تلنگر لیگ قهرمانان آسیا به فوتبال ایران؛ هر روز ناکام‌تر از دیروز

تعداد نمایندگان فوتبال ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا به طرزی هشدارگونه و طعنه‌آمیز کاهش یافته‌است.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۳ هفته گذشته با برگزاری دیدارهای هفته آخر به پایان رسید و از فوتبال ایران تنها سپاهان اصفهان توانست به‌عنوان یکی از برترین تیم‌های دوم به مرحله یک‌هشتم نهایی راه پیدا کند.

فرمت جدید لیگ قهرمانان و برگزاری مسابقات در ۱۰ گروه (۵ شرق و ۵ غرب) باعث آن شده تا دیگر همه تیم‌های دوم امکان راه‌یابی به مرحله بعد را نداشته باشند و تنها ۳ تیم از ۵ تیم دوم به‌عنوان برترین‌ها بتوانند در کنار ۵ تیم صدرنشین، ۸ تیم راه‌یافته به مرحله حذفی از شرق یا غرب آسیا را بسازند.

در عین ناباوری اما سهم فوتبال ایران از این تیم‌ها فقط یکی بوده؛ آن هم در شرایطی که ۱ + ۳ نماینده در این تورنمنت داشته. سپاهان اصفهان، نساجی مازندران، پرسپولیس و تراکتور تبریز، تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان بوده‌اند که از این جمع فقط و فقط سپاهان موفق به راه‌یابی به دور بعد حذفی شده‌است.

شاید اگر ماجراهای عجیب‌وغریب ورزشگاه نقش‌جهان و باخت ۳ بر صفر سپاهان مقابل الاتحاد عربستان وجود نداشت، اکنون سپاهان به‌عنوان تیم نخست گروه به مرحله بعد می‌رفت اما این فرضیه هم در افزایش تعداد تیم‌های ایرانی چندان تأثیری نمی‌گذاشت، چرا که نساجی و پرسپولیس به خودشان باختند و تراکتور هم که در پلی‌آف حذف شده بود.

تیم‌های الهلال، النصر، الفیحا و الاتحاد از عربستان‌سعودی، نوبهار و نسف‌قارشی از ازبکستان، العین از امارات متحده عربی و سپاهان هم از ایران؛ تیم‌های صعودکننده به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان لقب گرفتند. عربستان‌سعودی با ۴ نماینده از مجموع ۸ تیم صعودکننده، آمار رشک‌برانگیز ۵۰ درصدی از تیم‌های مرحله یک‌هشتم نهایی (منطقه غرب) را به خود اختصاص داده‌است.

فرقی هم ندارد از پرسپولیس که تاکنون ۲ بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده تا نساجی که برای نخستین بار به لیگ قهرمانان صعود کرده؛ به شرایطی متفاوت اما در نهایت حذف شدند تا فوتبال ورشکسته و رو به افول ایران آن هم در برابر فوتبال صعودی و روبه‌رشد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی ازبکستان نمایان‌تر شده باشد.

افت کیفی و کمی فوتبال ایران از آن جا مشخص‌تر است که سعودی‌ها و سایر رقبا با جذب ستاره‌های بزرگ و مربیان کاربلد، سطح فوتبال باشگاهی خود را از آسیا فراتر برده‌اند و این‌جا هنوز در گیر و دار نصب VAR، تجهیز سکوهای یک ورزشگاه یا ترمیم چمن بیست ساله ورزشگاه دیگر آن هم دقیقا در زمان بازی‌های مهم هستیم.

لیگ قهرمانان امسال نشان داده تا چه حد سطح فوتبال باشگاهی کشورمان از سطح آسیا عقب مانده و اگر دست نجنبانیم، این فوتبال بدون درآمدزایی و فقط با مصرف هزینه دیگر نمی‌تواند حتی در لیگ قهرمانان حاضر باشد؛ به خصوص آن که لیگ نخبگان با شرایطی متفاوت در راه خواهد بود.