مشاهیر کرسف خدابنده که آوازه ملی و فرا ملی دارند را بیشتر بشناسید+تصاویر

در این نوشته با مشاهیر شهر کرسف شهرستان خدابنده که درای آوازه و شهرت ملی و فرا ملی  هستند بیشتر آشنا می شوید. به گزارش اشراق24،در این نوشته با مشاهیر شهر کرسف شهرستان خدابنده که درای آوازه و شهرت ملی و فرا ملی  هستند بیشتر آشنا می شوید. خانم دکتر ویکتوریا جهانشاهی افشار در سال 1314 […]

در این نوشته با مشاهیر شهر کرسف شهرستان خدابنده که درای آوازه و شهرت ملی و فرا ملی  هستند بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش اشراق24،در این نوشته با مشاهیر شهر کرسف شهرستان خدابنده که درای آوازه و شهرت ملی و فرا ملی  هستند بیشتر آشنا می شوید.

خانم دکتر ویکتوریا جهانشاهی افشار در سال 1314 هجری شمسی در کرسف از توابع شهرستان خدابنده ی استان زنجان دیده به جهان گشود. دکتر افشار تحصیلات خود را در تهران تا مقطع کارشناسی در رشته ی نقاشی ادامه داد و فوق لیسانس و دکتری خود را در سال 1350 از دانشگاه هنرهای زیبای مونیخ آلمان اخذ کرد.
خانم دکتر افشار پس از بازگشت به ایران به عضویت هیأت علمی دانشگاه هنر در آمد و کار تدریس دروس تخصصی طراحی و چاپ پارچه، رنگرزی سنتی و چاپ قلمکار و باتیک را بر عهده گرفت. 

ارائه مقاله و سخنرانی در داخل و خارج ترجمه و تألیف 5 جلد کتاب در زمینه صنایع دستی و رنگرزی از جمله فعالیت های علمی وی است.

آثار و تحقیقات هنری خانم جهانشاهی در نمایشگاه بین المللی برلن در اکتبر 2002 به نمایش گذاشته شد و دکتر افشار چندین سال مدیریت گروه صنایع دستی وگروه چاپ و نقش پارچه را در دانشگاه هنر بر عهده داشته است،وی هم اکنون نیز به فعالیت های علمی و تحقیقاتی و تدریس در دانشکاه هنر تهران اشتغال دارد.

عباس‌خان افشار متخلص به پریشان فرزند محمدحسین‌خان افشار در سال 1282هجری قمری، در کرسف دیده به جهان گشود و در سن 45 سالگی در هیجدهم ذیقعده سال 1317 هجری‌قمری دار فانی را وداع گفت. بدون تردید عباس‌خان پریشان در مدت عمر کوتاه خود بزرگترین اثر منظومه حماسی ایران بعد از حکیم ابوالقاسم فردوسی را از خود برجای گذاشته است.

مهمترین اثر او «جهانشاهنامه»می‌باشد که به تقلید از شاهنامه فردوسی نگاشته شده است و بدون شک باید اذعان کرد که عباس‌خان پریشان یک شاعر توانای ایرانی در سرودن شعر حماسی است که به کارگیری تشبیه، استعاره، جناس و دیگر فنون صنایع ادبی از ویژگیهای برجسته منظومه جهانشاهنامه است که در نوع خود بی‌نظیر است.

حکیم احمد بن فارس زهراوی کرسفی دانشمند برجسته جهان اسلام در قرن چهارم هجری و صاحب بیش از 38 اثر علمی ارزشمند از کرسف پا به عرصه وجود گذاشته است.

دانشمندی که آوازه او در لبنان و فلسطین و سایر کشورهای جهان سالهاست پیچیده است و ما از آن اطلاعی نداریم. شاعر و ادیب فرزانه ای که سالهاست شعر او گوش اهل ادب و عرفان و معرفت را می نوازد و روح آدمی را از نشاط عشق و معنویت پر می کند.

وی ادیب و دانشمند در زبان عربی و فقه شافعی بود و در فقه کلام و نحو مناظره میکرد سپس به مکتب مالک بن انس وارد شد. روش او در نحو کوفی است. او کتابهای بکر و رساله های مفید و اشعار زیبایی دارد و از شاگردان او میتوان بدیع الزمان همدانی را نام برد.

وی قبل از شیخ شهاب الدین سهروردی و رکن الدین سجاسی پله های ترقی علم و دانش را طی کرده و نه تنها برای منطقه و کشور ما بلکه در سطح جهان افتخار آفریده است.

مرحوم شیخ آقامحمد ذوالقدر معروف به آقا شیخ محمد کرسفی فرزند مرحوم ملامحمدعلی یکی از علما و فضلای بزرگ قرن معاصر می‌باشد که در سال 1301 (هـ .ق) در کرسف به دنیا آمد و 5 شعبان سال 1381 (هـ .ق)  وفات یافته و به خاک سپرده شد. پدر وی نیز از روحانیون فاضل و برجسته آن دوران بود. مردم کرسف از جمله ریش‌سفیدان و معمرین کرسف از شیخ به عنوان عالمی وارسته و بسیار دانا یاد می‌کنند. یکی از معمرین کرسف می‌گفت:‌ آقا شیخ محمد 60 سال پیش در پای منبر از آینده کرسف برای مردم تعریف می‌کرد و می‌گفت زمانی فرا خواهد رسید که تمام کوچه‌ها و خیابانهای کرسف چراغانی خواهد شد، آب چشمه کرسف از شرق به غرب و از شمال تا جنوب در زمینهای کرسف به جریان خواهد افتاد و زمانی فرا خواهد رسید که تمام راههای دور، نزدیک خواهند شد و زمانی می‌رسد که سید نورانی خواهد آمد و بساط تخت سلطنت شاه را برهم خواهد ریخت.

تأثیر تعالیم مرحوم آقا شیخ محمد بر روی مردم منطقه علی‌الخصوص مردم کرسف کاملاً مشهود بود به طوری که در سطح شهرستان خدابنده قیام انقلابی شهید مظفر ذوالقدری در راستای برچیدن حکومت استبدادی حاصل یک تربیت اسلامی بود و یا قیام مرحوم علی‌محمد با سلاح قلم و زبان شعر علیه حکومت فئودالیستی و کشته شدن او در این راه حاصل تعالیم روشنگرانه شیخ بود و دهها مورد دیگر که بیان آنها به اطاله کلام می‌انجامد.
اما متأسفانه آن طور که باید و شاید ما افرادی همچون شیخ‌محمد کرسفی را نشناخته‌ایم و یا از آثار و تألیفات دیگر وی اطلاعی نداریم شناساندن این قبیل افراد وظیفه اهل علم و اهل قلم است زیرا اگر این بزرگان و آثار آنها برای مردم ایران اسلامی مخصوصاً جوانان منطقه شناسانده نشود چه بسا در ‌آینده‌ای نه چندان دور این بزرگان و زحمات چند ساله آنان به ورطه فراموشی سپرده شود.