بقعه قیدار نبی از نشانه‌های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خدابنده گفت: قعه قیدار نبی یکی از پنج بنا در سطح استان است که از نشانه‌های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است که متاسفانه بنای بقعه قیدار نبی، با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته، کم‌کم عمق تاریخی خود را از دست می‌دهد. «معصومه شیری»،مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و […]

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خدابنده گفت: قعه قیدار نبی یکی از پنج بنا در سطح استان است که از نشانه‌های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است که متاسفانه بنای بقعه قیدار نبی، با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته، کم‌کم عمق تاریخی خود را از دست می‌دهد.

«معصومه شیری»،مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خدابنده اظهار کرد: بقعه قیدار نبی یکی از پنج بنا در سطح استان است که از نشانه‌های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است که متاسفانه بنای بقعه قیدار نبی، با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته، کم‌کم عمق تاریخی خود را از دست می‌دهد.

این مسوول ادامه داد: بقعه قیدار نبی یکی از اصلی‌ترین محورهای گردشگری مذهبی در کشور است، چون بر اساس اسناد و روایات یکی از معتبرترین و ارزشمندترین بقاع پیامبران در ایران است و باید به خوبی با حفظ هویت بنا برای آیندگان نیز حفظ شود.
وی افزود: مداخلات انجام شده در بقعه قیدار نبی سبب شده که این بقعه نقشه و طرح اولیه خود را از دست دهد که البته با توافقات انجام شده، قرار بر این شد که با حفظ کل حریم بقعه، تخریب‌ها و اقداماتی که در آن محیط انجام می‌شود، متوقف و اصلاحاتی نیز نسبت به اقدامات مخرب قبل انجام شود.

شیری خاطرنشان کرد: بقعه قیدار نبی یکی از محورهای گردشگری شهرستان خدابنده است که تخریب آن می‌تواند آسیب‌هایی را در بخش گردشگری این استان داشته باشد.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خدابنده، یادآور شد: قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم، به استشهاد ۶۵ نفر از علمای تراز اول یکی از پیامبران الهی است.

هم‌چنین بنای بقعه براساس کتیبه بر جای‌مانده در تاریخ ۷۱۹ هجری قمری توسط بلغان خاتون همسر غازان‌خان، ششمین سلطان ایلخانی تجدید ساخت شده است.