مشارکت معنا دار مردم در انتخابات مجلس دوازدهم/ چرا دور دوم انتخابات اهمیت دارد؟

اگرچه مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند مایه یاس و ناامیدی سناریوی تحریم انتخابات بود ، اما انتخاب مردم نشان داد که مجلس آینده باید بیش از پیش به دنبال تحول جدی در دو وظیفه قانون گذاری و نظارت باشد.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه 11 اسفند 1402 ، تکلیف بخشی از کرسی های خانه ملت برای چهارسال پیش رو مشخص شد و رقابت برای تعیین تکلیف کرسی های باقی مانده نیز به دور دوم موکول شد.

در مرحله دوم انتخابات مجلس که قرار است در روز جمعه 21 اردیبهشت برگزار شود، در ۲۲ حوزه، داوطلبان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت خواهند کرد.

اهمیت مرحله دوم انتخابات

در بیان اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم باید گفت که هنوز نیمی از نمایندگان تهران در مجلس که شاید بتوان آنها را به دلیل نمایندگی طیف وسیع و گسترده مردم پایتخت در نظر گرفت، مشخص نشدند.

از سوی دیگر برای مشخص شدن تکلیف 45 کرسی باقی مانده در مجلس دوازدهم، تکلیف نمایندگان برخی از شهرهای نسبتا بزرگ نیز هنوز مشخص نشده است از این رو مرحله دوم انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

«مشارکت مردم»، مولفه مهمی است که همواره به عنوان شاخص اصلی در یک نظام مردم سالار مورد تاکید است از این رو حضور مردم پای صندوق های رای و مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس در تعیین سرنوشت و دخالت در تصمیم گیری های قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون اثرگذار خواهد بود.

در حالی که جریان رسانه ای ضد انقلاب در هفته های منتهی به 11 اسفند، در تلاش بود تا با طراحی سناریوی تحریم انتخابات، مردم از مشارکت در انتخابات دلسرد کند، اما مشارکت بیش از 50 درصد مردم در کشور حاکی از این بود که مبنای مردم سالاری دینی جزء جدانشدنی از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مردم به دنبال تغییر در مجلس دوازدهم

حضور مردم پای صندوق های رای اگرچه مایع دلسردی و ناامیدی جریان رسانه ای ضد انقلاب و گردانندگان شبکه هایی همچون بی بی سی و ایران اینترنشنال بود، اما با این حال حاوی پیامی روشن برای نمایندگان مجلس شد.

لیست راه یافتگان به مجلس در مرحله اول انتخابات حاکی از آن بود که مردم خواستار تحول جدی در دو وظیفه اصلی مجلس یعنی قانون گذاری و نظارت هستند.

به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی، در شرایط کنونی نظارت مجلس، به مراتب از مقوله قانون گذاری اهمیت بیشتری دارد. در حال حاضر در کشور انباشتی از قوانین مصوب وجود دارد که نظارت بر حسن اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار است در برخی موارد هم مجلس باید با استفاده از تنقیح قوانین به اصلاح، تصحیح، رفع ابهام و یا حذف قوانین منسوخ اقدام کند.

صاحب نظران حقوقی بر این باورند که تنقیح قوانین عامل مهم در چالاکی مجلس آینده خواهد بود.

قدر مسلم، مشارکت معنادار مردم در انتخابات 11 اسفند حاکی از این بود که مجلس نیازمند تحول جدی برای چالاکی و سرعت در تصمیم گیری های قانونی است امری که می تواند همچنان مجلس را در راس امور قرار دهد.

حالا، اما مشارکت در دور دوم انتخابات برای تعیین تکلیف کرسی های باقی مانده مجلس گام نهایی برای تحول در مجلس دوازدهم بوده که نشان دهنده میزان اهمیت انتخابات 21 اردیبهشت است.