باید با سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف، از هدررفت انرژی کاست

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در ۴ سال آینده ناترازی جدی در تامین گاز کشور نداریم، بر لزوم برنامه ریزی برای مصرف بهینه انرژی تاکید کرد.

به گزارش نسیم اشراق مالک شریعتی‌ نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره رویکرد کمیسیون انرژی مجلس در زمینه ناترازی گاز کشور اظهار کرد: این ناترازی در چهار سال آینده جدی نیست و باتدبیر از آن عبور خواهیم کرد، اما پس از سال ۱۴۰۵، کاهش تولید گاز طبیعی در کشور آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر مصوبه ای در مجلس بررسی شد تا به صنایع انرژی بر با بازده بالا مثل پتروشیمی‌ها و فولاد و مس و … اجازه دهیم سرمایه هایشان را در میادین گازی جدید بیاورند و دولت مکلف شود تولید این گاز جدید را به همان صنایع اختصاص دهد.

سه نکته برای عبور از ناترازی گاز

وی با اشاره ‌ویژه به اینکه پارس جنوبی ۵۰ درصد انرژی موردنیاز کشور را تأمین می‌کند، ادامه داد: سه نکته برای عبور از ناترازی گاز باید مدنظر گرفته شود.

وی توضیح داد: اولین نکته ضرورت توسعه صنعت نفت و گاز و فشارافزایی سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت پتروشیمی است، همچنین توجه به مدیریت مصرف نیز بسیار مهم است، زیرا ۲۳ درصد از کل انرژی ورودی به کشور به طور ناکارآمد هدر می‌رود.

وی افزود: باید با سرمایه‌گذاری در زمینه مدیریت مصرف، این میزان هدررفت را کاهش داد.

شریعتی گفت: مصرف انرژی در کشور ما دوبرابر اتحادیه اروپا است و باید تلاش کنیم تا در برنامه‌های توسعه آینده، کاهش مصرف انرژی را محقق کنیم.

۷۰ درصد زنجیره ارزش پتروشیمی از داخل کشور تأمین می‌شود

وی درباره نکته سوم، به اهمیت تولید بیشتر و مدیریت مصرف با استفاده از فناوری‌های نو و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تا ۷۰ درصد زنجیره ارزش پتروشیمی را می‌توان در داخل کشور تأمین کرد.

شریعتی نیاسر با اشاره به همه این نکات، به مدیران توصیه کرد که از توسعه و فشارافزایی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و توسعه میدان‌های گاز، به‌عنوان خوراک پایدار برای صنایع پتروشیمی، غافل نشوند. همچنین، سرمایه‌گذاری در مدیریت مصرف انرژی و استفاده از فناوری‌های نو نیز برای تولید بیشتر و مدیریت بهتر انرژی بسیار حائز اهمیت است.