امام محمد باقر(ع) اسوه جهاد تبیین است

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه استان با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) نمونه کاملی برای نسل‌های امروز است گفت: امام محمد باقر(ع) اسوه جهاد تبیین است

حجت الاسلام محسن جعفری در گفت‌وگو با نسیم اشراق، با بیان اینکه الگو گرفتن از پیشوایان راستین، رهبر فرزانه امت اسلام و آزادگان جهان در همه اعصار لازم و ضروری است اظهار کرد: بایستی ضمن تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیر در میدان جهاد تبیین و در عرصه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی در برابر دشمنان که در صدد شکستن و تضعیف آزادگی، انسانیت، مدافعین حریم انسانیت و ملت هستند، مقابله کرد.

وی افزود: بنا بر آن‌چه از منابع معتبر به دست می‌آید، دوران زندگی امام پنجم بیش‌تر در شهر مدینه به تبیین، نشر معارف دینی و ارشاد شیعیان و تربیت شاگردان گذشت.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام باقر علیه‌السلام دیدگاه‌های اسلامی را در همه زمینه‌ها، به خصوص درباره پرسش‌هایی که دانشمندان سایر ادیان مطرح می‌نمودند عرضه می‌کرد.

حجت‌الاسلام جعفری ابراز کرد: این مطالب هم سبب استواری ایمان پیروان دینی شده و هم غیرمسلمانان را به برتری اسلام معترف می‌کند.

وی تاکید کرد: امام باقرعلیه‌السلام با هر یک از پیروان عقاید گوناگون که با امام محمد باقر(ع) قصد مناظره داشتند و مردم مطالب بسیاری را از ایشان می‌آموختند.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه استان زنجان تاکید کرد: در روزگار امام باقرعلیه‌السلام گرایش‌ها و مذاهب مختلف کلامی پدیدار شد با توجه به این نکته که پیروان ادیان دیگر در سرزمین‌های اسلامی زندگی می‌کردند و میان ایشان و مسلمانان منجر به برخوردهای فکری می‌گشت.

حجت الاسلام جعفری گفت: بدین طریق، پرسش‌ها و بحث‌های کلامی مطرح شده و امام باقر علیه‌السلام، گذشته از مقام امامت و زعامت شیعیان، به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ زمان خود، که همه دانشمندان اسلامی به برتری علمی او معترف بودند، به پرسش‌ها پاسخ می‌گفت و در بحث‌ها حضور فعال داشتند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل، موضوع بسیاری از احتیاجات آن حضرت و نیز احادیثی که از ایشان روایت شده، مسائل کلامی است و آن‌چه امام در این باره فرموده، هم اساس اعتقادات شیعه را تشکیل می‌دهد و هم در دیدگاه‌های کلامی مسلمانان اثر جدّی داشته است.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه استان زنجان عنوان کرد: در این مورد به بخشی از فعالیت‌های امام باقر علیه السلام که تبیین‌گر اوضاع زمانه بود اشاره می‌شود.

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: روشن‌گری نسبت به اشتباهات، انحرافات فقهی، کلامی، تفسیری، تاریخی و اخلاقی که از طریق وابستگان حکومت اموی پدیدار شده بود و یا از عدم اتّصال به سنّت نبوی ناشی می‌شود یکی از کارهای مهم امام(ع) بود.

وی ابراز کرد: بنا براین، بیشتر مطالب امام علیه‌السلام به ابوابی از علوم اسلامی اختصاص یافته که در جامعه اسلامی به صورت نادرست عرضه و به کار بسته شده است که این خود بالاترین جهاد در رابطه با تبیین حقایق ناب اسلامی است.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه استان زنجان تاکید کرد: دیگر تلاش امام باقر علیه السلام در تبیین و کمک به درک حقیقت برای مردم گشایش ابوابی از معرفت دینی بود که حاکمان آن روز جامعه اسلامی از طرح آن‌ها جلوگیری کرده بودند و آگاهی مردم از آن‌ها سلطه نظام حاکم سیاسی را متزلزل می‌کرد.

حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام نقل است که امویان مردم را در آموزش مباحث ایمان آزاد گذاشتند، امّا فراگیری آن‌چه را به شرک بر می‌گشت منع کردند، تا اگر مردم را به کارهای شرک آمیز و ناروا وادارند آنها را در نیابند.

وی ابراز کرد: به نظر می‌رسد که وجود همین تعالیم، علاوه بر بیانات صریحی که رویارویی با حکّام و وابستگان آن‌ها را توصیه نمود یکی از مهمترین عوامل مقاومت روانی پیروان مذهب تشیع در برابر جریانات سیاسی حاکم بر جوامع اسلامی بوده در نظر گرفته می‌شود.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه استان زنجان تصریح کرد: گزینش‌ و پرورش گروهی از دانشمندان اسلامی بر مبنای دیدگاه‌های امام باقر علیه‌السلام، و گسیل کردن آنان به شهرهای بزرگ اسلامی به منظور ارائه درست نظریات آن حضرت، و در نتیجه خنثی کردن تبلیغات دراز مدت امویان در معرفی اهل بیت پیامبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم، و نیز نفی گرایش‌های غلو آمیز برخی از پیروان اهل بیت، برخورد صریح و قاطع با غالیان که همان غلو کنندگان و اظهار بیزاری از سران آنان، جزو اقدامات مهم ایشان به شمار می‌رود که این خود تبیین‌گری در راستای آشکار شدن بیش از پیش حقیقت محسوب می‌شود.

حجت الاسلام جعفری عنوان کرد: امام محمد باقر (ع) برای دست‌یابی به هدف‌ها و نیز اجرای مقاصد دیگری به برپایی حلقه‌های متعدد درس عمومی و خصوصی، به مناظره با دانشمندان برجسته شهرهای اسلامی و پیشوایان فکری فِرَق مهم آن روزگار و عالمان سایر ادیان و برخی مدعیان راهبری معنوی مردم عنایت خاصی داشت.

وی گفت: همچنین از مراسم حجّ برای گفتگو با مسلمانان مناطق مختلف اسلامی بهره فراوان می‌برد.

وی ابراز کرد: امام باقرعلیه‌السلام که بارزترین شخصیّت اهل بیت (ع) و از نظر شیعیان امام پنجم بود، طبعاً از نظر سیاسی بسیاری از مردم و مخالفان حکومت اموی به او روی آوردند و به همین جهت از سوی حکومت به شدت مورد مراقبت قرار می‌گرفت.

معاون تعلیم و تربیت بسیج سپاه استان زنجان تصریح کرد: امام به افشاگری کارهای امویان از ابتدا تا روزگار خود پرداخته و شیوه‌های حکام اموی را در بازداشتن مردم از گرایش به اهل بیت (ع)، ساختن احادیث دروغین ، آزار رساندن به شیعیان، تخریب شخصیت امامان اهل بیت(ع) و به شهادت رساندن آن‌ها آشکار کرده است.

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: این فعالیت‌ها بخش‌های کوچکی از زندگی امام باقر علیه السلام بوده که به عنوان الگوی همه ما در تبیین‌گری و جهاد در راه آگاه کردن یکایک مردم و خسته نشدند و امیدوار بودند در این مسير طولانی اما بسیار روشن است‌.