عرض هستند ، حال با قرار گرفتن اجناس مغازه داران این عرض کم ، کمتر شده و زمان عبور از پیاده روها تردد برای خانمها در مواجهه با عبور آقایان بسیار سخت می شود و این به دور از حق و حقوق شهروندی و ارزشهای اخلاقی ملت ما است بنابراین از مسئولین شهرستان تقاضا داریم تا هرچه سریعتر نسبت به رفع این معضل رسیدگی نمایند.

خبرنگار اشراق۲۴ این مشکل شهر قیدار را از یوسفلی شهردار قیدار جویا شو و وی گفت: این افراد جلوه زشتی از شهر به نمایش گذاشته اند و میهمانانی که از این شهر عبور می کنند نسبت به این وضعیت ناراضی بوده و انتظار داریم که نیروی انتظامی و دادگستری دست ما را بگیرند تا نسبت به جمع آوری این مورد اقدام کنیم چرا که باعث معرفی بد شهر شده است و کارکنان شهرداری چندین بار با این افراد درگیر شده و قادر به حل مشکل نیستند.

در تصاویر زیر اشکال مختلفی از سد معبر در شهر قیدار را می بینید که از سد معابر توسط دستفروشان گرفته تا سد معبر توسط مغازه داران میوه فروش ، البسه و وسایل نقلیه برای فروش کالا، اشغال پیاده روها از جمله آنها ست که شایسته است متولیان رفع انسداد پیاده رو ها مسئولین محترم  فکری به حال این بی نظمی ها کنند.

DSCN5658DSCN5656DSCN5655DSCN5651DSCN5650DSCN5648DSCN5647DSCN5645DSCN5644DSCN5643DSCN5641DSCN5640DSCN5639DSCN5638DSCN5636