نقش امام جعفر صادق(ع) در گسترش علوم و معارف اسلامی زبانزد جهان اسلام است

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان با بیان اینکه در دوران امامت امام جعفر صادق(ع) مسلمانان بیش از پیش به دین اسلام روی آورده است گفت: نقش امام جعفر صادق(ع) در گسترش علوم و معارف اسلامی زبانزد جهان اسلام شده است.

به گزارش نسیم اشراق،حجت‌الاسلام جواد جعفری; با بیان اینکه دوران امام باقر(ع) و دوران امام صادق(ع) به جهات مختلف ویژگی‌های مهمی دارد اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها مسئله علم و تسلط به مسائل و احکام الهی است که آن امام رئوف در ترویج و معرفی دین اسلام بی‌نظیر بود.

وی افزود: در دوران امام جعفر صادق(ع) و امام باقر(ع) نهضت ترجمه در جهان اسلام شروع و به تدریج گسترش پیدا کرد و به تعداد شاگردان امام جعفر صادق(ع) افزوده شد.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان عنوان کرد: مکتب امام جعفر صادق(ع) در قالب کتاب به تمدن‌های دیگر مانند رم و ایران نفوذ کرد و وارد کشورهای دیگر شد و گسترش و تبلیغ پیدا نمود.

حجت‌الاسلام جعفری گفت: در زمان امامت امام جعفر صادق(ع) علمای اهل سنت که دارای علم عادی بودند توان پاسخگویی به شبهات موجود را نداشتند.

وی تصریح کرد: در این راستا به دلیل عدم آگاهی در دین، شبهات بدون پاسخ باقی می‌ماند و پاسخ و دلیل محکم علمی برای سوال‌های مطرح شده ارائه نمی‌شد.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان ابراز کرد: بسیاری از مروجین اهل سنت برای یافتن جواب سوال‌ها به سراغ ائمه(ع) آمدند تا از سطح سواد و علم بیکران آن بزرگواران بهره‌مند شوند.

حجت الاسلام افزود: امام صادق(ع) به تمام سوال‌های مطرح شده جواب‌های قانع کننده ارائه دادند و بسیاری از افراد دانشمند به سمت امام صادق(ع) آمده و از مریدان آن حضرت محسوب شدند.

وی اذعان کرد: امام صادق(ع) از فرصت موجود استفاده نموده و توانست نهضت علمی فرهنگی پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) را ادامه داده و علوم و معارف اهل بیت(ع) را بسط و گسترش دهند.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان عنوان کرد: سفرهای امام صادق(ع) به مناطق مختلف باعث تربیت شاگردان جدید از سر تا سر نقطه جهان شد نا گفته نماند اکثر سفرهای آن حضرت یا اختیاری و یا به اجبا بودند.

حجت الاسلام جعفری ابراز کرد: برخورد ایشان با گروه‌های مختلف سبب شد آوازه آن حضرت در دانش و فرهنگ اسلامی در تمام قلمرو اسلام طنین انداز شود.

وی تاکید کرد: امام صادق(ع) به قدری در مفاهیم اسلامی و فقه، دانش فراوان داشتند که افراد جویای علم در کنار ایشان از برکات و فرمایشات ایشان استفاده می‌نمودند.

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان تصریح کرد: مهمترین هدف امام صادق(ع) در ترویج مکتب تشیع و جعفری این بود که اسلام را در تمام برهه زنده نگه دارد.

حجت‌الاسلام جعفری تاکید کرد: اگر راهنمایی‌های و علم بیکران امام صادق(ع) در ترویج دین مبین اسلام نبود دین اسلام حاضر تحریف شده به دست نسل‌های بعدی می‌رسید و از اسلام ناب محمدی(ص) خبری نبود.

وی گفت: احیاگران اصلی دین مبین اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امیر المومنین علی(ع) بوده است که مفاهیم بزرگ سینه به سینه نسل به نسل برای درک درست از مفاهیم الهی بین امامان(ع) ارائه شده است.