نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
چرا طیف گستردهای از مردم به سمت شبکههای ماهوارهای اعم از خبری و یا شبکههای فیلم و سریال و سرگرمی رو میآورند؟ اشراق آنلاین:این مسأله دلایل متعددی دارد. دلیل اصلی و مهم آن نیاز مخاطب است که شاید در شبکههای داخلی پاسخ مناسبی برای نیازش پیدا نکرده است. گاهی در بعضی ایام سال برنامههای صداو […]
چرا طیف گستردهای از مردم به سمت شبکههای ماهوارهای اعم از خبری و یا شبکههای فیلم و سریال و سرگرمی رو میآورند؟
اشراق آنلاین:این مسأله دلایل متعددی دارد.
دلیل اصلی و مهم آن نیاز مخاطب است که شاید در شبکههای داخلی پاسخ مناسبی برای نیازش پیدا نکرده است.
گاهی در بعضی ایام سال برنامههای صداو سیما جذابیت لازم را ندارد و اگر مخاطب به خاطر تبلیغات دشمن یا هر دلیلی خیال کند که اخبار و یا فیلم و سریال و مستندهای شبکههای داخلی برایش کافی نیست قطعاً سراغ جای دیگری خواهد رفت. البته گاهی ممکن است نیاز کاذب باشد اما رسانههای غربی با روشهای مدرن رسانهای و خبری برای مخاطب از طرفی نیاز سازی میکنند و از طرفی اعتماد را جلب میکنند.
بنابراین باید بررسی شود که چرا چنین نیازی به وجود آمده و با آگاهی دادن به خانوادهها آنها را قانع کنیم که برنامههای ماهوارهای بر غیرت و عفت و حفظ نظام خانوادگی آنها و مسائل دینی فرزندان آنها و رفتارهای سیاسی و اجتماعی آنها آثار منفی دارد.
یکی دیگر از علتهای گرایش مردم به شبکههای ماهوارهای تنوع موجود در این شبکههاست و تنوع طلبی خصلت ذاتی انسان است. یک مخاطب به راحتی میتواند با یک دیش و رسیور صدها شبکه را در اختیار داشته باشد.
علت دیگر این است که بعضی خط قرمزها که رسانههای داخلی باید رعایت کنند شبکههای خارجی رعایت نمیکنند چون نه مجبورند و نه برای عفت و حیای خانودههای ما دل میسوزانند. «رابرت مرداک» صهیونیست ضد شیعه که مؤسس شبکه فارسیوان است قطعاً از روی دلسوزی و محبت به خانواده ایرانی شبکه راه نمیاندازد اما به هر حال این مسأله برای بعضیها جذابیت دارد.
جمع کردن دیش، کافی نیست و باید کار فرهنگی کرد
دلیل دیگر گرایش به ماهواره این است که ما به جای کار فکری و فرهنگی و کار اقناعی روی ذهن مخاطب و بیان ضررهای مسأله و آسیب شناسی برنامههای ماهوارهای به روش ممنوعیت ایجاد کردن و جمعآوری دیشها اکتفا کردیم که متأسفانه اجرای ناقص این طرح هم هیچ اثر مثبتی نداشته است و گاهی اوقات ممنوعیتها جذابیت هم ایجاد میکند.
به نظر میرسد در کنار اجرای درست و کامل و بدون تبعیض قانون باید بیشتر روی کار فرهنگی و اقناع ذهن مردم کار کرد.
یک دلیل دیگر این است که در کشور ما هنوز ارگانهای فرهنگی نتوانستهاند بحث اوقات فراغت فرزندان را چه در تابستان و ایام تعطیل و چه اوقات فراغت ایام تحصیلی را پر کنند همچنین فضاهای ورزشی، تفریحی، سرگرمی و هنری فراوان و ارزان و قابل دسترس و جذاب ایجاد نشده است اما در ماهواره مثلا ۴۰ شبکه کودک، ۳۰ شبکه ورزشی،۱۲۰ شبکه موسیقی و شعر و صدها شبکه علمی و فرهنگی، هنری، مد و لباس، سرگرمی، ۵۰۰ شبکه سینمایی و ۲۰۰ شبکه سریال، مخاطبان را جذب میکنند.
یک علت دیگر، مسأله بیکاری و تنهایی است کسی که در طول روز برنامهای منظم برای خودش و خانواده و همسر و فرزندانش ندارد زمینه ورود تفکرات و کارهای شیطانی را فراهم میکند و در کنار بیکاری، تنهایی هم عامل مهمی است خیلی از زن و شوهرها که فرزند هم ندارند و خانم هم بیکار است برای پر کردن اوقات فراغت خود به ماهواره رو میآورند خانوادهها باید به کمک مسجد، روحانیت، کانونهای فرهنگی سالم، ورزش و غیره اوقات فراغت فرزندان را پر کنند و از بیکاری و تنهایی آنها جلوگیری کنند.
تهاجم فرهنگی، ایران ستیزی و اسلام ستیزی
* یکی از اقدامات شبکههای ماهوارهای علیه کشورمان تهاجم فرهنگی و ایران ستیزی است…
بله، سالها پیش مقام معظم رهبری فرمودند دشمن در تدارک تهاجم فرهنگی است و بارها با تعبیراتی مثل شبیخون، فتنه فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم، هشدار دادند که متأسفانه آنطور که شایسته بود توجه نشد.
دشمن از هر ابزار و رسانهای برای هجوم به فرهنگ ما استفاده میکند و با برنامههای ماهوارهای و ساخت مستندها و فیلمها و سریالهایی مثل فیلم ۳۰۰، آرگو، سنگسار ثریا، بدون دختر هرگز، یا فیلمهای ضد اسلامی و ضد شیعه مثل شمشیر اسلام، محاصره، فتنه و فیلمهای شرمآور علیه رسول خدا و قرآن میخواهد جوان ایرانی را از ایرانی بودن و مسلمان بودن خود متنفر و پشیمان کند و هویت جوان ایرانی را بگیرد و او را به سبک زندگی غربی متمایل کند.
یکی از اهداف ماهوارهها این است که با تهی کردن جامعه ایرانی از فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی، جامعه ایران اسلامی را از درون، دچار فروپاشی کند و کاری را که در جبهه نظامی و جنگ سخت نتوانست با بمب و موشک انجام دهد، در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با کمک رسانهها و فیلمها و از طریق بی هویت کردن جوانان انجام دهد.
تحقیر سنتهای ملی و تعظیم فرهنگ بیگانه، تخریب هویت ملی و تغییر و تخریب مفاهیمی مثل آزادی بیان، حقوق بشر، آزادی عقیده و … تهی شدن ادبیات و زبان ایرانی از زیباییهای خود، ترویج مدگرایی و ارائه مدهای آرایشی و پوششی نابهنجار، گسترش فرهنگ مصرف و مصرفگرایی، نشان دادن جلوه خرافی از دین، الگو قرار دادن بازیگران، خوانندهها و فوتبالیستها برای جوانان، زیر سؤال بردن فرهنگ جبهه و ایثار و شهادت و انتخابات همه بخشی از هجوم همه جانبه دشمن غربی از طریق رسانهها به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است.
Δ