انتصاب رئیس جدید برای سازمان لیگی که هیأت‌رئیسه و مجمع آن قانونی نیست!

رئیس جدید سازمان لیگ فوتبال ایران در حالی توسط رئیس فدراسیون انتخاب شده که هیأت رئیسه و مجمع این سازمان اساساً قانونی نیستند.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی دانا؛ مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در جدیدترین اقدام خود، حیدر بهاروند را شنبه شب طی تصمیمی عجیب و غیرمنتظره به‌عنوان رئیس جدید سازمان لیگ فوتبال ایران منصوب کرد تا پدر خواندۀ مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و مؤثرترین فرد در انتخابات‌های اخیر فدراسیون، پس از یک سال به منصب سابق خود باز گردد.

رئیس برکنار شده سازمان لیگ و سرپرست سابق فدراسیون در حالی به منصب خود برگشته که توضیح روشنی درباره روند این انتصاب و موانع قانونی پیش‌روی این انتصاب داده نشده و در حالی که اساس‌نامه سازمان لیگ هم‌چنان مبهم باقی مانده، اعضای هیأت‌رئیسه سازمان لیگ هم اساساً قانونی نیستند و مجمع سازمان هم بیش از یک سال است که برگزار نشده است.

پنهانی و مبهم بودن اساس‌نامه سازمان لیگ برای اهالی فوتبال باعث بروز ابهامات گسترده‌ای در انتصاب بهاروند شده؛ چرا که رئیس فدراسیون فوتبال با اختیار شخصی خود که گویا بند یک ماده ۱۵ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال به وی داده، اقدام به انتصاب بهاروند کرده تا این یاور قدیمی‌اش را در قامت موقعیتی که سابقاً هم داشت، کنار خودش داشته باشد.

دوره تمام اعضای سازمان لیگ فوتبال حدود یک سال است که به پایان رسیده و در واقع هیات رئیسه سازمان لیگ بیش از یک سال است که هیچ اعتباری ندارد اما مهدی تاج، رئیس مجمع سازمان لیگ تاکنون اقدامی برای تدارک مقدمات زمان‌بر برگزاری مجمع عمومی این سازمان نکرده. البته طبق شنیده‌ها منصور قنبرزاده مکاتبات برگزاری مجمع را انجام داده اما تاج تصمیمی به برگزاری انتخابات هیات رئیسه سازمان لیگ نگرفته است.

در صورتی که نایب‌رئیس دوم فدراسیون چنین اقدامی را انجام داده باشد ولی تاج تصمیمی به برگزاری مجمع نگرفته، موضوع ترک فعل و تخطی از اجرای مسئولیت‌ها برای رئیس فدراسیون پدید خواهد آمد؛ به این دلیل که با غیرقانونی بودن مجمع و هیأت رئیسه سازمان لیگ، تمامی تصمیمات و تحرکات در این مدت غیرقانونی و از اساس باطل بوده‌اند.

فعلاً مهدی تاج، به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، صادق درودگر و منصور قنبرزاده، به عنوان دو نفر کارشناس خبره معرفی شده توسط رئیس فدراسیون، هوشنگ نصیرزاده به عنوان نماینده باشگاه‌ها و حبیب‌الله شیرازی به عنوان نماینده هیات‌های استانی، ترکیب آخرین اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال را تشکیل می‌دهند که دیگر قانونی نیست.

از قرار معلوم بر اساس ماده مذکور اساس‌نامه سازمان، اختیار چنین تصمیمی به هیأت‌رئیسه سازمان لیگ داده شده اما وقتی هیأت‌رئیسه خود از اعتبار افتاده و قانونی نیست، تصمیم تاج برای انتصاب حیدر بهاروند نیز قانونی به‌نظر نیامده و با ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی، به‌طور قطع سازمان لیگ فوتبال ایران دچار مشکلاتی جدی خواهد شد.

بیش‌تر بخوانید؛
پاداش دوستی با رئیس فدراسیون؛ بازگشت پدرخواندۀ بازنشسته به سازمان لیگ!

از آن گذشته، حیدر بهاروند بازنشسته وزارت نیروست و مهدی تاج در دوره گذشته برای ابقای وی، بلیت‌های زیادی را سوزاند تا مشکل یاور قدیمی‌اش را مرتفع کند. با این تفاسیر در چنین فضایی، از نظر قانونی می‌توان به تمام مصوبات، دریافت‌ها و تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های هیات رئیسه سازمان لیگ ایرادات قانونی گرفت.

اکنون ۹ نفر از اعضای مجمع ۱۵ نفره سازمان لیگ فوتبال، در سمت حقوقی خود قرار ندارند. مهدی تاج، منصور قنبرزاده، هدایت‌الله ممبینی، سعید عباسی (تراکتور)، اصغر باقریان (سپاهان)، منصور قنبرزاده (نفت)، سعید آذری (ذوب آهن)، علی زینعلی (مس رفسنجان)، محمود شیعی (پیکان)، عبدالکاظم طالقانی (خوزستان)، جواد ششگلانی (آذربایجان شرقی)، حبیب‌الله شیرازی (تهران)، قربانعلی الماسخاله (گیلان)، غلامرضا بهروان (مازندران)، فرزاد هنرپیشه (فارس) این اعضا هستند.

اکنون رئیس جدید سازمان لیگ در حالی توسط رئیس فدراسیون معرفی و منصوب شده که در واقعیت پس از مشخص شدن اعضای مجمع عمومی باید اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال انتخاب شوند. حیدر بهاروند هم تا قبل از برکناری‌اش از سمت ریاست سازمان لیگ در تیرماه ۱۴۰۱ عضو هیات رئیسه بود و الان مشخص نیست که عضو هست یا نه!

بدین ترتیب می‌توان گفت که تمام فعالیت‌های مدیریتی در سازمان لیگ، از اساس مبهم و غیرشفاف بوده که رنگ‌‍وبوی غیرقانونی بودن را به خود گرفته است. حالا سازمان لیگ دارای رئیس شده اما ابهامات گسترده، اجازه نمی‌دهند که رئیس جدید را رئیس قانونی بدانیم. شاید مهدی تاج بهترین فرد برای رفع این ابهامات باشد؛ البته اگر از پاسخ‌گویی فرار نکند!