کاهش نرخ تورم زنجان در پاییز سال‌جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم سالانه استان در پاییز جاری برای خانوارهای استان به عدد 43.8 درصد رسید که ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش نسیم اشراق،احمد خداوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به تورم و تغییرات در اقلام سبد مصرفی خانوارهای استان اظهار داشت: نرخ تورم ماهانه استان در آذر 1402 به عدد ۵.۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه‌های قبل، چهار واحد درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 5.3درصد و ۲ درصد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در آذر 1402 در مقایسه با ماه قبل چهار دهم واحد درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به 35.5 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به 38.5 درصد رسیده است.

خداوردی با بیان اینکه نرخ تورم سالانه استان در آذر 1402برای خانوارهای استان به عدد 43.8 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.5 واحد درصد کاهش داشته است، گفت: همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی نیز به ترتیب 43.2 درصد و 45.8 درصد بود.

وی با اشاره به فرآیند و ساز‌و‌کار محاسبه نرخ تورم گفت: برای محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع‌آوری شده از قیمت ۴۷۵ قلم کالا و خدمات در قالب ۱۲ گروه اصلی از طریق اجرای طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده شهری، روستایی و اجاره‌بها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بیان کرد: در استان زنجان در طرح قیمت شهری هر ماه آمارگیران به حدود یک هزار و ۵۰۰ کارگاه در ۱۰ نقطه شهری مراجعه و حدود ۵ هزار و ۸۰۰ مورد از قیمت اقلام را ثبت می‌کنند.