رویکرد‌های مهم لایحه بودجه ۹۳/ افزایش رشد اقتصادی به ۳ درصد و کاهش تورم تا مرز ۲۱ درصد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۳ هستند. پس از اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق، نمایندگان موافق و مخالف به ترتیب پشت تریبون آمده و نظرات خود را پیرامون کلیات این لایحه اعلام می‌کنند. به گزارش ثبیربه نقل ازخبرگزاری فارس، بررسی کلیات لایحه بودجه 93در جلسه علنی و صحن مجلس شورای اسلامی ایران آغاز […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۳ هستند. پس از اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق، نمایندگان موافق و مخالف به ترتیب پشت تریبون آمده و نظرات خود را پیرامون کلیات این لایحه اعلام می‌کنند.13920910000194_PhotoA

به گزارش ثبیربه نقل ازخبرگزاری فارس، بررسی کلیات لایحه بودجه 93در جلسه علنی و صحن مجلس شورای اسلامی ایران آغاز شد.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در بیان جزئیات لایحه بودجه 93 کل کشور در سهم مجلس گفت: از رویکردهای مهم این لایحه قانون‌مداری دولت است، که تا 15 آذر 92 لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

وی افزود: امسال برای اولین بار هفت دستگاه دولتی اقدام به ارائه بودجه عملیاتی کردند و دولت اعلام کرده 27 دستگاه دیگر برای بودجه‌ریزی عملیاتی آماده می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق سهم 31 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی را که به همراه عیدانه در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است، گرچه امسال نیز مشکلاتی برای درآمدهای نفت وجود داشته است.

وی افزود: امسال دولت گزارش عملکرد قانون بودجه 92 نیز همراه با لایحه بودجه 93 به مجلس ارائه کرده است.

کاتب یکی دیگر از ویژگی‌های لایحه بودجه را کاهش شکاف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری عنوان کرد که دولت دنبال تحقق آن است و نیز گفت: بر اساس قانون برنامه 5 توسعه و سند چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور به طور میانگین باید سالانه 8 درصد نرخ بیکاری 7 درصد و ضریب جینی باید به 35 صدم واحد برسد.

* 5 رویکرد مهم بودجه/ پیش‌بینی رشد اقتصادی 3 درصد و نرخ تورم 21 تا 26 درصد در سال 93

سخنگوی کمیسیو تلفیق، قانون‌مداری، شفافیت،‌نظارت پذیری،‌ افزایش سهم صندوق توسعه ملی، ‌بودجه‌ریزی عملیاتی و پاسخگویی را از جمله رویکردهای مهم دولت در ارائه لایحه بودجه 93 دانست.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق هنگام ارائه گزارش مصوبه کمسیون تلفیق در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق در سه نوبت کاری لایحه پیشنهادی دولت را بررسی کردند.

وی افزود: لایحه بودجه باید بر اساس الزامات اجرایی سند چشم‌انداز تبیین شود و در این راستا تبیین شاخص‌هایی مانند نرخ سرمایه‌گذاری، درآمد سرانه،‌نرخ اشتغال و تورم، کاهش فاصله دهک‌ها، رشد فرهنگی و امثال آن انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با برشمردن 5 رویکرد اساسی بودجه 93، گفت: اولین رویکرد قانونمداری بود که بر اساس آن به موقع لایحه بودجه تقدیم مجلس شد و دومین رویکرد حرکت در راستای احکام پنجم و اسناد بالادستی بودجه بود.

*سهم 31درصدی صندوق توسعه ملی از نفت

وی افزود: سومین رویکرد افزایش سهم صندوق توسعه ملی به 31 درصد علی‌رغم کمبود منابع دولت بود چنانکه بر اساس قانون برنامه پنجم سهم صندوق به 29 درصد در سال 93 می‌رسد و 2 درصد هم عیدانه سال گذشته بوده است.

*بودجه عملیاتی 7دستگاه

کاتب اضافه کرد:‌ امسال اولین سالی است که دولت بودجه‌ریزی عملیاتی را در 7 دستگاه آغاز کرده و در 27 دستگاه نیز تلاش کرده است دستورالعمل‌هایی برای این کار تنظیم کند.

وی پاسخگویی را رویکرد مهم بعدی دولت دانست و گفت:‌ اولین بار است که گزارش عملکرد سال های 90 و 91 همراه لایحه بودجه تقدیم مجلس شد و در عین حال دولت مکلف بود همراه با لایحه بودجه برنامه یکساله 93 را تقدیم کند که برای اولین بار این کار را انجام داد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: علاوه بر آن دولت مکلف بود گزارش عملکرد 3 ساله برنامه پنجم را تقدیم مجلس کند که این اتفاق نیز رخ داده است.

وی رویکرد بعدی را شفافیت دانست و گفت: در بودجه 93 هیچ عدد پنهانی در لایحه بودجه نداریم و در بخش ردیف‌های متفرقه برای اولین بار 22 درصد کاهش یافت.

وی رویکرد بعدی را نظارت دانست و گفت: ‌اولین بار است که دیوان محاسبات اعلام کرد لایحه کاملا قابل نظارت است.

کاتب در ادامه با اشاره به تکالیف لایحه بودجه بر اساس قانون برنامه گفت:‌ بر اساس قانون برنامه نرخ رشد متوسط اقتصادی باید با قانون برنامه 8 درصد می‌بود، قطع وابستگی هزینه‌‌های جاری دولت و نفت، کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد و کاهش ضریب جینی به 35صدم تا پایان برنامه از جمله دیگر تکالیف قانون برنامه بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به آثار اقتصادی قابل پیش‌بینی اجرای بودجه 93 گفت:‌ رشد اقتصادی در سال 90 حدود 3 درصد، در سال 91 حدود منفی 5 درصد و در سال 92 حدود منفی 0.8 درصد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 92 به 3 درصد برسد.

وی ادامه داد: نرخ تورم در سال 90 حدود 21 درصد، در سال 91 حدود 30 درصد و در سال 92 پیش‌بینی می‌شود به حدود 36 درصد برسد و پیش‌بینی می‌کنیم در سال 93 نرخ تورم به 21 تا 26 درصد برسد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: رشد نقدینگی سال 90 حدود 19 درصد، در سال 91 حدود 30 درصد، در سال 92 حدود 19 درصد و در سال 93 پیش‌بینی ما رشد نقدینگی 20 درصدی است که قانون برنامه نرخ رشد متوسط نقدینگی را 21 درصد پیش‌بینی کرده است.

*تلفیق رقم دارایی‌ سرمایه‌ای را 9 هزار میلیارد تومان افزایش داد

در لایحه بودجه 93 واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای 70 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق 79 هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.

به گزارش فارس، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق در بررسی کلیات لایحه بودجه 93 در صحن مجلس گفت: درآمدها در بودجه سال 93 مبلغ 906 هزار میلیارد ریال و در لایحه بوجه 927 هزار میلیارد ریال با 2.3 درصد افزایش پیش‌بینی شد و در کمیسیون تلفیق به 993 هزار میلیارد ریال نهایی شد.

*کاهش درآمد مالیاتی از 90 به 67هزار میلیارد تومان

سخنگوی کمیسیون تلفیق این درآمدها را در دو بخش مالیاتی و سایر درآمدها بررسی کرد و گفت: در قانون بودجه 92 ، 90 هزار میلیارد تومان عملکرد پیش بینی شده بود و 67 هزار میلیارد تومان برآورد بودجه بود و کمیسیون تلفیق 7 هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد و تصویب نهایی 99 هزار میلیارد تومان شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: در بودجه 92 این واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای 70 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق 79 هزار میلیارد تومان به تصویب رسید.

همچنین واگذاری دارایی مالی مصوبه 92 ، 49 هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی دولت هم 22 هزار میلیارد تومان یعنی 54 درصد کاهش داشت و کمیسیون تلفیق رقم 29 هزار میلیارد تومان را نهایی کرد.

وی در خصوص درآمدهای مالیاتی گفت: کمیسیون تلفیق رقم پیشنهادی را با 7 هزار میلیارد تومان افزایش به 99 هزار میلیارد تومان رساند.

*سهم دو درصدی مناطق نفت خیز از نفت

کاتب در خصوص واگذاری سرمایه‌ در نفت گفت: براساس قانون برنامه 2 درصد درآمدها در مناطق نفت خیز کشور استفاده می‌شود، همچنین صادرات نفت نیز روزانه یک میلیون بشکه و میعانات گازی 297 میلیون بشکه در سال پیش بینی شده که قیمت نفت نیز 100 دلار تعیین شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص آخرین تغییرات در واگذاری سهام گفت: براساس مصوبه دولت واگذاری سهام 15 هزار میلیارد تومان بود و کمیسیون تلفیق 21.9 هزار میلیارد تومان افزایش داد همچنین در خصوص اوراق مشارکت نیز کمیسیون تلفیق 1200 میلیارد تومان برای مهار آبهای مرزی تخصیص داد.

کاتب به تصمیمات مهم کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: در کمیسیون تلفیق تلاش شد، تا بی انضباطی‌های لایحه بودجه به رغم اینکه خود دولت نیز توجه بیشتری کرده بود با تصویب 9 بند به حداقل برساند.

وی همچنین گفت: توجه به رونق اقتصادی با تصویب 20 بند الحاقی و اضافه کردن 6 جزء انجام شد.

کاتب با بیان اینکه در بررسی کمیسیون تلفیق توجه ویژه‌ای به جانبازان،آزادگان و خانواده‌های آنها شده است، گفت: در راستای شکوفایی اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری و کاهش رکورد تورمی 23 تبصره الحاقی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

وی گفت: بررسی کمیسیون تلفیق طی 34 جلسه و 120 ساعت انجام شد.

 

توکلی: گزارش تلفیق درباره بودجه 93 قابل بررسی نیست/ لاریجانی: تذکر وارد نیست

 

احمد توکلی در تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به برخی نواقص گزارش ارائه شده به صحن علنی مجلس از سوی کمیسیون تلفیق، این گزارش را غیرقابل بررسی دانست؛ تذکری که علی لاریجانی رئیس مجلس آن را وارد ندانست.

به گزارش فارس، احمد توکلی در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به در دستور کار قرار گرفتن بودجه در صحن علنی اظهار داشت: طبق ماده 104 آئین‌نامه داخلی چندین سال است که لایحه بودجه دیرتر از موعد مقرر در دستور کار قرار می‌گرفت و اکنون دولت آن را به موقع ارائه کرده و نمی‌دانم چه عجله‌ای است که هیأت رئیسه مجلس امروز آن را دستور کار قرار داده و برخلاف قانون عمل کرده است.

وی گفت:‌ماده 104 می‌گوید دستور هفتگی مجلس باید به تصویب وصول طرح‌ها و گزارش‌ها از سوی هیأت رئیسه مجلس باشد و پس از چاپ در دستور کار قرار گیرد و رعایت ترتیب موارد مذکور الزامی است و دستور کار این هفته زده شده است که گزارش کمیسیون تلفیق بودجه بررسی شود و در حالی که این گزارش وصول نشده است و نیز در ترتیب هفتگی معلوم نیست جای آن کجاست و دوم اینکه آئین‌نامه داخلی الزام به رعایت ترتیب قانونی دارد و چرا نباید رعایت شود و گزارش‌ها باید 24 ساعت قبل بررسی و در میان نمایندگان توزیع شود. در صورتی که ساعت 2 بعداز ظهر دیروز به بعد برای نمایندگان توزیع شده است و نیز گزارشی که ارائه شده مجموعه‌ای از احکام است که جای درآمدها خالی بوده و گزارش ارائه شده ناقص است و قابل بررسی نیست و همچنین از دولت کسی برای دفاع از لایحه در مجلس حضور ندارند.

رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات توکلی گفت: تذکر آقای توکلی وارد نیست زیرا رئیس کمیسیون تلفیق با امضای خود دیروز این گزارش را به هیأت رئیسه منعکس کردند. بنابراین نمی‌توان از آحاد اعضای کمیسیون تلفیق امضا گرفت و همیشه روال این بودکه رئیس کمیسیون وقتی گزارش می‌دهد در دستور کار قرار می‌گیرد و اینکه فکر می‌کردم آقای توکلی می‌خواهند از هیأت رئیسه تشکر کنند چون آئین‌نامه دقیق رعایت می‌شده است و تاریخ رسمی کمیسیون تلفیق برای بررسی 9/10/92 بوده است و 15 روز وقت برای رسیدگی داشته و 23/10/92 زمان رسیدگی آن تمام شده و تقاضای مهلت جدید خواستند که حداکثر 2 هفته می‌توان وقت داد بنابراین دوشنبه 7/11/92 مدت زمان اضافه نیز به پایان رسیده لذا اگر کمیسیون گزارش هم نمی‌داد باید لایحه در دستور کار طبق آئین‌نامه در دستور کار قرار می‌گرفت و اکنون گزارش شده و از نظر آئین‌نامه اشکالی وارد نیست و هیأت رئیسه دقیق عمل کرده است.

وی ادامه داد: بودجه سرجمع تغییرات جزئی داشته و امروز در گزارش ارائه شده است و لایحه شامل مفاد تبصره‌ها است که اکنون نیز نمایندگان آن را ملاحظه می‌کنند و بودجه عمومی و شرکت‌ها نیز در دست نمایندگان است.

*بی‌عدالتی و جریان شبه رانتی در بودجه مشهود است/ بی توجهی به طلب پیمانکاران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم ملکان با تاکید بر اینکه جریان شبه رانتی در لایحه بودجه مشهود است با انتقاد از بی توجهی به طلب پیمانکاران از دولت، گفت: درآمدهای لایحه بودجه با واقعیت تطبیق ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهروز افخمی به عنوان اولین مخالف لایحه بودجه سال 93 در صحن علنی مجلس با اشاره به اصل 48 قانون اساسی و همچنین ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص بهره‌برداری از منابع طبیعی در سطح استان‌ها و توزیع عادلانه در مناطق مختلف کشور به فراخور نیازها و همچنین توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و توزیع منابع عمومی به نحوی که در هر سال برنامه مناطق 10 درصد رشد داشته باشند، اظهار داشت: در لایحه بودجه 93 تبعیض، جریان شبه رانتی، بی عدالتی، عدم رعایت شاخص‌ها دیده می‌شود و به طبع آن در کمیسیون‌ها در همین راستا مصادیقی وجود داشته است که اعلام شده است.

نماینده مردم ملکان با اشاره به حوزه انتخابیه خود گفت: در شهرستان ملکان به اندازه یک شهر کوچک زیر 5 هزار نفر، کتابخانه وجود ندارد، در حالی که این شهرستان فقط یک کتابخانه در حال بهره‌برداری و یک کتابخانه که اخیراً احداث شده است، دارد.

وی افزود: در مهار آبهای سطحی در برنامه پنجم توسعه تاکید شده است،شهرستان ملکان 2 رودخانه پرآب دارد، اما حتی یک متر مکعب آب سطحی آن مهار نشده است.

افخمی گفت: امکانات و اعتباراتی که برای یک استان قائل شده‌اند متناسب با امکانات شهرستان هم‌وزن‌ نیست.

وی با تاکید بر اینکه موضوع عدالت در قانون بودجه 93 رعایت نشده است، گفت: در این بودجه به اشتغال جوانان توجه نشده و درآمدهای مالیاتی، درآمدهای عمومی و درآمدهای نفتی منطبق با واقعیت نیست.

نماینده مردم ملکان با اشاره به بدهی پیمانکاران از دولت افزود: به پرداخت بدهی پیمانکاران در لایحه بودجه توجه نشده است و این در حالی است که پیمانکاران به سمت ورشکستگی حرکت می‌کنند، لذا انتظار می‌رود، تا دولت در این زمینه عدالت را رعایت کند.

وی در پایان گفت: در لایحه بودجه 93 به آب شرب روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کمتر توجه شده در حالیکه این موضوع بسیار ضروری است.

عبداللهی در تذکری آئین‌نامه‌ای: بررسی بودجه 93 در صحن مجلس را متوقف کنید

نماینده ماه‌نشان در مجلس با اعلام اینکه کار رسیدگی به بودجه 93 در کمیسیون تلفیق به اتمام نرسیده است، خواستار توقف بررسی لایحه بودجه سال آینده در صحن مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش فارس، رضا عبداللهی نماینده مردم ماه‌نشان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه)‌ مجلس و در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال 1393 کل کشور، در تذکری با استناد به مواد 24، 18 و 186 آئین‌نامه داخلی پارلمان، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق موظف بوده ظرف 15 روز گزارش خود را درباره بودجه 93 تقدیم هیأت رئیسه کند که این مدت دو هفته تمدید شده است، ولی هنوز کار کمیسیون تلفیق به پایان نرسیده است.

وی افزود: ما شب گذشته تشکیل جلسه دادیم و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهادات خودشان را مطرح کردند، ولی جلسه از حد نصاب افتاد و تعطیل شد و هنوز اعضای کمیسیون در تبصره‌های الحاقی پیشنهاداتی دارند که مطرح نشده است، بنابراین گزارش چاپ شده بودجه 93 گزارش کمیسیون تلفیق نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق گزارش خود را ارائه نداده است، چرا که هنوز بررسی بودجه 93 در این کمیسیون به اتمام نرسیده است،‌ اعداد و ارقام باید به رای اعضای کمیسیون گذاشته می‌شد، ولی این کار انجام نشده است بنابراین کار کمیسیون تلفیق هنوز به اتمام نرسیده است.

عبداللهی با بیان اینکه ردیف‌ها،‌جداول و بندها در کمیسیون تلفیق تصویب نشده است، گفت:‌ هیچ‌یک از جداول و ردیف‌ها به تصویب  تلفیق نرسیده است، قبل از توزیع این گزارش، باید از اعضای تلفیق رای‌گیری انجام می‌شد، اما انجام نشده است، بنابراین بهتر است بررسی بودجه 93 در صحن علنی متوقف شود و وارد دستور کار دیگری شویم.

نماینده ماه‌نشان در پایان خطاب به لاریجانی گفت: از آقای مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بپرسید که اگر بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی شده بنابراین دیگر تلفیق دیگر نباید تشکیل جلسه بدهد، ولی اگر نهایی نشده است، بررسی بودجه در صحن علنی را متوقف کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده ماه‌نشان تاکید کرد: شما باید مسائلتان را در همان کمیسیون تلفیق مطرح و مشکلاتتان را حل کنید، ما در صحن علنی مجلس نمی‌توانیم مشکلات کمیسیون تلفیق را حل کنیم، گاهی در بررسی‌ها برخی موارد باقیمانده، بعد از ارائه گزارش اصلی تلفیق، تقدیم می‌شود، زمانی که شما رئیس کمیسیون تلفیق بودید نیز این کار را می‌کردید.

وی همچنین گفت:‌ وقتی با کمبود وقت مواجه هستیم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم،‌کمبود وقت نداریم ولی آئین‌نامه داخلی مجلس فرصت زمانی را تعیین کرده که باید آن را رعایت کنیم، اجازه دهید بحث پیش رود، دلیل ندارد بی‌جهت عمل کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق در واکنش به تذکرات آیین‌نامه‌ای:

تخلفی در ارائه لایحه بودجه از تلفیق به صحن صورت نگرفته است

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه اولین بار در سال‌های اخیر اعداد و ارقام صفحه اول بودجه به موقع ارائه شده است، گفت: این کمیسیون طبق آئین نامه عمل کرده و تخلفی رخ نداده است.

در ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، غلامرضا مصباحی مقدم در تذکری آئین‌نامه به ماده 79 آئین‌نامه اشاره کرد و گفت: بعضی از دوستان اعضای تلفیق تذکراتی را ارائه کردند که طبعاً به بنده تعریض دارد. واقعیت این است که کمیسیون به گونه‌ای اداره شد که حداقل فشار روی اعضاء بیاورد و حداکثر بازدهی را داشته باشد.

وی افزود: دولت لایحه بودجه 93 را به موقع به مجلس ارائه کرد و ما هم به موقع مصوبه را توزیع کردیم و بعد از گذشت فرصت دو هفته‌ای کمیسیون یک هفته دیگر تمدید شد و پس از آن از جناب ابوترابی تقاضا کردیم که این فرصت تا دوشنبه برای جمع‌بندی اضافه شود، با این حال تمامی اعضاء همراهی کردند و به موقع گزارش تلفیق بودجه به موقع به هیئت رئیسه تقدیم شد.

به گفته مصباحی مقدم آنچه مطرح شد نسبت به درآمدها و هزینه‌ها رای گیری نشده است نبوده و دیروز این اتفاق رخ داد علاوه بر این هر سال بودجه وقتی به صحن می‌آمد فاقد اعداد و ارقام صفحه اول بود و در سال‌های گذشته که جناب عبداللهی ریاست کمیسیون تلفیق را بر عهده داشتند، ما نسبت به این موضوع ایراد می‌گرفتیم و بعد متوجه شدیم که این اعداد و ارقام در صفحه اول نیاز به کار فنی دارد که در گذشته دکتر کردبچه انجام می‌داده اما امسال برای چند سال اخیر با اعداد و ارقام صفحه اول ارائه شد و در سال‌های پیش موارد بدون اعداد و ارقام و افزودن الحاقیه به بودجه کم نبود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: علاوه بر اینها کار تلفیق تمام نشده و طبق آئین نامه تا زمان پایان رسیدگی بودجه و برگشت آن از شورای نگهبان تا زمانی که تائید می‌شود و همچنین موارد ارجاعی و گزارش‌ها کار تلفیق ادامه خواهد داشت که طبق آئین نامه بوده و هیچ تخلفی رخ نداده است.

*حساب‌های خاص در خزانه به حداقل رسید/ تلاش کردیم دولت فربه‌تر نشود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تشریح رویکردهای لایحه بودجه گفت: حساب‌های خاص در خزانه به حداقل رسید و تلاش کردیم در بررسی بودجه شرکت‌ها دولت فربه‌تر نشود.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان نماینده موافق کلیات لایحه بودجه گفت: عمده مباحث از استحکام رای برخوردار است،بطوری که یا تنفیذ است یعنی از بودجه 92 آمده یا با دو سوم یا سه چهارم رای تصویب شده است.

وی افزود:  باید بگویم که در تلفیق که 57 نفر از کمیسیون بودجه و همه کمیسیون‌ها حضور داشتند همه از لحاظ پیگیری، سماجت و اصرار جزو دوره‌های خوب بودند.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اولا انتظار از بودجه را با هم توافق کنیم،از بودجه سالیانه چه انتظاری داریم آیا انتظار داریم همه مباحث و مشکلات و رنج‌ها و آلام در ابعاد مختلف  اقتصاد، اجتماع و فرهنگ و … بگوییم اگر این چنین است مخالفت جا دارد.

ندیمی گفت: ولی اگر قرار است بودجه پاسخگویی اسناد فرادستی مثل برنامه و سیاست‌ها را داشته باشد ما در راستای آن خودمان را محدود کرده‌ایم و برای هر تصمیمی باید می‌دیدیم آیا قانون داریم یا نداریم، برنامه به ما چه می‌گوید، بنابراین برخی از مخالفت‌ها در حوزه انتظاراتی است که قابل برآورد در بودجه در یک سال نیست.

وی افزود: نکته دیگر این است که ما با یک تحریم روبرو هستیم، با چندین هزار پروژه عمرانی و همچنین با کاهش منابع درآمدی دولت روبرو هستیم. با مباحث مختلفی از جهت شاخص‌ها و همچنین اصرار مدیریت تورم توسط دولت مواجه هستیم. بنابراین برخی اختلافات در مورد این حوزه بود که رکود یا تورم؟

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: ما می‌گوییم نمی‌شود فقط به تورم توجه داشت، حتما باید به رکود هم توجه داشت چرا که بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان به اشتغال،تولید و کاهش واردات و افزایش صادرات رویکرد داشت.

ندیمی اظهار داشت: از این جهت هم باید بگویم که دوستان و نمایندگان شما در کمیسیون تلفیق نیز هم و غم را متوجه این معنا کرده‌اند که چگونه بین تورم و رکود مدیریت شود.

وی گفت: نکته دیگر در خصوص ارقام است،مثل مالیات و مانند آن بودجه کل ما که 8 میلیون و 51 هزار و 454 میلیارد و 581 میلیون  ریال است از جهات بودجه شرکت‌ها و عمومی در حالت قبض نگاه شده نه در حالت بسط _ انقباضی است نه انبساطی- یعنی واقعا اصرار بوده که درآمدها افزایش پیدا نکند، ولی باز هم ارقام افزایشی داشته‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: این دولت جدید و منتخب ملت است و باید مورد حمایت همه ارکان باشد، ما باید به منتخب مردم کمک کنیم.

ندیمی اظهار داشت: در راستای بودجه عمومی از لحاظ درآمدها و واگذاری‌های دارایی‌ها سرمایه‌‌ای ما با عدد 2 میلیون و 327 هزار و 954 میلیارد و 641 میلیون ریال روبرو بودیم بنابراین رویکرد مجلس و کمیسیون تلفیق در تعامل با دولت بوده است.

وی اظهار داشت: واقعا سعی کردیم در یک جمع مفاهمه با هم‌اندیشی کنیم و  اختلافات مستنداتی داشت. بنابراین در راستای چنین رویکردی سعی کردم با همکاری دولت یک بودجه واقعی‌تر را تعریف کنیم.

ندیمی گفت : از مشخصات این بودجه شفافیت است، بنابراین حساب‌های خاص نزد خزانه حداقل شده است، ما تلاش کردیم این نوع حسابرسی‌‌ها  و برداشت‌ها و احتمالات را کاهش دهیم. یعنی حساب‌های خاصی که نمی‌دانیم چه می‌شود را شفاف کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: همین طور که دولت تلاش کرد بودجه را سر وقت بیاورد، تلاش داشتیم در مجلس تا کمک نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه را شفاف‌سازی کنیم، بودجه گردش خزانه داشته باشد و حساب خاص نداشته باشد.

ندیمی تصریح کرد: در مورد منابع عمومی که بالغ بر 2 میلیون و 89 هزار و 129 میلیارد  و 237 میلیون ریال است و همچنین در مورد درآمدهای اختصاصی که 238هزار و 425 میلیارد و 404 میلیون ریال است  ما واقعا نگاهمان نگاهی است مبتنی است بر واقع‌بینی.

وی افزود: بنابراین ما سه راه بیشتر نداریم، یا ایده‌آلیستیم یا واقع گرایی. ما سعی کردم اهل خیال نباشیم و واقع بین باشیم همان که رهبر ما را به  آن توصیه کرد که واقعیت‌ها را ببینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: در مورد یارانه‌ها هم همین بحث وجود داشت که ما در رابطه با موضوع سیاست‌ها هنوز به عنوان یک طلبکار از دولت می‌خواهیم سیاست‌ها را اعلام کند که برای حامل‌ها جزء به جزء چه برنامه‌ای دارد و چگونه می‌خواهد که فاز دوم را اجرایی کند.

ندیمی گفت: بنابراین چنین رویکردی را ما در رابطه با بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت با عدد 6 میلیون و 10 هزار و 774 میلیارد و 56 میلیون ریال از جهت هزینه‌ها و  سایر پرداخت‌ها که باز همین رقم بود سعی کردیم، داشته باشیم. نگاهمان را به تکثر شرکت‌ها و افزایش شرکت‌ها و اینکه شرکت‌ها دوباره علیرغم نهی از منکر دولتی شدن اقتصاد، به تناسب اصل 44 باشند، بود.

وی افزود: امروز منکر یعنی اینکه اجازه ندهیم که شرکت‌‌های دولتی فربه شوند ما نمایندگان باید از این منکر نهی کنیم و این تلاش را در مجلس داشتیم که به گونه‌ای عمل کنیم که دولت فربه‌تر نشود چرا که دولت و دولت‌‌ها هیچگاه کارفرمای خوبی نبوده‌اند.

عضو کمیسیون تلفیق گفت: بنابراین به هیچ وجه ما در کمیسیون تلفیق به دنبال بزرگتر شدن شرکت‌ها نبوده‌ایم و سعی کردیم منابع آن‌ها و درآمدها براساس قانون تعریف شود.

ندیمی گفت: در مورد درآمدهای مالیاتی ما 33.8 درصد در مورد  سایر درآمدها 13.5 درصد در سود سهام 33.1 و در مورد سازمان تنظیم مقررات 1.6 و انتقال از درآمد سازمان و فروش خدمات آن 2.3 رشد داشته‌ایم،همچنین در مورد درآمدهای مالیاتی سعی کردیم رویکردی نسبت به مالیات داشته باشیم، در مورد دو عنوان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌گذاری با 798 و واگذاری دارایی مالی با 29 هزار نگاه کردیم.