تحقق اقتصاد مقاومتی با کشت کلزا در خدابنده/کشت دانه‌های روغنی در شهرستان خدابنده رونق می گیرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان اینکه با تاکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت به افزایش تولید دانه های روغنی می توان با کشت کلزا در این شهرستان گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت گفت: امسال وجه کلزاکاران در طرح خرید تضمینی هر کیلو دو هزار و ۳۵۰ تومان به موقع پرداخت […]

۸۸۶۲۵۵ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان اینکه با تاکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت به افزایش تولید دانه های روغنی می توان با کشت کلزا در این شهرستان گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی برداشت گفت: امسال وجه کلزاکاران در طرح خرید تضمینی هر کیلو دو هزار و ۳۵۰ تومان به موقع پرداخت شد.

علی عیوضی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد:  امسال وجه کلزاکاران در طرح خرید تضمینی هر کیلو دو هزار و ۳۵۰ تومان به موقع پرداخت شد و برخی از کلزاکاران شهرستان خدابنده با عملکرد های بیش از پنج تن در هکتار درآمد بسیار خوبی عایدشان شد.

وی افزود: با تاکیدات مقام معظم رهبری و توجه ویژه دولت به افزایش تولید دانه های روغنی این طرح با قوت تمام ادامه خواهد داشت لذا با توجه به نزدیک بودن کشت کلزا و اهمیت تاریخ کشت که از نیمه دوم شهریور تا اول مهرماه است جهت هماهنگی کشت سریعا به مراکز جهاد کشاورزی تابعه مراجعه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده به مزیت های کشت کلزا در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: خرید تضمینی با قیمت مناسب به همراه پرداخت به موقع بعد از تحویل محصول تولیدی،سود آور بودن برای کلزاکاران،افزایش ۳۰درصدی محصول گندم در تناوب کلزا با گندم آبی،کاهش بیماری های خاکزی مانند پاخوره از مزیت های کشت کلزا است.

وی افزود: کلزا به دلیل داشتن ریشه های بلند باعث بهبود خواص فیزیکی خاک مزرعه می شود و نسبت به گندم نیاز به آب کمتری دارد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خدابنده یکی از وظایف جهاد کشاورزی را تامین مواد غذایی در کشور عنوان کرد که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

وی، روغن را یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در کشور بعد از گندم عنوان کرد و افزود: کارخانجات روغن‌کشی که در کشور وجود دارد، ۹۰ درصد نیاز دانه‌های روغنی خود را عمدتا از خارج کشور تهیه می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: در همین راستا بر اساس توصیه مقام معظم رهبری در راستای خودکفایی در تامین روغن در جهت نیل به خودکفایی غذایی و امنیت غذایی وزارت جهاد علاوه برتامین گندم مورد نیاز کشور، تامین دانه‌های روغنی نیزاز سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خدابنده تصریح کرد: در شهرستان ما نیز در کنار برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف و توجیه اقتصادی‌تر کردن تولید برای کشاورزان به دنبال این هستیم که توسعه دانه‌های روغنی به ویژه کلزا را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر این بهره‌وری آب در این محصول بیشتر است، چون یک مدار از گندم مصرف آب در کلزا پایین تر است، بنابراین با توجه به شرایط شهرستان از نظر اقتصادی در برابر گندم صرفه بیشتری دارد.