آلایندگی زیست محیطی، مشکل دیرینه قیدار!

مشکل آلایندگی زیست محیطی در شهر قیدار شهرستان خدابنده دیرینه است و این بار در مسیر روستای لاچوان این شهر خودنمایی می‌کند.

به گزارش نسیم اشراق، حفاظت از محیط زیست از مسائل مهم و دغدغه های بزرگی بشری است.

آلاینده‌های زیست محیطی بیشتر توسط انسان‌ها به وجود می‌آیند، به طور کلی آلاینده‌ها مواد آلوده‌ای هستند که میزان غلظت آن‌ها بیشتر از غلظت طبیعی باشد، این مواد آلوده تاثیرات مخربی روی انسان‌ها و دیگر جاننداران کره زمین دارد.

به طور کلی آلاینده‌های زیست محیطی یعنی افزودن و آمیختن انواع مواد خارجی مضر به بستر آب، هوا و زمین که موجب کاهش کیفیت شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی شود را جز یکی از انواع آلودگی های محیط زیست می‌دانند.

این مواد به طور کلی موجب اختلال در اکوسیستم می‌شود، این مواد از طریق فعالیت‌های طبیعی و انسانی وارد محیط زیست می‌شوند و در آینده یا حال موجب ایجاد مشکل در فعالیت‌های موجودات زنده می‌شوند.

مشکل آلایندگی زیست محیطی در شهر قیدار شهرستان خدابنده دیرینه است و این بار در مسیر روستای لاچوان این شهر خودنمایی می‌کند.

وی افزود: تا چشم کار می‌کند انباشتی از نخاله‌های ساختمانی و زباله در مسیر روستای لاچوان قیدار دیده می‌شود که این وضیعت قابل قبول نیست.

از این مسیر که رد می‌شویم از بدو ورود بعد از خروج شهر به سمت روستا، در کنار جاده، متاسفانه نخاله‌های ساختمانی به حال خود ریخته و رها شده است و  هرچند در آنجا تابلوی «ریختن نخاله و زباله ممنوع است» به کار رفته است ولی کسی به پیام این تابلو اهمیتی نمی‌دهد و این امر سبب ناراحتی مردم و رانندگان شده است و البته منجر به تصادفات نیز خواهد شد.

علی رغم گفته مسئولان، با توجه به عدم همکاری مردم و صاحبان ملک، باز هم شاهد این گونه مناظر هستیم و مدیران شهری و روستایی باید محلی جهت دفن و تخلیه نخاله‌ها و زباله‌ها تعیین کنند.

حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است و تنها مختص یک فرد و شهروند نیست و عقلا، شرعاو عرفا حکم می‌کند در حفظ و پاکیزگی محیط چه در شهرها و چه در روستاها به وظیفه خود عمل کنیم.

خواستیم با دهیار روستای لاچوان صحبتی انجام بدهیم تا بیشتر به مشکلات این روستا واقف شویم ولی در دسترس نبود.

مشکلات پل زیر گذر شهدای لاچوان و چاه‌های این روستا نیز از دیگر مواردی است که قابل پیگیری و بررسی است.