بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو| به‌روزرسانی؛ ۲ فینالیست در ۴ وزن نخست کشتی فرنگی/ قطعی‌شدن برنز کبدی مردان و زنان

روز یازدهم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ با پی‌گیری رقابت‌های ورزشی در هانگ‌ژوی چین آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار اعزامی شبکه اطلاع‌رسانی دانا از هانگ‌ژو؛ نوزدهمین دوره رویداد بازی‌های آسیایی در هانگ‌ژو از روزهای گذشته به شکل رسمی با پی‌گیری مسابقات مختلف در رشته‌های ورزشی متفاوت آغاز شده که امروز هم در روز یازدهم بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲، نمایندگان کاروان ورزشی کشورمان به رقابت با حریفان خود پرداختند.

کشتی فرنگی؛ ۲ فینالیست و یک شانس برنز در ۴ وزن نخست

ناکامی عجیب دلخانی!

در وزن ۶۰ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور دارند، میثم دلخانی در دور نخست سوپارمانتور جیانیندر از هند را ۷ بر یک شکست داد. وی در دور بعد با در حالی که نمایش خوبی داشت در نهایت با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب آدیوس سلطان گالی از قزاقستان شد و با توجه به حذف رقیبش، از دور مسابقات کنار رفت.

سهرابی به رده‌بندی رسید

در وزن 67 کیلوگرم دانیال سهرابی در دور نخست با نتیجه 5 بر 2یونگ جین رو از کره شمالی را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه 9 بر صفر هانسو ریو از کره جنوبی را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. سهرابی در نیمه نهایی در حالی که در مقابل شرماخانبت از قزاقستان  با نتیجه  ۹بر۴ پیش بود ضربه فنی شد و شانس حضور در فینال را از دست داد. سهرابی برای کسب مدال برنز بعدازظهر به روی تشک خواهد رفت.

علی‌زاده در فینال

در وزن ۸۷ کیلوگرم که ۱۲ نفر حضور دارند، ناصر علیزاده در دور اول با نتیجه ۷ بر یک آتابک عزیزبکوف از قرقیزستان را شکست داد. وی در دور بعد نیز با نتیجه ۷ بر یک از سد عظیم آناممدوف از ترکمنستان گذشت و گام به نیمه‌نهایی گذاشت. علیزاده در این مرحله با نتیجه ۵ بر یک مقابل سونیا کومار از هند به برتری رسید و فینالیست شد.

کاویانی‌نژاد گام به فینال گذاشت

در وزن ۷۷ کیلوگرم که ۱۱ نفر شرکت کرده‌اند، امین کاویانی‌نژاد در در اول با نتیجه ۹ بر ۳ از سد کیم هیون وو از کره جنوبی گذشت. وی در دور بعد نیز با نتیجه ۵ بر ۳ دلشاد اومون گلدیف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و راهی نیمه‌نهایی شد. کاویانی‌نژاد در این دیدار با نتیجه یک بر یک مقابل لیو ریو از چین به برتری رسید و فینالیست شد. وی عصر امروز برای کسب مدال طلا روی تشک خواهد رفت.

تیراندازی با کمان؛ تیم میکس ریکرو به رده‌بندی رفت

در یازدهمین روز بازی‌های آسیایی هانگژو تیم میکس ریکرو ایران متشکل از مبینا فلاح و رضا شبانی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل تیم چین با نتیجه شش بر صفر به پیروزی رسیدند اما در نیمه نهایی با همین نتیجه مغلوب ژاپن شدند و به دیدار رده‌بندی رفتند.

این تیم پیش از این مقابل تیم میکس قزاقستان با نتیجه پنج بر چهار پیروز شده و به دور یک‌چهارم نهایی صعود کرده بود. گیسا بایبردی، نماینده تیروکمان ایران، در مرحله یک‌چهارم نهایی کامپوند بازی‌های آسیایی با شکست مقابل حریفش از صعود به دور نیمه‌نهایی بازماند.

پیش از این آرمین پاکزاد، محمدصالح پالیزبان، یسنا پورماهانی، مبینا فلاح، رضا شبانی، محمدحسین گلشنی و گیسا بایبردی نمایندگان تیروکمان ایران در بخش انفرادی کامپوند و ریکرو بودند که حذف شدند. تیم میکس کامپوند و ریکرو نیز حذف شدند.

تیم‌های کامپوند و ریکرو مردان و زنان به دور یک‌چهارم نهایی صعود کرده‌ و باید فردا در ادامه مسابقات برابر ژاپن رقابت کنند.

کبدی؛ قطعی شدن مدال برنز تیم مردان و زنان

تیم ملی کبدی مردان ایران در سومین بازی خود در دور گروهی مسابقات با نتیجه ۶۴ بر ۲۳ مقابل کره‌جنوبی به پیروزی رسید و ضمن راهیابی به نیمه‌نهایی به عنوان تیم نخست گروه خود، مدال برنزش را قطعی کرد.

همچنین تیم ملی کبدی بانوان ایران در دومین بازی خود در بازی‌های آسیایی هانگژو به مصاف بنگلادش رفت و در یک بازی آسان و یک‌طرفه با نتیجه ۵۴ بر ۱۶ حریفش را شکست داد. تیم ایران با این برد در صدر جدول گروه B قرار گرفت و با صعود به نیمه‌نهایی برنزش را قطعی کرد.

سنگ‌نوردی؛ صعود تیم ایران به یک‌چهارم

تیم ملی سنگ‌نوردی ایران موفق شد به مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات سرعت تیمی در بازی‌های آسیایی هانگژو صعود کند.

مسابقات سنگ‌نوردی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در بخش سرعت تیمی از ساعت ۱۱ امروز (چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲) در استادیوم «شائوژینگ ککیائو یانگشان» برگزار شد و تیم ملی سنگ‌نوردی ایران در مرحله مقدماتی به مصاف حریفان رفت.

تیم ایران متشکل از رضا علیپور، میلاد علیپور و مهدی علیپور در ابتدا مقابل قزاقستان قرار گرفت. ۱۰ کشور اندونزی، هنگ کنگ، چین، کره جنوبی، پاکستان، تایلند، سنگاپور، مغولستان، قزاقستان و ایران در این رقابت‌ها حضور داشتند.

۵ بازی برگزار شد و در نهایت هشت تیمی که بهترین رکورد را ثبت کردند راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شدند. مسابقات مراحل یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهایی و فینال از ساعت ۲۰ امشب برگزار شده و مدال‌آوران مشخص می‌شوند.

هر ۳ سنگ‌نورد کنار هم قرار می‌گیرند و هر زمان نفر اول، انتهای دیواره را لمس کرد، نفر دوم حرکت کرده و نفر سوم نیز بعد از لمس نهایی او بالا می‌رود. در نهایت مجموع زمان‌های سه سنگ‌نورد جمع شده و رکورد تیمی ثبت می‌شود.

اندونزی که «وردیک لئوناردو» رکورددار سرعت جهان را در اختیار داشت، با ثبت زمان ۱۶ ثانیه و ۶۳۲ هزارم ثانیه بهترین عملکرد را در مرحله مقدماتی داشت.

روز گذشته «لئوناردو» دو بار در مراحل مقدماتی و رده‌بندی، زمان زیر پنج ثانیه را به ثبت رساند اما در دیدار نیمه‌نهایی مغلوب رضا علیپور شد. ستاره ایرانی در نهایت مدال طلا را بر گردن آویخت و از عنوان قهرمانی خود در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا دفاع کرد.

میلاد و مهدی که پسرعموهای رضا علیپور هستند در آخرین مسابقه مرحله مقدماتی در لاین B قرار گرفتند و با قزاقستان که در لاین A ایستاد، رقابت کردند.

ایران رکورد ۱۷ ثانیه و ۷۴۳ هزارم را در مجموع به ثبت رساند و بعد از اندونزی با ۱۶ ثانیه و ۶۳۲ هزارم و چین با ۱۶ ثانیه و ۷۶۲ هزارم در جایگاه سوم قرار گرفت و جواز حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی را به دست آورد.

البته رکورد مرحله مقدماتی اهمیتی ندارد و صرفا به معنای صعود یا حذف تیم‌ها خواهد بود؛ کما اینکه رضا علیپور روز گذشته در مرحله مقدماتی چهارم شد اما در پایان به مدال طلا رسید. مرد عنکبوتی اندونزیایی نیز در جدول ابتدایی صدرنشین شد ولی به مدال برنز بسنده کرد.

شیرجه؛ صعود مقدسی به فینال

سید محمد مقدسی نماینده شیرجه ایران در مرحله مقدماتی سکو با کسب مجموع ۲۵۰.۸۰ امتیاز در جایگاه دهم ایستاد و جواز حضور در فینال این رشته را کسب کرد. در این رشته ۱۳ شیرجه رو از ۱۰ کشور حضور داشتند که در پایان مرحله مقدماتی این ماده به ترتیب یامینگ و یانگ هاو از چین با امتیازهای ۵۱۰.۷۵ و ۴۹۵.۵۰ اول و دوم شدند و ریکاتو ژاپنی با امتیاز ۴۳۸.۲۰ در رتبه سوم قرار گرفت. با این نتیجه مقدسی عصر امروز (چهارشنبه) از ساعت ۱۵:۰۰ بار دیگر در مرحله فینال سکوی انفرادی با حریفان خود به رقابت خواهد پرداخت.

پاورلیفتینگ در آستانه ورود به بازی‌ها

گاستون پاراژ رییس فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ(IPF) و فرشيد سلطانى رييس كنفدراسيون پاورليفتينگ آسيا(APF) به دعوت مسوولان شوراى المپيک آسیا و مسوولان کمیته برگزاری بازی های آسیایی در هانگژو محل برگزاری نوزدهمین دوره بازی های آسیایی حاضر شدند.

پاراژ، سلطانی و چند تن‌ دیگر از مسوولان فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ طی روزهای اخیر جلساتی را با مسوولین ارشد OCA برگزار کرده و از نحوه برگزاری رقابت ها در رشته های مختلف بازدید کردند.

فرشید سلطانی، رییس ایرانی کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا در این خصوص گفت: جلسات خوب و‌ مثبتی را برگزار کردیم و فکر می‌کنم شرایط مهیاست تا احتمالا در دوره بعدی بازی ها در سال ۲۰۲۶ که در ناگویای ژاپن برگزار می شود، شاهد اضافه شدن پاورلیفتینگ هم باشیم. البته پاورلیفتینگ در بازی های جهانی حضور دارد و مسیر‌ برای ورود این رشته به بازی های آسیایی هموار‌ است.

وی در خصوص اینکه ایران چقدر شانس کسب مدال در این رشته دارد، گفت: تیم ما در آسیا حرف اول را می زند و قطعا با ورود به بازی های آسیایی پاورلیفتینگ می تواند مدال های خوشرنگی‌ را به کاروان ایران اضافه کند.

دیدار هاشمی با خسروی‌وفا و ورزشکاران ایران در دهکده بازی‌های آسیایی

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در دومین روز سفر خود در بازی‌های آسیایی هانگژو، با حضور در دهکده ورزشکاران با ملی‌پوشان حاضر در دهکده دیدار کرد. در این دیدار صمیمانه کیومرث هاشمی برای ورزشکارانی که همزمان با حضورش در دهکده بازی‌ها، در محل اقامت خود حضور داشتند، آرزوی موفقیت کرد.

پیش از این دیدار وزیر ورزش و جوانان در دفتر اداری کاروان ایران در بازی‌های آسیایی حضور یافت و ضمن خدا قوت و خسته نباشید به اعضای حاضر در این دفتر با محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، علی رغبتی مشاور وزیر ورزش و جوانان و سفیر ایران در چین نیز حضور داشتند.

حضور وزیر ورزش و دبیرکل کمیته در سالن مسابقات شطرنج

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان پس از دیدار با ورزشکاران ایرانی در دهکده بازی‌های آسیایی، با دعوت شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون به دیدن رقابت شطرنج‌بازان ایرانی مقابل ویتنام در دور ششم رقابت تیمی بازی‌های آسیایی رفت.

سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان شهید حججی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج نیز، وزیر ورزش و جوانان را در این بازدید همراهی کردند.

دبیرکل شطرنج آسیا نیز که در سالن مسابقات حضور داشت به وزیر ورزش و جوانان ایران خوش‌آمد گفت.

بیش‌تر بخوانید؛
بازی‌های آسیایی هانگ‌ژو| علیپور، یوزپلنگ طلایی/ کاظمی هم در قایقرانی برنز گرفت

ورزشکاران ایران در روز هفتم در رشته‌های سوارکاری، سنگ‌نوردی، کشتی فرنگی، بسکتبال، وزنه‌برداری، شیرجه، شطرنج و کبدی به مصاف رقبای خود خواهند رفت.​​​​​​

این خبر ادامه خواهد داشت…