حوزه و دانشگاه در اهداف اختلافی ندارند/نشست مشترک اساتید و طلاب دانشگاه و حوزه های علمیه خدابنده برگزار شد+تصاویر

امام جمعه قیدار در نشست مشترک اساتید و دانشجویان و طلاب حوزه و دانشگاه های خدابنده گفت: وحدت حوزه و دانشگاه برگرفته از دو کتاب تدوین و تکوین الهی است و در هدف اختلافی ندارند. به گزارش اشراق۲۴،امروز به مناسبت سالروز شهادت حجت الاسلام مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه نشست مشترک اساتید و دانشجویان […]

امام جمعه قیدار در نشست مشترک اساتید و دانشجویان و طلاب حوزه و دانشگاه های خدابنده گفت: وحدت حوزه و دانشگاه برگرفته از دو کتاب تدوین و تکوین الهی است و در هدف اختلافی ندارند.

به گزارش اشراق۲۴،امروز به مناسبت سالروز شهادت حجت الاسلام مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه نشست مشترک اساتید و دانشجویان و طلاب حوزه و دانشگاه های خدابنده در دفتر امام جمعه قیدار برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام غفاری مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع)خدابنده خیر مقدم گویی کرد  و مطالبی را درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مقوله کلی است و باید جزئیات آن بررسی شود تا اهمیت آن بیشتر از قبل آشکار شود و عوامل مختلف اختلاف و تفرقه بین این دو اعم از سیاسی و اجتماعی و فرهنگی  و همچنین روش معرفتی و نظام آموزشی آنها واکاوی شود.

در ادامه محمدی یکی از اساتید دانشگاه آزاد خدابنده گفت: هر چقدر فاصله بین حوزه و دانشگاه کمتر شود نفوذ دشمن در شکاف بین این دو نیز کمتر خواهد شد و دین از ساست جدا نیست و علم برابر عبادت است پس در نتیجه علم از سیاست جدائی ناپذیر است و در حقیقت سه عنصر علم و سیاست و دین همیشه با هم بوده اند و خواهند بود.

وی افزود: گاهی روشنفکری ابزار دشمن می شود و اساتید و طلاب به این امر توجه ویژه داشته باشند و به واقع حوزه بدون دانشگاه تکامل نمی یابد و دانشگاه نیز بدون حوزه کامل نمی شود و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

سپس اصلانی مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع)به ایراد سخن پرداخت و گفت: یک انسان برای تکامل به دو بال نیاز دارد و حوزه یک بال و دانشگاه بال دیگر این تکامل محسوب می شود و مشارکت حوزه و دانشگاه در تولید علم،داشتن اعتقاد به تاثیر متقابل و داشتن وحدت در هدف برای پیشبرد جامعه به سوی تعالی و آشنایی با نوآوری های یکدیگر از عوامل وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می آید.

وی افزود: ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی و ایجاد اتاق مشترک بین مسئولان حوزه و دانشگاه در این زمینه راهگشاست و امروز برای ایجاد وحدت نیازمند جهاد فکری هستیم.

در ادامه دین محمدی استاد دانشگاه علمی کاربردی خدابنده نیز گفت: متاسفانه در حوزه به روی دانشگاهیان بسته است در حالی که وضعیت دانشگاه نسبت به حوزه بدین گونه نیست و این امر به وحدت آن دو آسیب وارد می کند.

سپس خانم رجبی از اساتید حوزه علمیه معصومیه قیدار اظهار کرد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه،مبانی معرفت شناختی و ارزش های فرهنگی و دغدغه ها و سیاست های این دو است و تسهیل کردن این موارد توسط سیاستمداران و به رسمیت شناختن هر کدام از این دو توسط طرف مقابل و رعایت تواضع و فضاسازی مانند برگزاری همایش های علمی و کانون های پژوهشی و مسابقات و اردوهای مشترک برای گفتمان مشترک در این زمینه بسیار کاربردی و راهگشاست.

در ادامه کرامت از اساتید دانشگاه پیان نور قیدر با اشاره به پیشینه و سابقه وحدت حوزه و دانشگاه گفت: انسان مودی صرفا مادی نیست-مانند تفکر غرب از انسان_بلکه دو بعدی است هم مادی و هم معنوی و در حقیقت علوم تجربی به دنبال ایجاد آسایش هستند و علوم حوزوی به دنبال آرامش هستند و این دو هدف است و نباید به بک هدف تعبیر بشود.

در ادامه خلیلی مدیر حوزه علمیه معصومیه خواهران شهر قیدار به ایراد سخن پرداخت و ضمن دادن گزارش آداب علم آموزی در دانشگاهها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بسیاری از کارهای پژوهشی طلبه ها در دانشگاه ها انجام می شود و این نشان از همکاری و تعامل بین این دو مرکز است.

سپس چند نفر از دانشجویان و طلاب به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان حجت الاسلام موسوی امام جمعه قیدار به جمله از حجت الاسلام جوادی آملی اشاره کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه برگرفته از دو کتاب تدوین و تکوین الهی است و در حقیقت اختلافی در هدف این دو وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انتقادها دردی را دوا نمی کند پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه حوزه و دانشگاه در شهرستان خدابنده را مطرح کرد و اظهار امیدواری کرد که این نشست ها ادامه داشته باشد.