سالمندی روزهایی که در انتظار من و توست/خانه سالمندان عاقبت تلخ روزهای شیرین بابا علی

سالمندان امروز عزیزان و پدران و مادران دیروز هستند، عزیزانی که دیروز همه چیز خود را برای من و تو فدا کردند تا امروز ما عصای دست آن‌ها باشیم، اما امروز ما آن‌ها را اضافه و وبال گردن می‌دانیم و… به گزارش ثبیر، هر روز صبح که برای ورزش کردن به پارک می‌روم، می‌بینمش که […]

سالمندان امروز عزیزان و پدران و مادران دیروز هستند، عزیزانی که دیروز همه چیز خود را برای من و تو فدا کردند تا امروز ما عصای دست آن‌ها باشیم، اما امروز ما آن‌ها را اضافه و وبال گردن می‌دانیم و…13920709000523_PhotoA

به گزارش ثبیر، هر روز صبح که برای ورزش کردن به پارک می‌روم، می‌بینمش که روی نیمکت پارک نشسته و مثل همیشه با همان چادرش که گل‌های ریز داره به گوشه‌ای خیره شده، بهش سلام می‌کنم، با همان دست‌های لرزان دستم رو می‌گیره و میگه «الهی که پیر شی؟» به صورتش خیره می‌شم، او یک مادر با کوله بار یک عمر تجربه است، سفیدی موهاش خاطرات گذشته‌اش را فریاد می‌زند، روزهایی که بچه‌هایش کنارش بودند، بزرگ خانواده بود و احترامش واجب…

دستم رو محکم‌تر فشار میده و میگه تو من رو یاد دخترم می‌اندازی، باز هم همان سوال تکراری رو ازش می‌پرسم، مادر خبری از دخترتون نشد، در حالیکه عینکش را روی چشمانش جابه‌جا می‌کنه با چشمانی اشک آلود و لبخندی سرد، دستش را دور گردنم حلقه می‌کنه و می‌گه نه مادر، بعد هم مثل همیشه شروع می‌کنه مثل ابر بهاری گریه می‌کنه و لابه‌لای گریه‌هایش می‌گه مادر نمی‌خواستم ناراحتت کنم، اما دلم گرفته و من هم گفتم نه مادر من شما را دوست دارم، اما می‌دونم که دوست داشت این کلمات را از دخترش بشنود.

بعد با همان صدای لرزان که نشانه‌ای از آه و حسرت داره، می‌گه من به این وضعیت راضیم، همین که دخترم خوشبخت باشه برام کافیه، حالا یا کنار من یا هر جای دیگه.

به گزارش فارس، 9 مهر ماه از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز سالمندان نامگذاری شده و هر سال شعاری از سوی این سازمان به این مناسبت به تمامی کشورهای جهان اعلام می شود تا برنامه‌ریزی خود را در این راستا انجام دهند.

*2 هزار سالمند زیر پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان ضمن تبریک سالمندان افزود: دوران سالمندی یکی از مراحل زندگی است که همراه با تحلیل قوا و کاهش فعالیت بدنی آغاز می‌شود که با توجه به افزایش میانگین عمر تعداد سالمندان به صورت روزافزون در حال افزایش است.

فرهاد میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار سالمند از خدمات بهزیستی استان زنجان بهره‌مند هستند، اضافه کرد: ارائه خدماتی همچون حمایت‌های مالی، ارائه خدمات نگهداری توانبخشی شبانه‌روزی، تأسیس مراکز آموزشی توانبخشی، ویزیت در منزل و اعزام مراقبین آموزش‌دیده به منزل سالمندان از جمله اقداماتی است که بهزیستی در حمایت از این گروه انجام می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور حل مشکلات سالمندان افزود: دبیرخانه شورای ملی سالمندان برای حل مشکلات جامعه سالمندی در کشور با هماهنگی سازمان‌های ذیربط چون تامین اجتماعی، بهداشت و درمان، کمیته امداد، سازمان بازنشستگی کشوری در تلاش برای حل معضلات این قشر است.

* 18 هزار سالمند زیر پوشش کمیته امداد استان زنجان هستند

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: هشت درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

کمال حسنی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته 652 هزار خانوار سالمند زیر پوشش کمیته امداد استان زنجان بودند، تصریح کرد: این تعداد سالمند شامل یک میلیون و 282 هزار و 863 نفر است که 913 هزار و 466 نفر آن مرد و 369 هزار و 397 نفر زن هستند.

وی همچنین تعداد سالمندان زیر پوشش کمیته امداد استان زنجان را 18 هزار و 804 نفر اعلام کرد و گفت: 63 درصد از این سالمندان در روستاها و 36 درصد در شهرها ساکن هستند.

*حرمتی که با پیر شدن بابا علی از بین رفت/ مشغله و گرفتاری بهانه‌ای برای فراموشی پدر

بابا علی با یک عصا توی دستش که انگار یار همیشگی‌اش است توی پارک قدم می‌زنه، به یاد اون روزهایی که روزهایی که با عزت و افتخار لقمه نان حلالی برای زن و بچه‌اش فراهم می‌کرد روزگاری که دغدغه سیاست و یارانه و گرانی را نداشت.

روزهایی که ارشد خانواده بود و احترامش، واجب و هیچ کدام از بچه‌ها به بهانه مشغله و گرفتاری ازش دور نمی‌شدند.

اما حالا پیرمرد با انبوهی از خاطرات تلخ و شیرین سربار خانواده شده و مثل قدیم وقتی از در خانه وارد می‌شود، کسی منتظر او نیست، آخه بچه‌ها فکر می‌کنند، افکار اون دیگه قدیمی شده، اما این‌ها همه غصه‌های پیرمرد نیست، چرا که از نوه کوچکش شنیده که پدر و مادرش تصمیم دارند، بابابزرگ رو به خونه سالمندان ببرند تا پیش هم سن و سال‌هاش باشه و غم دوری مادربزرگ رو فراموش کنه….

خانه سالمندان جایی که پر است از تمام پدران و مادران سالمند، که روزی جوان و زیبا بودند و امیدها و آرزوهایی داشتند همانند من و شما….

الهی که پیر شید ولی به عاقبت بابا علی دچار نشوید

نهم مهر ماه بر همه سالمندان امروز و جوانان دیروز مبارک