عدم سرمایه درگردش و عرضه و فروش کالا مهمترین علت تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در خدابنده است

رئیس صنعت و معدن و تجارت شهرستان خدابنده گفت: عدم ارائه تسهیلات بانکی(تسهیلات سرمایه در گردش)،عدم عرضه و فروش کالا و بیمه و مالیات و برق ازمهمترین مشکلات شهرستان دراین بخش است که باعث به تعطیلی یا نیمه تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی و صنعتی در خدابنده شده است. ابوطالب افشاری،رئیس اداره صنعت و معدن و […]

DSCN7990رئیس صنعت و معدن و تجارت شهرستان خدابنده گفت: عدم ارائه تسهیلات بانکی(تسهیلات سرمایه در گردش)،عدم عرضه و فروش کالا و بیمه و مالیات و برق ازمهمترین مشکلات شهرستان دراین بخش است که باعث به تعطیلی یا نیمه تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی و صنعتی در خدابنده شده است.

ابوطالب افشاری،رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان خدابنده به مناسبت ۱۰تیر که به نام روز صنعت و معدن نامگذاری شده است در گفتگو با خبرنگاراشراق ۲۴ اظهارکرد: صنعتگران در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی،نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی افزود: ۶۵ واحد صنعتی و ۳۶واحد معدنی در شهرستان خدابنده وجود دارد که جواز تاسیس و تولید را دریافت کرده اند.

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان خدابنده ادامه داد:  ۴۴واحد صنعتی شهرستان خدابنده در شهرک صنعتی این شهرستان قرار دارد و فقط ۱۰ واحد آن فعال است و ۱۶ واحد آن پروانه بهره برداری گرفته اند ودر ۱۴ واحد آن نیز تخصیص زمین صورت گرفته و ۷ واحد دیوار کشی شده است ودر  ۴ واحد نصب سوله و در ۲ واحد نصب ماشین آلات انجام شده است و بقیه واحدها فعالیت ندارند.

وی افزود: عدم ارائه تسهیلات بانکی(تسهیلات سرمایه در گردش)،عدم عرضه و فروش کالا و بیمه و مالیات و برق ازمهمترین مشکلات شهرستان دراین بخش است که باعث به تعطیلی یا نیمه تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی و صنعتی در خدابنده شده است.

افشاری افزود: وضعیت شهرستان خدابنده از نظر وجود مواد معدنی چندان قابل توجه نیست، تنها معدنی که در سال ۱۳۷۵ فعالیت داشته است مربوط به ماده معدنی نمک می باشد، که با توجه به نامرغوبی آن از نظر مقدار، قابل ذکر نیست، میزان استخراج اسمی معادن فعال شش هزار تن بوده که یکی از این معادن نیز باتوجه به راه اندازی آن در ماه های پایانی سال ۷۷، فعالیت استخراجی نداشته است، البته با توجه به اکتشاف یک معدن سرب و روی و راه اندازی آن در سال ۱۳۷۶ می توان برنامه ریزی لازم را برای استخراج و کانه آرایی آن انجام داد.

وی ادامه داد: معادن آهک و گچ، رس و مارون به عنوان تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز از قابلیت های موجود منطقه است و معادن  سنگ گچ شهید چمنی، گچ ایچ، آهک چپ دره، مرمریت آقبلاغ، سیلیس چپقلو، باریت جرین، نمک سید محمد و نمک شوراب از منابع معدنی این شهرستان محسوب می شود.

افشاری تصریح کرد: شهرستان خدابنده دارای یک شهرک صنعتی است که در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار احداث شده که حدود ۲۷ هکتار زمین صنعتی را در خود جای داده است و در حال حاضر دارای خیابان های آسفالته ، آب و برق است.

این مسئول به استعدادها و پتانسیل های موجود در شهرستان خدابنده اشاره کرد و گفت: وجود ذخایر معدنی از قبیل گچ ، باریتین ( تنها معدن فعال باریتین استان ) ، تراورتن ،‌  مرمریت ، سنگ لاشه ، مواد اولیه سیمان شامل مارن آهکی و مارن رسی،وجود امکانات زیر بنایی مناسب شامل آب و برق و زمین و نیروی کار،  موقعیت جغرافیایی شهرستان و نزدیکی به استان همدان و توان جذب صنایع بزرگ،  وجود راههای مواصلاتی مناسب و ارتباط با استانهای همدان و کردستان،فاصله نزدیک شهرک صنعتی با جاده ترانزیت،وجود مواد اولیه فراوان و ارزان قیمت برای واحدهای صنایع تبدیلی که علاوه بر تولید ۶۰ % گندم تولیدی استان ، امکان کشت چغندر قند ، کلزا ، سیب زمینی و انواع گیاهان دارویی در شهرستان وجود دارد و وجود نیروی جوان تحصیل کرده و آماده به کار و وجود مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هنرستان فنی از جمله ظرفیت های شهرستان است.

وی افزود: در مجموع از نظر صنایع، به جز شرکت تولید کننده قطعات ماشین آلات کشاورزی و واحدهای کارگاه موزاییک سازی صنایع بزرگ چشم گیری در این منطقه دیده نمی شود.

افشاری ادامه داد: در ارتفاعات شهرستان خدابنده معادنی وجود دارد که به صورت سنتی (دستی) و صنعتی بهره برداری می شوند و مهم ترین آن ها معدن سنگ گچ در ارتفاعات روستای ملک چمنی و معدن سنگ های ساختمانی و سنگ مرمر در روستای مادآباد در دامنه باختری کوه قیدار که به جز معادن یاد شده، منابع دیگری هم وجود دارد که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.