نخستین شرط ازدواج،داشتن آمادگی در فرد است /آموزش های پیش از ازدواج امری لازم و ضروری

مشاور خانواده گفت: نخستین شرط ازدواج داشتن آمادگی در فرد است که این امادگی، محورهای متفاوتی دارد. مریم احمدی مشاور خانواده و استاد دانشگاه خدابنده ای در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: در شرایط حاضر آمارهای موجود ازدواج و طلاق به عنوان نشانگرهایی از وضعیت جامعه، حساسیت هایی را بر انگیخته است […]

مشاور خانواده گفت: نخستین شرط ازدواج داشتن آمادگی در فرد است که این امادگی، محورهای متفاوتی دارد.

مریم احمدی مشاور خانواده و استاد دانشگاه خدابنده ای در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: در شرایط حاضر آمارهای موجود ازدواج و طلاق به عنوان نشانگرهایی از وضعیت جامعه، حساسیت هایی را بر انگیخته است چرا که طلاق به عنوان یک آسیب هزینه های قابل توجهی را متوجه جامعه می کند.

وی با بیان اینکه آموزش های پیش از ازدواج لازم و ضروری است افزود: اگر جوانان تصمیم بر ازدواج با سن پایین دارند باید از مشاوره های تخصصی استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

این استاد دانشگاه گفت:لازم است با مشارکت نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی آموزش های پیش، حین و بعد از ازدواج را با شیوه های مناسب به ویژه در مدارس و دانشگاهها به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: گاها مشاهده می شود خانواده ها با ازدواج زودهنگام دختران خود موافقت می کنند اما حاضر نیستند درکلاس های مشاوره حضور یابند که این امر پیامدهای نامطلوبی دارد.

احمدی ادامه داد: کارشناسان معتقدند ازدواج دختر و پسر در دوران کودکی یا نوجوانی، پیامدهای منفی و آسیب های اجتماعی بسیاری بدنبال دارد زیرا نوجوانی که هنوز به بلوغ کافی نرسیده قادر نیست مسئولیت یک زندگی را بردوش بکشد.

وی افزود: فرد در هنگام ازدواج باید به بلوغ کافی رسیده باشد و سن ازدواج برای یک دختر و پسر زمانی است که شیوه همسرداری و فرزند پروری را داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم که نخستین شرط ازدواج داشتن آمادگی در فرد است که این امادگی، محورهای متفاوتی دارد، ممکن است فردی از لحاظ جسمی و جنسی به بلوغ کافی رسیده باشد اما از لحاظ روحی، روانی، عاطفی ، اجتماعی ،خانوادگی و غیره به بلوغ نرسیده باشد.

وی افزود: بسیاری از ازدواج هایی که منجر به طلاق می شود همه دلایل آن به مسائل به بعد از ازدواج بر نمی گردد بلکه یکسری آنها مربوط به مدل ازدواج است.

این استاد دانشگاه گفت: فرد وقتی ازدواج می کند یک مسولیت زندگی به او واگذار شده در صورتیکه فرد در سن پایین؛ هنوز به خود آگاهی کافی نرسیده و به خوبی دلایل ازدواج را نمی داند.

احمدی افزود: فرد در سن پایین هنوز به بلوغ روانی و هیجانی کافی نرسیده و با کوچکترین مسئله ای عصبی و خشمگین می شود و همین امر موجب فروپاشی کانون گرم خانواده می شود.

آمارهای رسمی حکایت از این دارند که بیشترین آمار ازدواج و طلاق کودکان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، زنجان، تهران، همدان و مازندران ثبت شده است و در زمان حاضر شهرستان خدابنده با میزان ۷٫۲ نسبت ازدواج به طلاق، دارای کمترین میزان طلاق در استان زنجان است.