تصمیم جدید وزیر ورزش و جوانان؛ ادغام فدراسیون‌های تازه‌تأسیس با یک‌دیگر

با تصمیم جدید وزیر ورزش و جوانان، درباره فدراسیون‌های جدیدالتأسیس که بلاتکلیف مانده‌اند تصمیم‌گیری متفاوتی خواهد شد.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ اضافه شدن چند فدراسیون جدیدالتأسیس به خیل عظیم فدراسیون‌های ورزشی در ایران، از تصمیمات و اقداماتی بود که در دوران زمام‌داری سیدحمید سجادی بر وزارت ورزش و جوانان شکل گرفت که البته با استعفای وی و به وزارت رسیدن کیومرث هاشمی، هم‌چنان تداوم داشته‌است.

تعیین‌تکلیف همۀ این فدراسیون‌های بلاتکلیف که هم در چرایی استقلال یا ایجاد آن‌ها محل ابهام بوده و هم انتخابات‌های‌شان برگزار نشده، از مهم‌ترین وظایفی هستند که از دوره قبل به دوش هاشمی مانده‌اند. با این حال از قرار معلوم در وزارت ورزش و جوانان تصمیماتی برای چند فدراسیون از این فدراسیون‌های تازه‌کار اتخاذ شده‌است.

فدراسیون‌های بادبانی، ورزش‌های دریایی و ساحلی، راگبی و آمادگی جسمانی از فدراسیون‌هایی هستند که یا از فدراسیون دیگر (مادر) مستقل شده و یا از انجمن به فدراسیون ارتقا پیدا کرده‌اند. به‌جز فدراسیون آمادگی جسمانی که تاکنون فدراسیونی موفق و پویا نشان داده، سایر فدراسیون‌ها عملاً در حال موازی‌کاری یا انجام دادن «هیچ» هستند.

از این رو شنیده می‌شود که پس از دستور هاشمی به سیدمحمد پولادگر برای بررسی علت ایجاد این فدراسیون‌ها و کارشناسی در دفاتر مربوطه وزارت ورزش و جوانان؛ قرار است که فدراسیون‌های بادبانی و ورزش‌های دریایی و ساحلی با یک‌دیگر ادغام شوند تا لااقل مجموع این فدراسیون‌ها در حد یک فدراسیون کوچک کار برای انجام داشته باشند.

از سویی دیگر ارتقای انجمن راگبی به یک فدراسیون عملاً پروژه‌ای شکست‌خورده و ناامیدکننده بوده و تصمیم نهایی بر این است که راگبی از خیل بالغ بر 50 تایی فدراسیون‌های ورزشی ایران خط بخورد و مجدداً به‌عنوان یک انجمن ذیل فدراسیون مربوط به خودش فعالیت کند که البته همه این تصمیمات منوط به ابلاغ نهایی از سوی وزیر است.

موازی‌کاری بین فدراسیون‌های جدیدالتأسیس و فدراسیون‌های مادر هم یکی از دیگر دلایل این تصمیم بوده؛ برای مثال رشته‌های موفقی مثل فوتبال، والیبال و کشتی ساحلی زیرنظر فدراسیون اصلی و مادر در حال افتخارآفرینی هستند و از این رو ماهیت تأسیس و یا حتی انتقال رشته‌ها به فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی از اساس منطقی نیست.

اگر چه پیش از این در هفته‌ها و ماه‌های گذشته صحبت‌های بسیاری از تغییر وضعیت این فدراسیون‌ها در اخبار وجود داشت اما به‌نظر می‌رسد تصمیم وزیر ورزش و جوانان این بار قاطعانه بوده و پس از طی تشریفات اداری و مراحل قانونی، ابلاغات نهایی وارد فاز اقدام اجرایی خواهند شد.