کرسف و سهرورد دومنطقه ویژه برای روز طبیعت است+تصاویر

سهرورد و کرسف دو منطقه نمونه گردشگری شهرستان خدابنده است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر نوروزی از مناطق دینی کرسف و سهرورد بازدید می کنند. به گزارش اشراق۲۴،منطقه سهرورد و کرسف به لحاظ زیست محیطی و اکوسیستمی از دورانهای پارینه سنگی مورد توجه اقوامی بوده که وارد این منطقه می شدند .وجود […]

سهرورد و کرسف دو منطقه نمونه گردشگری شهرستان خدابنده است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر نوروزی از مناطق دینی کرسف و سهرورد بازدید می کنند.IMG_0495

به گزارش اشراق۲۴،منطقه سهرورد و کرسف به لحاظ زیست محیطی و اکوسیستمی از دورانهای پارینه سنگی مورد توجه اقوامی بوده که وارد این منطقه می شدند .وجود چشمه های آب و فعال بودن آنها در طول سال در ارتفاعات شمالی کرسف و سهرورد این نقاط مرتفع را برای زندگی غارنشینان مساعد کرده است به طوری که آثاری از دوران پارینه سنگی مثل تبر های سنگی و سر تیرهای سنگی که زندگی غار نشینی را در این منطقه ثابت می کنداز غارهای موجود در ارتفاعات این منطقه بدست آمده است.

به خاطر کمبود اطلاعات باستان شناسی تا اندازه ای تاریخ این منطقه در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی به احتمال زیاد در هزاره سوم پیش از میلاد این منطقه مسکونی بوده و از فعل و انفعالات تمدنی منطقه برخوردار شده است.

زنجان در دوران  تاریخی و در دوران مادها جزو ماد اتروپاتن یا ماد کبیر محسوب می شد.از آثار این دوران فقط ما می توانیم به اسامی بعضی از روستاها مثل روستای مادآباد در منطقه شمالی شهر سهرورد بسنده کنیم.

از دوران هخامنشی ما فعلا آثاری در این منطقه نداریم و براساس آثار و شواهد تاریخی می توان گفت که سیستم حکومتی در منطقه وجود نداشته و کمبود لوازم جنگی در قبور باستانی موید این موضوع هست که بر خلاف تمدنهای مستقر در فلات مرکزی ایران ،مردمان این منطقه به علت وجود چشمه سارها و منابع آبی فراوان به کشت وکار کشاورزی مشغول بوده اند و یک امنیت نسبی در منطقه وجود داشته است.

در دوره اشکانی و ساسانی به احتمال زیاد منطقه کرسف و سهرورد از رونق قابل ملاحظه ای برخوردار بوده اند وجوامع پیشرفته تری در این منطقه سکونت داشته اند و آثاری  که از این دوران در گوشه و کنار این مناطق به دست آمده تا اندازه ای این موضوع را ثابت می کند.

اما بعد از آنکه زنجان در زمان خلافت عثمان به دست سردار مشهور عرب براء بن عازب فتح می شود رهنمود های دین مبین اسلام و قرآن کریم با قرارگیری در بستر کنجکاو و ذهن خلاق مردمان این منطقه مسیر پیشرفت و ترقی را برای دانشمندان هموار می کند.

به هر تقدیر مدارک باستان شناسی و متون تاریخی حاکی از رونق حیات این منطقه در سرتاسر دوران اسلامی بویژه از قرنهای چهارم به بعد با ظهور دانشمندان مختف دارد که از جمله آنها شیخ ابی الحسن احمد ابن فارس زهراوی کرسفی است که در اوایل قرن چهار در کرسف می زیسته  و حدود ۲۸ ااثر ارزشمند از خود به یادگار گذاشته است.

بعد از آن تحصیل علم در این منطقه رو به رشد می رود به طوری که در اواخر دوران سلجوقی و خوارزمشاهی ظهور دانشمندان مختلف را در این منطقه می بینیم.از جله آنه می توان به ابولحسن علی بن مسلم سهروردی اشاره کرد که در سال ۵۳۳ در دمشق وشیخ ابوالاکرم سهروردی که در سال ۵۵۰ در گذشته و بعد از آن ظهور دانشمند بزرگ این منطقه را می بینیم که در سال ۵۴۹ه.ق در سهرورد پا به عرصه ظهور می گذارد.

شیخ ابو حفص عمر سهروردی  ،عارف مشهوری که سعدی در عرفان از وی تبعیت می کندکه در سال ۶۳۲ وفات نموده است و عموی شیخ ابو حفص شیخ ابو النجیب سه۸روردی که استاد نظامیه بغداد بودو در سال ۵۶۳ فوت کرده است.

رئیس الدین عبدالملک سهروردی کدخدا و مشرف دربار سلجوقیان  و ابوا لفتح سهروردی عالم فاضل و نیکو خط بوده است.

آغاز حمله مغول به ایران در سال ۶۱۲ در زمان خوارزمشاهیان  رخ می دهد.وقتی مغولها به ایران حمله می کنند سهرورد اهمیت فرهنگی خود را از دست نمی دهد زیرا  دانشمندان  این منطقه به مناطق مختلف فرار می کنند.ولی به خاطر بنیه فرهنگی قوی این شهر دوباره به آفریدن دانشمندان مشهوری در دوره ایلخانی مبادرت نمود.که از جمله عزالدین سهروردی،عمادالدین سهروردی،کمال ادین سهروردی،محی الدین عبدالقاهر سهروردی که در دوره ایلخانی مورد حمایت خواجه نصیرالدین طوسی بوده است و احمد سهروردی خطاط  که در زمان حمله هلاکو به بغداد از خطاطان مشهور خط نسخ ایرانی بوده است و شمس الدین امام محمد سهروردی که مولف کتاب تاریخ حکما بوده و به نقل حکمت های مختلفی از انبیاء نیز پرداخته است.

مشاهیر سهرورد بعد از دورانهای تاریخی ایلخانی ناصر علی سهروردی از شعرای نیمه دوم قرن یازدهم و علامه عبداله مامون سهروردی و مولانا عبیداله سهروردی مشهور به بحرالعلوم که مهاجر به ایالت بنگال هندوستان بودند به همین دلیل در ایالت بنگال هندوستان نام شهر سهرورد به خاطر این خاندان و فرقه دراویش سهروردیه مشهور است.

لذا در می یابیم که منطقه سهرورد و کرسف به خاطر داشتن پتانسیلهای زیست محیطی و معیشتی خوب گذشته از دوران تاریخی حتی بعد ها در قرون معاصر نیز به عنوان مرکز حکومتی ولایت خمسه توسط امیر جهانشاه خان افشار و نواده او امیر محمد حسن خان افشار انتخاب شد و بسیار رونق یافت به طوری که ما آثار کاخهای مجلل آنها در کرسف به وضوح می بینیم .

از لحاظ گرددشگری نیز این منطقه به خاطر داشتن منابع آبی فراوان ،چشمه سارهای بزرگ  و کوچک و جنگلهای سر سبز و پر از میوه و موقعیت خاص آب و هوایی و جغرافیای طبیعی  برای صنعت گردشگری خدابنده بسیار حائز اهمیت است و می تواند به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری شهرستان گردشگران مختلفی را به منطقه خوش آب وهوا وتاریخی جذب کند و هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر نوروزی از مناطق دینی کرسف و سهرورد بازدید می کنند.

IMG_3589IMG_1512IMG_0495IMG_3590IMG_8836IMG_9191