نشر فرهنگ اصیل اسلام در برابر تحریفات،اقدام اساسی امام حسن(ع)بود

استاد حوزه و دانشگاه قیداری گفت:از امور اساسی که امام حسن مجتبی (ع) آن را به بهترین وجه انجام داد، نشر فرهنگ اصیل اسلام در برابر تحریفات و تهاجم فرهنگی حاکمان اموی به ویژه معاویه بود.

رقیه رجبی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار نسیم اشراق با تبریک ولادت با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع)با اشاره به شرایط زمانه و عصر زندگانی این امام همام گفت: امام حسن مجتبی(ع) دومین جریان خلافت پس از پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین هستند که از جهاد تبیین برای تداوم جریان امامت و فراهم کردن بستری برای نشر تعالیم و مفاهیم قرآنی به خوبی استفاده می‌کردند.

وی افزود: امویان تلاش داشتند با شبهه‌افکنی و تبلیغ تضاد سیاست راهبردی رهبران، بین آن حضرت و اصحابشان اختلاف ایجاد کنند و امت اسلامی را دچار تعارض کنند، در چنین شرایطی امام حسن(ع) به روشنگری و جهاد برای تبیین مردم پرداختند.

استاد حوزه و دانشگاه قیداری ادامه داد: امام حسن(ع) در دورانی که علی بن ابیطالب(ع) در دوران خلفا حضور داشتند، در امور سیاسی دخالتی نمی‌کردند و تابع امر امام خود بودند اما به عنوان فردی دارای درک بالای سیاسی و اجتماعی به عنوان صاحب نظر شناخته می‌شدند.

وی افزود: در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و عام المنفعه امام حسن(ع) آمده است که در دوره حکومت امام علی(ع) که چهارسال ونیم به طول انجامید، حضور پررنگ تری از امام حسن(ع) شاهد هستیم و امام در اکثر حوادث و رویدادهای سیاسی و نظامی حضور دارند.

رجبی اضافه کرد: جهاد تبیین امام حسن مجتبی (ع) علاوه بر اینکه قیام عاشورا را تا امروز زنده نگه داشته، موجب تأثیرگذاری حماسه عاشورا شد بنابراین سیره امام حسن (ع) درس‌های زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از امور اساسی که امام مجتبی (ع) آن را به بهترین وجه انجام داد و بدان اهمیّت فراوان می‌داد، نشر فرهنگ اصیل اسلام در برابر تحریفات و تهاجم فرهنگی حاکمان اموی به ویژه معاویه بود، زیرا این خاندان بیش‌ترین و بالاترین دشمنی‌ها را در مقابل اسلام و رسول خدا (ص) روا داشتند.

رجبی افزود: ابوسفیان با تحریک قریش و تهیّه سلاح، جنگ بدر و اُحد و احزاب و … را علیه رسول خدا (ص) و مسلمانان به راه انداخت، پسرش معاویه نیز جنگ صفین را علیه خاندان اهل بیت (ع) رهبری کرد و در نهروان و جمل و تحریکات داخلی، از هیچ گونه جنایتی فروگذار نکرد.

وی تصریح کرد: معاویه پس از پیروزی نظامی علیه حکومت عراق و اهل بیت، تهاجمی را برای نابودی فرهنگ رسالت و امامت امامان راستین شیعه آغاز کرد، بدعت‌گذاری در دین، تشویق جاعلان حدیث و علنی کردن منکرات از مصادیق این تهاجم است.