دولت آیین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی را هر چه زودتر ابلاغ کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم ابلاغ آیین نامه اعطای وام ساخت ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی پرداخت.

به گزارش نسیم اشراق ابراهیم نجفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره لزوم ابلاغ آیین نامه اعطای وام ساخت ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی گفت: سال گذشته میزان تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما به دلیل تاخیر دولت در ابلاغ آئین نامه آن و تعلل بانک ها در پرداخت این تسهیلات خیلی از روستائیان عملا نتوانستند این وام را دریافت کنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه بانک ها هنوز به آنچه در قانون جهش تولید مسکن بر آنها تکلیف شده بود عمل نکرده اند. در سطح شهرستان ها و استان ها افراد خودشان زمین دارند و یا دولت زمین ۹۹ ساله به آنها داده است،‌ ولی بانک ها که مقرر بود در سال ۳۶۰ میلیارد دلار وام مسکن بدهند، هنوز به تکالیف خود عمل نکرده اند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۲ ردیفی تعیین شد که اگر بانک ها به تکالیف خود برای اعطای وام مسکن عمل نکنند ۲۰ درصد جریمه شوند و این مبلغ به صندوق مسکن ملی وارد شود تا به این وسیله  حتی بتوانیم به افراد بی بضاعت یارانه بدهیم.

نجفی خاطرنشان کرد: آیین نامه اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی مصوبه هیات وزیران را دارد، ولی وقتی هم ابلاغ شود نیازمند همکاری بانک ها برای اجرای آن هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر هم فصل ساخت و ساز در روستاها به دلیل نزدیک شدن به فصل سرما به پایان رسیده است ولی هر چقدر آئین نامه اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن به تعویق بیفتد، روستائیان دیگر نمی توانند اقدام به ساخت و ساز کنند.

وی افزود: مجلس از بعد نظارتی به این موضوع ورود خواهد کرد تا هر چه زودتر این آیین نامه ابلاغ شود و اگر هم استنکافی از سوی بانک ها انجام شود از بعد نظارتی به این موضوع ورود خواهد کرد.