خدابنده پیشتاز کشت گیاهان دارویی در استان زنجان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال نزدیک به ۱۰۰ هکتار گیاهان دارویی متنوع در سطح شهرستان خدابنده کشت شده که از لحاظ تنوع، رتبه نخست و از نظر سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است. به گزارش نسیم اشراق،جواد تاراسی افزود: شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی به […]

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال نزدیک به ۱۰۰ هکتار گیاهان دارویی متنوع در سطح شهرستان خدابنده کشت شده که از لحاظ تنوع، رتبه نخست و از نظر سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است.

به گزارش نسیم اشراق،جواد تاراسی افزود: شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.

وی اظهار داشت: عمده گیاهان دارویی کشت شده در این شهرستان شامل رازیانه، فیسالیس، کیوانو، کدو دورنگ، کدو ستاره ای، بادمجان توگا، زعفران، گل محمدی، بادرنجبویه، خرفه و نعنا فلفلی است.

تاراسی گفت: محصول فیسالیس یا عروسک پشت پرده یکی از میوه های استوایی و از خانواده گوجه فرنگی است که رنگ آن زرد و نارنجی و طعم آن ترکیبی از توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است. فیسالیس به دلیل سازگاری با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از خاک، می‌تواند در طیف وسیعی از شرایط خاک و آب و هوایی توسعه یابد و به‌عنوان گونه‌ای بسیار تحمل‌پذیر طبقه‌بندی شود. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها است که جزو میوه های گران قیمت به شمار می رود.

وی افزود: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده پنج هکتار در روستای زرزر است که برداشت آن از اواخر مرداد ماه آغاز و میزان برداشت ۲۰ تن برای آن پیش بینی شده است.

تارسی گفت: کیوانو یا خربزه شاخدار میوه ای به رنگ زرد یا نارنجی روشن پوستی ضخیم و پوشیده از برآمدگی ریز است، گوشت این میوه ژله ای و سبز رنگ با دانه های زیاد بوده و ظاهر آن مانند خیار است.

وی ادامه داد: طعم کیوانو کمی شیرین مانند خیار است اما وقتی رسیده می شود مزه ی موز پیدا می کند. سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده ۲ هکتار در روستای زرزر است که از اوایل مرداد ماه برداشت آن آغاز و میزان برداشت این محصول ۷۰ تن پیش بینی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه های ژنتیکی می تواند بزرگترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری ها برخوردار هستند، در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.