اولین همایش تقدیر از شاعران پیشکسوت خدابنده برگزار شد/تصاویر

اولین همایش تقدیر از شاعران پیشکسوت خدابنده در تالار فرهنگسرای شهر قیدار به همراه موسیقی سنتی آذری برگزار شد. به گزارش اشراق24،اولین همایش تقدیر از شاعران پیشکسوت خدابنده در تالار فرهنگسرای شهر قیدار به همراه موسیقی سنتی آذری برگزار شد. در این برنامه علی خلجی از اعضای انجمن ادبی شهرستان خدابنده به بیان مقامات شعری […]

IMG_6522IMG_6496IMG_6509IMG_6491IMG_6488IMG_6483IMG_6474IMG_6470اولین همایش تقدیر از شاعران پیشکسوت خدابنده در تالار فرهنگسرای شهر قیدار به همراه موسیقی سنتی آذری برگزار شد.
به گزارش اشراق24،اولین همایش تقدیر از شاعران پیشکسوت خدابنده در تالار فرهنگسرای شهر قیدار به همراه موسیقی سنتی آذری برگزار شد.

در این برنامه علی خلجی از اعضای انجمن ادبی شهرستان خدابنده به بیان مقامات شعری شعرای ایران بویژه سعدی و تاثیر آن در شعر پارسی پرداخت.

وی اظهار کرد: فرهنگ‌ آمیزه‌ای‌ از همه‌ داشته‌های‌ یک‌ ملت‌ است‌ و در سرزمین‌ ما ادبیات‌ دارای جایگاه‌ ویژه‌ای‌ در این‌ وادی است. پرداختن‌ به‌ آثار کهن‌ زبان‌ فارسی‌، پرداختن‌ به‌ هویت‌ ملی‌ است‌؛ چرا که ‌در این‌ سرزمین‌ فلسفه‌ و حکمت‌ و تاریخ‌ و دین‌ با ادبیات‌ در هم‌ آمیخته‌ است‌ و از این‌روست‌ که‌ حکیمی چون سعدی‌ در فرهنگ‌ و ذهن‌ و زبان‌ جهان‌ ایرانی‌ و فرهنگ جهانی‌ جایگاه‌ ویژه‌ای‌ می‌یابد.

خلجی افزود: سعدی،‌ شیرازه‌بند‌ ادبیات‌ فارسی‌ و پایه‌گذار مکتب‌ ادبی‌ شیراز است‌ و آثارش‌ کلیدی‌ترین‌ باورها و اندیشه‌های‌ انسانی را بازتاب می‌دهد و بدین‌سان‌ لباس‌ فاخر شاعر ملی‌ را بر تن‌ می‌پوشد.

شاعر پیشکسوت قیداری ادامه داد: ادبیات‌ هر قوم‌ بازتاب‌ زندگی‌، رنج‌ها و آمال آنان است‌ و کلیات‌ سعدی در این‌ زمینه‌ سرآمد آثار ایرانی‌ و جهانی‌ است‌ و فرهنگ‌ اسلامی‌ و ایرانی‌ به‌ گونه‌ای‌ وامدار زبان‌ و حکمت‌ اوست؛ همچنان که او وامدار آنان است‌.

وی ادامه داد: بازتاب کلام سحرآمیز و جادوی اندیشه‌اش بر فرهنگ و هنر فارسی‌زبانان، از سویی، و بر ذهن و زبان جهانیان از سویی دیگر، در میان سخن‌سُرایان ایران بی‌همتاست و هر نوآوری سبکی، از جمله بدایع و بدعت‌های سعدی با نوآوری فکری ملازمند. سعدی با خلق آثار خود در هنگامه رنسانس اروپایی و پیش از پترارک و بوکاچو، سنت‌شناسی و سنت‌آفرینی خود را عیان کرد و اصل ساده‌نویسی و ایجاز و واقع‌بینی را که از ارکان ادبیات عصر تجدد بود، در نثر خویش به کار گرفت و در دل ایرانیان و جهانیان نشست.

سپس هر یک از شعرای پیشکسوت شهرستان خدابنده به قرائت اشعار خود پرداختند و در ادامه ذوالفقار عیسی بیگدلو به اجرای موسیقی سنتی پرداخت.

در پایان این مراسم با اهدا هدایا و لوح سپاس از 20نفر از شعرای پیشکسوت این شهرستان تقدیر به عمل آمد.