ظرفیت‌های کشاورزی عامل پایین بودن نرخ بیکاری در خدابنده/فرهنگ کارآفرینی در خدابنده ضعیف است

رییس اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی شهرستان خدابنده گفت: یکی از مهم‌ترین علل ظرفیت‌های پایین بودن نرخ بیکاری در خدابنده، وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشاورزی است. علی کردلو رییس اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگار اشراق۲۴  با بیان اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های تعاونی ثبت شده در خدابنده ۱۲۵۵ […]

رییس اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی شهرستان خدابنده گفت: یکی از مهم‌ترین علل ظرفیت‌های پایین بودن نرخ بیکاری در خدابنده، وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشاورزی است.۹۸۵۴۰۸

علی کردلو رییس اداره تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی شهرستان خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگار اشراق۲۴  با بیان اینکه در حال حاضر تعداد شرکت‌های تعاونی ثبت شده در خدابنده ۱۲۵۵ تعاونی است، تصریح کرد: این تعداد حدود یک‌سوم شرکت‌های تعاونی استان زنجان را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ۷۷۵ تعاونی فعال در شهرستان خدابنده وجود دارد که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند از این تعداد ۴۹۰ تعاونی فعال در حوزه کشاورزی، ۱۳۹ تعاونی خدماتی، ۱۰۱ تعاونی صنعتی، ۲۵ تعاونی چند منظوره و ۲۰ تعاونی فرش دستباف در شهرستان خدابنده در حال فعالیت هستند.

کردلو با اشاره به جمعیت شهرستان خدابنده که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ انجام شده است، بیش از ۱۶۹ هزار نفر است و نرخ بیکاری در این شهرستان نزدیک به ۷ درصد است، گفت: نرخ بیکاری در این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها پایین‌تر است و علت اصلی آن همین موضوع رونق کشاورزی و بالا بودن جمعیت روستایی در این شهرستان است و همچنین علت اصلی همین نرخ بیکاری ۷ درصد هم نبود و یا کمبود کارگاه‌های تولیدی خدماتی بزرگ در این شهرستان است.

وی افزود: شهرستان خدابنده به دلیل عمده فعالیت اقتصادی مردم آن که کشاورزی است نسبت به سایر شهرستان های استان زنجان دارای نرخ بیکاری پایین تری است و نرخ بیکاری ۶/۹ درصد نیز به دلیل نبود کارگاه های تولیدی، خدماتی و تبدیلی بزرگ در این شهرستان است.

رئیس اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان خدابنده ادامه داد: کارخانه سیمان زنجان، شرکت سرنگ شفا، شرکت آریارنگ درخشان و مزرعه پیوند پرهام تنها واحدهای بزرگ کارگری در شهرستان خدابنده محسوب می شوند.

وی افزود:  از دلایل بیکاری در خدابنده می توان به عدم وجود مهارت و فرهنگ کارآفرینی در این شهرستان اشاره کرد که باوجود سرمایه کافی، تعدادی از تولیدکنندگان و کارآفرینان، سرمایه های خود را در خارج از شهرستان و یا حتی خارج از استان به کار می گیرند.

کردلو به راهکارها و برنامه های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خدابنده درباره حل مشکل بیکاری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: حمایت از طرح های تبدیلی، کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت،همکاری کلیه دستگاه های اجرایی دخیل در اشتغال با یکدیگر براساس تکالیف مشخص شده برای دستگاه ها در قانون و مقررات،همکاری بانک ها با دستگاه های اجرایی دخیل در اشتغال و کمک به تأمین سرمایه اجرای طرح های اشتغال زایی از جمله این راهکارها  و برنامه ها است.