تولید گندم با کیفیت و منابع طبیعی، ظرفیت های مهم شهرستان خدابنده هستند/سفر یک و نیم روزه استاندار زنجان به خدابنده+تصاویر

استاندا زنجان در سفر یک و نیم روزه به خدابنده گفت: تولید گندم با کیفیت و منابع طبیعی ظرفیت های مهم شهرستان خدابنده هستند و باید از این فرصت برای توسعه همه جانبه استفاده شود. به گزارش اشراق۲۴،اسدالله درویش امیری در سفر یکروزه و نیم به شهرستان خدابنده در بازدید از روند ساخت سد تالوار، […]

img_20160923_143521img_20160923_075815img_20160922_194148img_20160922_194117img_20160922_194206img_20160922_194159img_20160922_194126استاندا زنجان در سفر یک و نیم روزه به خدابنده گفت: تولید گندم با کیفیت و منابع طبیعی ظرفیت های مهم شهرستان خدابنده هستند و باید از این فرصت برای توسعه همه جانبه استفاده شود.

به گزارش اشراق۲۴،اسدالله درویش امیری در سفر یکروزه و نیم به شهرستان خدابنده در بازدید از روند ساخت سد تالوار، اظهار کرد:  باید سد تالوار در تامین  آب کشاورزی و شرب استان زنجان نقش داشته باشد و دستگاه مربوطه برنامه ریزی برای تحقق این امر مهم راداشته باشد.

وی تاکید کرد: باید نقطه نظرات مسئولان وزارت نیرو مورد توجه قرار گیرد و شرایط منطقه را سنجیده و بررسی کرده و بعد یک تصمیم گیری خوب و مدیریت شده را داشته باشیم تا کارها جلو برود.

*بخش کشاورزی،مهمترین ظرفیت شهرستان خدابنده

استاندار زنجان ادامه داد: شهرستان خدابنده ظرفیت های بسیار خوبی دارد که در این میان بخش کشاورزی مهمترین ظرفیت این شهرستان است که باید از این فرصت برای توسعه این شهرستان استفاده شود.

شایان ذکر است پیشرفت فیزیکی طرح سامانه انتقال آب تالوار ۸۸ درصد است  و تا کنون ۱۵۷۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و۲۷کیلومتر شبکه اصلی اجرا شده است و با اجرای این پروژه قرار است ۱۷۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت گرماب شهرستان خدابنده  بهبود یابد و آب ۸۵۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت خورخوره شهرستان بیجار تامین شود.

حجم مخزن این سد ۵۰۰ میلیون مترمکعب و پیشرف فیزیکی طرح بیش از ۹۸ درصد است و سد تالوار در سال ۹۲ آبگیری شده و در حال حاضر حدود ۵۲ میلیون متر مکعب آب در پشت سد ذخیره شده است و اجزاء باقیمانده سد شامل  سیستم هیدرولیک، دریچه های سرویس، لوله آب شرب همدان، احداث ساختمانهای بتنی و بخشی ازتجهیزات هیدرو میکانیکال است که مقرر شد تا دوماه آینده به اتمام برسد.

استاندار زنجان در ادامه سفر خود به خدابنده در دیداربا مردم شهرستان زرین رود، افزود: هدف از سفر به شهرستان خدابنده آشنایی با ظرفیت های این شهرستان است.

وی توسعه شبکه گاز رسانی به روستاها را مهم دانست و اظهار کرد: توسعه این شبکه جزو دستورات دولت در چار چوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و دولت به توسعه گاز رسانی در روستاها تاکید جدی دارد واستفاده از این فرصت برای توسعه مناطق محروم بسیار اهمیت دارد.

استاندار زنجان از پرداخت مطالبات کشاورزان بابت گندم به میزان ۳۰ میلیارد ریال در سطح کشور خبر داد و گفت: به زودی مطالبات گندم کشاورزان پرداخت می شود.

*خدابنده منطقه‌ محروم نیست

درویش امیری با بیان اینکه خدابنده منطقه‌ محروم نیست تاکید کرد: شهرستان خدابنده نسبت به ۳۰ سال قبل توسعه خوبی داشته است و تحقق این مهم  به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما به دنبال ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان خدابنده برای توسعه هستیم و تلاش لازم را خواهیم کرد.

وی به هفته دفاع مقدس اشاره کرد و یاد آورشد: مردم ایران در تمام مقتضیات زمانی پشت سر نظام بودند و در هشت سال دفاع مقدس با مدیریت رهبری و رشادت رزمندگان این جنگ با شکست دشمن به پیروزی رسید.

درویش امیری افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس دشمنان غرب و شرق بر علیه ایران توطئه می کردند وازصدام حمایت نظامی می کردند ولی با درایت و مدیریت معمار کبیر انقلاب تمام نقشه هاش شوم دشمنان خنثی شد.

استاندار زنجان همچنین در جلسه شورای ادارای شهرستان خدابنده با تاکید بر اینکه خدابنده شهرستانی با پیشینه تاریخی عظیم و مشهور در منطقه است که شخصیت‌های برجسته و بزرگی را همچون شیخ شهاب‌الدین سهروردی را پرورش داده است، تصریح کرد: این منطقه جزو معدود مناطقی است که در طول تاریخ از کم‌ترین آسیب فرهنگی برخودار بوده و انسان‌های بزرگی را به کشور تحویل داده است.

*مردم خدابنده لایق خدمتند

وی ادامه داد: در برخی جوامع افرادی دیده می‌شوند که قدر خدمتی که به آن‌ها انجام می‌شود را نمی‌دانند اما مردم این شهرستان کوچک‌ترین خدمت را با نثار لبخندی زیبا قدردان می‌شوند و چنین مردمی لایق خدمت هستند و هرچه‌قدر به مردم ایران خدمت کنیم باز هم یک قدم از آن‌ها عقب‌تریم.

استاندار زنجان تاکید کرد: با توجه به بازدیدهای انجام شده، شاهد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بزرگی در حوزه گردشگری، کشاورزی خصوصا کشت گندم، منابع‌طبیعی در این شهرستان هستیم و همچنین از آنجایی که در شهرستان خدابنده عمده مشکلی که وجود دارد تامین آب‌شرب در برخی مناطق است، باید گفت ایران در کمربند خشک خاورمیانه قرار گرفته و ما هم‌اکنون در حال طی دوران خشکسالی هستیم و منابع آبی ما مشخص است و مردم و مسئولان نباید مطالبه‌ای در این‌باره داشته باشند و از آنجایی که میزان بارش‌ها در سال‌های اخیر به شدت کم بوده و سفره‌های زیرزمینی بلعیده شده‌اند، باید با این مشکل با فرهنگ‌سازی از سوی ائمه جمعه و مسئولان کنار بیاییم.

وی در خصوص حل مشکل سد تالوار که جزو برنامه‌های این سفر به‌شمار می‌رود، گفت: سد عظیمی که در خدابنده ساخته شده و خالی از آب است برای تامین آب‌شرب مناطقی از کشور در نظر گرفته شده بود اما این مسئله طی سال‌ها محقق نشده که برای حل مشکل این سد طبق بازدیدها و بررسی‌های صورت گرفته، مقرر شده است تا جلسه‌ای با کارشناسان وزارت نیرو تشکیل و تصمیمی جدی در خصوص رفع این مشکل گرفته شود و در صورت امکان اقداماتی برای استفاده از منابع آبی دیگری برای حل مشکل این سد انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان اینکه مهم‌ترین راه برای صرفه‌جویی در مصرف آب خصوصا در بخش کشاورزی که بیشترین میزان مصرف را دارد، مکانیزه کردن آب کشاورزی است، خاطرنشان کرد: مکانیزه کردن آب مصرفی کشاورزی و غربالی کردن، از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت برای حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی است و البته مردم نیز باید بپذیرند که اگر آب را درست مصرف نکنند آرزوی چکیدن قطره‌قطره آب از شیراب را خواهند داشت و از انجایی که آب منبعی است که کشف نمی‌شود، تنها راه مبارزه با کم‌آبی، صرفه‌جویی است.

*مشکلات خدابنده برطرف می شود

وی در خصوص رفع مشکلات شهرستان خدابنده که از سوی نماینده مجلس و فرماندار این شهرستان مطرح شد، یادآور شد: برای بازسازی ۴۶ درصد مدارس مخروب خدابنده، جلساتی با بنیاد نوسازی مدارس تشکیل خواهد شد تا بتوان از ظرفیت ملی برای انجام اقدامی موثر در این راه بهره گرفت و همچنین در خصوص تصویب ساخت بیمارستان ۲۴۰ تختخوابی این شهرستان جلساتی برای بررسی این مشکل در نظر گرفته شده است.

درویش‌امیری افزود: خرید گندم از کشاورزان در سال ۹۲ بالغ بر چهار میلیون تن بوده است و هشت میلیون تن گندم از کشورهای دیگر خریداری می‌شد و این در حالی است که امسال ۱۲ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و اگر چه هنوز نتوانسته‌ایم به شایستگی قدردان زحمات کشاورزان باشیم اما این توفیق به وجود آمده که از ورود گندم جلوگیری شده است.

استاندار زنجان در پایان سخنان خود تصریح کرد: تولید گندم با کیفیت و منابع طبیعی ظرفیت های مهم شهرستان خدابنده هستند و باید از این فرصت برای توسعه همه جانبه استفاده شود.