یکی ازاهداف اوقاف،توسعه حوزه‌های علمیه است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت:یکی ازاهداف اوقاف،توسعه حوزه‌های علمیه است. به گزارش اشراق آنلاین حجت‌الاسلام حسن‌رضا محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک با حوزه‌های علمیه شهرستان خدابنده گزارشی از وضعیت موقوفات شهرستان خدابنده ارائه کرد. وی با اشاره به وجود بیش از 11 هزار رقبه در شهرستان خدابنده افزود: […]

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت:یکی ازاهداف اوقاف،توسعه حوزه‌های علمیه است.13930222000490_PhotoA

به گزارش اشراق آنلاین حجت‌الاسلام حسن‌رضا محمدی پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک با حوزه‌های علمیه شهرستان خدابنده گزارشی از وضعیت موقوفات شهرستان خدابنده ارائه کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از 11 هزار رقبه در شهرستان خدابنده افزود: این رقبات شامل بیش از 500 موقوفه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با شرح وظایف اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی امور موقوفات تصریح کرد: سازمان اوقاف در راستای نگهداری و حفظ موقوفات سه وظیفه مهم بهره‌وری، توسعه و افزایش موقوفات را به عهده دارد.

این مسئول با توضیح اینکه فعالیت‌های محوری اوقاف نیز در عملکرد به سه وظیفه مذکور صورت می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به اینکه شهر قیدار نبی (ع) نیز به صورت شش دانگ موقوفه است، از همین رو اقدامات متعددی در بهره‌وری از موقوفات شهرستان صورت می‌‎گیرد.

محمدی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های اوقاف خدابنده افزود: این اداره در بخش توسعه موقوفات اقدام به توسعه فضای بقاع متبرکه که موقوفه هستند، انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات اوقاف در این بخش طرح توسعه حرم قیدار نبی (ع) اظهار داشت: در اقدامات مربوط به این مکان مقدس علاوه بر توسعه موقوفه نسبت به بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی نیز اقدام شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با توضیح اینکه بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی در قیدار نبی (ع) از طریق اجرای طرح مودت صورت گرفته است، افزود: در این راستا تعدادی از زمین‌ها و املاک اطراف خریداری و بخشی از اقدامات مربوط به طرح توسعه حرم با اجرای طرح مودت انجام شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه هدف اصلی اوقاف از اجرای طرح مودت بقعه محوری و همچنین جذب گردشگران و زائران است، بیان کرد: استقبال مردم نیز از اجرای طرح مذکور مطلوب بوده و اوقاف به توفیقات ارزشمندی در این زمینه دست یافته است.

محمدی با اشاره به کمک 150 میلیون ریالی مردم شهرستان در ساخت امامزاده سید ابراهیم (ع) آغاجری اضافه کرد: همچنین این طرح در بیت‌الرقیه‌ (س) نیز اجرایی شده و در این راستا یک میلیارد و 300 میلیون ریال از سوی مردم کمک شده است.

این مقام مسئول اجرای طرح مودت در بقعه امامزاده مریم (س) شهرکرسف و بقاع امامزادگان ام کلثوم، علی و ابراهیم (ع) روستای توپقره را از دیگر اقدامات اوقاف خدابنده عنوان کرد و گفت: امور ساخت بقاع امامزادگان در طرح مودت به صورت افتخاری انجام شده و این طرح با همکاری هیئت امنای این بقاع اجرا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده همچنین با ارائه گزارشی از اقدامات اوقاف در راستای بهره‌وری از موقوفات بیان کرد: در این راستا مجتمع اداری، تجاری و فرهنگی موقوفه در شهرستان خدابنده در حال احداث است.

این مسئول با اشاره به اینکه مجتمع مذکور در 70 واحد و پنج طبقه ساخته خواهد شد، اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز طرح مذکور از محل عواید موقوفات تامین می‌شود.

محمدی همچنین ساخت تالار احسان و ترمینال مسافربری وقفی را از دیگر اقدامات اوقاف و امور خیریه شهرستان عنوان کرد و گفت:  اعتبار مورد نیاز برای ساخت هر دو این پروژه‌ها از محل عواید موقوفات تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات مربوط به ساخت ترمینال وقفی به تازگی آغاز شده و پیشرفت فیزیکی تالار احسان نیز بیش از 80 درصد است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با اشاره به اقدامات اوقاف در راستای ساخت حوزه‌های علمیه بیان کرد: یکی از موارد هزینه‌کرد موقوفات بر اساس نیات واقفان خیراندیش ساخت حوزه‌های علمیه است.

این مسئول ساخت حوزه‌های علمیه را هدفی برای نشر ارزش‌های دینی و الهی عنوان کرد و گفت: تلاش اوقاف نیز توسعه حوزه‌های علمیه است.

محمدی افزایش حوزه‌های علمیه را نیازمند مشارکت بیش از پیش خیرین عنوان کرد و افزود: باید در این راستا اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد.

گفتنی است، در این نشست تخصصی جمعی از ائمه جماعات، اساتید حوزه علمیه، مسئولان اوقاف و صاحبان وقف حضور داشتند.