دختر جوان خدابنده ای با قالی بافی اقتصاد مقاومتی را معنا کرد/کار کردن عار نیست

دختر جوان خدابنده ای با توصیه بر جوانانی که در اندیشه ی پیدا کردن راهی نو برای موفقعیت هستند گفت: اگر می خواهند فردی موفق و با اراده در جامعه باشند باید از سختی ها نترسند و در این راه محکم و استوار باشند. به گزارش اشراق۲۴،یکی از مهم‌ترین ویژگی قالی و فرش بافی به‌عنوان […]

df-324دختر جوان خدابنده ای با توصیه بر جوانانی که در اندیشه ی پیدا کردن راهی نو برای موفقعیت هستند گفت: اگر می خواهند فردی موفق و با اراده در جامعه باشند باید از سختی ها نترسند و در این راه محکم و استوار باشند.

به گزارش اشراق۲۴،یکی از مهم‌ترین ویژگی قالی و فرش بافی به‌عنوان یک هنر اصیل ایرانی و محصول فرهنگی و کالای سرمایه‌ای ایجاد اشتغال برای تعدادی از خانواده‌هاست؛ این صنعت بدون سرمایه‌گذاری بالا، نقش مؤثری در ایجاد مشاغل خانگی دارد و با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی به‌عنوان منبعی تأثیرگذار در تأمین درآمدهای ارزی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می‌شود.

دختر جوان خدابنده ای در گفت و گو با خبرنگار اشراق۲۴ اظهار کرد: زهرا رجبی متولد سال ۷۲در شهر گرماب مجرد و دارای مدرک تحصیلی دیپلم کامپیوتر و در حال حاضر در رشته تربیت بدنی در دانشگاه آزاد واحد قیدار مشغول به تحصیل هستم.

وی افزود: در خانواده ما مادرم و خواهرهایم همه قالی می بافند و مادرم یک دار قالی دارد و من هم یک دار قالی دارم و همیشه قالی های ابریشمی می بافم و قالی بافی را از کلاس سوم راهنمائی آغاز کردم.

دختر جوان خدابنده ای ادامه داد: بخاطر وضعیت مالی به قالی بافی روی آوردم و خواهرهایم نیز به من کمک می کنند و خودم باید خرج تحصیلم را بدهم-چون دانشجوی دانشگاه آزاد هستم و هزینه هایم بالا است.

رجبی اضافه کرد: در ابتدا پنج میلیون تومان از پدرم و افراد دیگر قرض گرفتم و با آن دار قالی و وسائل قالی بافی خریدم و سپس بخاطر اینکه بسیجی فعال بودم از بسیج سازندگی سپاه خدابنده نیز پنج میلیون تومام وام دریافت کردم و با این مبلغ قرض خودم را دادم.

وی افزود: فرش ابریشم هزینه بالائی دارد و وسایلش از قبیل نخ ابریشه که کیلوئی ۵۰۰هزار تومان است و قلاب و دوک و …گران است.

رجبی ادامه داد: چشم هایم بخاطر بافتن قالی ابریشم اذیت می شود و برخی از شب ها بخاطر چشم درد خوابم نمی برد و برای ادامه تحصیلم مجبورم کار کنم.

دختر جوان خدابنده ای اظهار کرد: به قالی بافی فرا از منبع درآمد بودنش علاقه دارم زیرا این صنعت از قدیمی ترین هنرهایی است که ریشه در پیشینه ما دارد که متاسفانه چند سالی است  به فراموشی سپرده شده است که باید احیا شود.

رجبی با اشاره به اینکه صنعت قالی بافی در بین مردم خدابنده که دارای بافت سنتی روستائی است، چکیده ای از ذوق ،سلیقه ،حوصله و بردباری مردم این دیار است که با خون آنها عجین شده و از نسلهای گذشته و اجدادمان به نسل های امروزی رسیده است و ما نیز باید با تلاش و کوشش فراوان راه را برای فراگیری آیندگان فراهم سازیم و  به گستره ی تاریخی این هنر بیندیشیم.

وی اضافه کرد: یکی از عمده مشکل های قالی بافی در منطقه ما عدم بازاریابی و بودن رکود در این زمینه بویژه قالی های ابریشم است به گونه ای که من تا حالا ۱۰ فرش ابریشم بافته ام و به دلیل اینکه قدرت خرید مردم کم است مجبورم قالی هایم را به تاجر فرشی در شهرمان بدهم تا در شهر قم به فروش برساند.

رجبی ادامه داد: آخرین قالی که چند ماه قبل بافتم ۸۰۰هزار تومان قیمت داشت که هنوز به فروش نرسیده است و این گونه فرش ها در شهرستان خدابنده بازار فروش ندارد.

دختر جوان خدابنده ای عنوان کرد: نبود بازار مناسب برای فروش از  عمده مشکلات قالی بافان به شمار می اید زیرا نتیجه ی چندین ماه تلاش و کوشش بافندگان فرش یک روزه در جیب واسطه گران می رود و این مساله باعث از بین رفتن انگیزه و اراده در بین قالی بافان می شود.

وی افزود: اگر مسئولان حمایت کنند دختران جوان زیادی که در شهر ما زندگی می کنند و بیکار هستند و البته اکثر آنها دانشجو نیز هستند می توانند با بافتن قالی برای خود درآمدی داشته باشند.

دختر جوان خدابنده ای ادامه داد: مشکل دیگر نبودن قالی بافان تحت پوشش بیمه است و درآمدم آن قدر زیاد نیست تا بتوانم هم خودم را بیمه بکنم و هم خرج تحصیلم را بدهم.

رجبی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از بسیج سازندگی بخاطر دادن وام و خبرنگار اشزاق۲۴ بخار انعکاس خبری با بیان اینکه “کار کردن عار نیست”با توصیه بر جوانانی که در اندیشه ی پیدا کردن راهی نو برای موفقعیت هستند اضافه کرد : برای پیدا کردن راهی نو باید از تجربیات الهام گرفت و نادیده ها را تصور کرد زیرا آن وقت است که ناممکن ممکن می شود و اگر می خواهند فردی موفق و با اراده در جامعه باشند باید از سختی ها نترسند و در این راه محکم و استوار باشند.

df-323