متن کامل خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قیدار(13تیر)/تصویر

اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان به امامت حجت الاسلام  طالبی، امام جمعه شهر قیداربرگزارگردید. اشراق آنلاین:خطبه اول اگر اهل تقوا باشیم خداوند متعال همه برکاتش را بر ما نازل می فرماید اعمال ما در برخورد طبیعت با ما تاثیر می گذارد. ادامه بحث بهداشت روان / حسد امام ششم در معنای تقوا می فرمایند:«تقوا […]

اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان به امامت حجت الاسلام  طالبی، امام جمعه شهر قیداربرگزارگردید.DSC03861DSC03863DSC03856

اشراق آنلاین:خطبه اول

اگر اهل تقوا باشیم خداوند متعال همه برکاتش را بر ما نازل می فرماید اعمال ما در برخورد طبیعت با ما تاثیر می گذارد.

ادامه بحث بهداشت روان / حسد

امام ششم در معنای تقوا می فرمایند:«تقوا آن است كه آنجا كه خدا بايد تو را ببيند، ببيند، و آنجا كه نهى كرده تو را نبيند».معناى فرمایش امام اين است كه انسان همواره خدا را ناظر اعمال خويش بداند، و حضور او را در زندگيش لمس كند، كه اگر انسانها اين احساس را داشته باشند به سراغ گناه نمى روند.

عبدالله بن عمر از بيابانى عبور مى كرد، به چوپانى رسيد، از او پرسيد: گوسفندى كه آماده ذبح باشد در اختيار دارى؟ گفت: اجازه اين كار را ندارم، مالك آن چنين اجازه اى به من نداده است. عبدالله گفت: مگر مالك گوسفندان اينجاست تا ببيند تو چه مى كنى؟ علاوه بر اين، به او بگو گرگ آن گوسفند را خورد! چوپان از اين سخن منقلب شد و گفت: پس خدا كجاست؟

خدا چه جايگاهى در زندگى دارد؟اگر مالك گوسفندان اينجا نيست،خداوند حاضر و ناظر است،و همه اعمال و كردار ما را مى بيند،من چگونه درمحضر خداوند معصيت كنم

بحث در بیان نشانه های حسادت بود از دیگر نشانه های آن ناراحتي از دلخوشي ديگران:اميرالمؤمنين(ع):«يَكْفِيكَ مِنَ الْحاسِدِ أَنَّهُ يَغْتَمُّ فِي وَقْتِ سُرُورِكَ»(سفينة البحار ج 2 ص 177) يكي از نشانه هاي حسود آن است كه در هنگام دلخوشي تو ناراحتي نشان مي دهد

بعد از بیان علائم تشخیص حسد باید ببینیم زمینه های رشد حسادت در انسان چیست؟

از مهمترین زمینه ها ی ایجاد و رشد حسادت برخوردهای تبعیض آمیز است،به طور کلی،«امتیاز و تبعیض» حسادت را به دنبال دارد.کسی که نسبت به دیگری از امتیاز ویژه ای برخوردار است در معرض حسادت دیگران قرار می گیرد.

برخی از پدران و مادران به دلایل گوناگون،بعضی از فرزندان را بر خواهران و برادرانش ترجیح داده، مورد توجه و محبت بیش تری قرار می دهند چنانچه گاهی جنسیت فرزندان عامل تبعیض می گردد، به طوری که پدران و مادران گاهی بیش ترین محبت خود را متوجه یکی از فرزندان می کنند.در نتیجه، فرزندی که محبت کم تری دریافت می کند و شاهد رفتاری غیرعادلانه است، نسبت به فرزند دیگر حسود و متنفر می شود.

همچنین زمانی که والدین بیش ترین تماس و نوازش خود را با تولد نوزاد جدید به وی اختصاص می دهند، سایر فرزندان احساس می کنند که این نوزاد سبب بی مهری و فراموشی آنان گردیده است.در نتیجه، به وی حسادت می ورزند.

ممکن است هریک از والدین برخی از فرزندان خود را به دلیل زیباتر، باهوش تر، زرنگ تر، خون گرم تر، ساکت تر و یا عاطفی تر بودن و یا به دلیل معلولیت جسمی و ذهنی مورد محبت بیش تری قرار دهند و در نتیجه درخواست های این کودکان سریع تر مورد پذیرش و به اعمال و گفتار آنان علاقه بیش تری از سوی والدین ابراز شود؛ چنین رفتارهایی سایر فرزندان را، به حسادت وامی دارد.به طور کلی،در صورت مشاهده رفتارهای غیرعادلانه حسادت ، امری اجتناب ناپذیر است.

متاسفانه این رفتارها فقط در دوران کودکی و بین خواهر و برادری محدود نمی شود و ریشه های حسادت را برای آینده زنده نگه می دارد و فرد را دچار مشکلات فراوانی می کند.مثلا، ممکن است پس از ازدواج، نتواند تبعیض مادرزن خود را  هرچه قدر هم کم باشد تحمل کند و نسبت به دیگر داماد خانواده حسادت بورزد و موجب اختلاف های خانوادگی و تلخ شدن کانون گرم خانواده خود گردد.

رسول خدا مى‏فرمايند: «اعدلوا بين اولادكم كما تحبون ان يعدلوا بينكم فى البر واللطف»

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:«إِنَّ اللّه َ تَعالی یُحِبُّ أَنْ تَعْدِلوا بَیْنَ اَوْلادِکُمْ حَتّی فِی الْقُبَلِ»خداوند، عدالت و برابری میان فرزندان را دوست دارد، حتی در بوسه.

 امام کاظم(ع) از پدرانش چنین نقل می کند: مردی یکی از دو فرزندش را بوسید و دیگری را رها کرد. رسول خدا (ص) با ناراحتی فرمود: چرا بین آنها به مساوات رفتار نمی کنی.

خطبه دوم

*در ماه مبارک شرکت در مساجد ، مجالس وعظ ، منابر و سخنرانی ها از اهمیت فراوانی برخوردار است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مسجد را به عنوان بازار آخرت معرفی می کند «المسجد سوق من اسواق الاخره» و امام صادق علیه السلام به عنوان محبوبترین سرزمین ها پیش خدا در دنیا بیان می کند.

*ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است نکنه قرآن در ماه نزولش هم غریب و مظلوم باشد تلاش کنیم در همه مساجد جلسات قرائت قرآن کریم برگزار شود در شنیدن کلام الهی اثری ویژه است گاهی پیامبر خدا می نشستند و به عبدالله بن مسعود می فرمود: تو قرآن بخوان من گوش کنم گفت آقا شما قرآن را آوردید من بخوانم شما گوش کنید فرمود پسر مسعود در شنیدن اثری است که در گفتن و خواندن نیست.

*خود مان را از موعظه و آموختن احکام الهی و معارف الهی بی نیاز ندانیم گاهی امیر المومنین علیه السلام به غلام خود قنبر می فرمود:«عظنی» . هر عضوی زکاتی دارد و زکات و عبادت گوش شنیدن سخن خوب و موعظه است.

*مهمتر از همه در غذای خود دقت کنیم که از حرام نباشد اگر زکات یا خمس مال را ندادیم حساب کنیم و بپردازیم اگر سال خمسی نداریم حتما قبل از حلول ماه رمضان برای خود سال مالی تعیین کنیم چرا که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «الْعِبَادَةُ مَعَ أَكْلِ الْحَرَامِ كَالْبِنَاءِ عَلَى الرَّمْلِ»؛ عبادت کسی که حرام خواری می کند مانند ساختمانی است که بر روی شنزاری روان بنا شده باشد.( ثواب‏الأعمال، ص282)

آنچه در عراق می گذرد

آنچه در دنياي اسلام مشاهده می شود اين است که دشمنان اسلام در پوشش اسلام با اسلام می جنگند؛اسلام معاویه ای و به تعبیر حضرت امام اسلام آمریکائی، در مقابل اسلام ناب محمّدي است  اسلام آمريکايي، به تعبیر مقام معظم رهبری، اسلامي است که با طاغوت مي‌سازد، با صهيونيسم مي‌سازد، در خدمت هدف‌هاي آمريکا قرار مي‌گيرد، ظاهر و اسم آن هم اسلام است.

پس از گذشت حدود سه هفته از درگيري‌هاي عراق  رفته‌رفته مواضع سياسي آشکارتر شده است. آشکار است که صحنه‌گردان اصلی در قضایای عراق، دست خبيث سرويس‌هاي امنيتي و جاسوسي دشمن است

آنچه که امروز در عراق مي‌گذرد ادامه سياست‌هاي غرب و مرتجعين منطقه براي تضعيف جبهه مقاومت است که سال‌ها با اقتدار توانسته در برابر استکبار و صهيونيسم بايستد، ملت عراق تاوان پيوستن به اين جبهه را مي‌دهد ملت عراق با مقاومت و اتحاد و تبعیت از مرجعیت مي‌تواند از اين پيچ خطرناک عبور کند و گروه داعش و حامیان آن ها را به وضعیتی دچار سازد که آرزوی مرگ نمایند. ان‌شاءالله

روز قلم 14 تیر

جايگاه قلم آن‌قدر بالا و ولاست كه خداوند در والاترين كتاب آفرينش با سوره‌ای از آن ياد و به آن سوگند می‌خورد.«ن و القلم و ما یسطرون» اهل قلم باید دارای تقوا و صداقت و انصاف باشند باید بر سطح آگاهی مردم بیفزایند، در پی حل مشکلی از مشکلات جامعه باشند و در ایجاد وحدت و همدلی کوشش کنند و از ايجاد اختلاف وتضعيف نظام بپرهیزند و از ايجاد بدبينى به نظام‏ و شايعه‏سازى و شايعه‏پراكنى اجتناب کنند و سعی کنند در مردم امید و نشاط ایجاد نمایند

وظیفه اصلی اهل قلم و مطبوعات نقد و نظارت، اطلاع‏رسانى و تبادل آراء است

 آزادى قلم و بيان، حقِ مسلّم مردم و مطبوعات است. اما آزادی قلم نباید بهانه و ابزاری برای  پامال شدن ارش های الهی باشد باید در محدوده دین و خطوط قرمز اسلام باشد.

روز شهردارى و دهيارى‏14 تیر

شهرداری مسئله بسیار مهم و اساسی مدیریت شهری را بر عهده دارد و در سه سطح با مردم در ارتباط است: سطح اول خدمات به مردم، سطح دوم حفظ و توسعه فضای سبز و سوم در سطح فرهنگ. هر سه حوزه از اهمیت ویژه ای دارد در شهرهای کوچک و شهری مثل قیدار که صنعت بسیار ضعیف است و درآمد شهرداری کم است کار بسیار سخت و یک تلاش مضاعف می خواهد. طبق فرمایش مقام معظم رهبری «باید با روحیه‌ای‌ بسیجی‌ یعنی‌ با «احساس‌ تکلیف‌، بدون‌ توقع‌، فداکارانه‌، بدون‌ خودنمایی‌ و برای‌ رضای‌ خدا» کار کرد و حتی‌ یک‌ روز را برای‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ از دست‌ نداد.

رمضان وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها10

حضرت خدیجه یک زن با کمال و با شخصیت یک همسر فداکار و ایثارگر بهترین یاور برای رسول خدا در تمام سختی ها قوی ترین پشتیبان آن حضرت بود

در فضیلت آن حضرت همین بس که تفسیر عیاشی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت پیامبر اکرم فرمود: در شب معراج چون بازگشتم از جبرئیل پرسیدم آیا حاجتی داری ؟ جبرئیل گفت خدیجه را از طرف خداوند و از جانب من سلام برسان. وقتی سلام رساند عرض کرد:« اِنَّ رَبی هُوَ السَلام وَ مِنهُ السَلام و اِلَیه السَلام»

حضرت خديجه زنی مقاوم و پایدار در مقابل همه ناملایمات،نادانی ها و سرزنشها، اهل انفاق و احسان که در راه تحقق آرمان‏هاى اسلام، همه ثروت خود را انفاق كرد و باساده‏زيستى و دورى ازتجمل‏گرايى،الگوى مسلمانان شد.

وصیت‏ حضرت خدیجه

حضرت خدیجه (س) سه سال قبل از هجرت بیمار شد . پیغمبر (ص) به عیادت وی رفت و فرمود : ای خدیجه ، «اما علمت ان الله‏قد زوجنی معک فی الجنه‏»؛آیا می‏دانی که خداوند تو را دربهشت نیز همسرم ساخته است ؟ !بعد او را وعده بهشت داد ودرجات عالی بهشت را به شکرانه خدمات او توصیف فرمود .

عرض کرد : یا رسول الله ! چندوصیت دارم : من در حق تو کوتاهی کردم ، مرا عفو کن .

پیامبر (ص) فرمود : هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش‏خود را به کار بردی . در خانه‏ام بسیار خسته شدی و اموالت را درراه خدا مصرف کردی .

عرض کرد :یا رسول الله ! وصیت دوم من این است که مواظب این‏دختر باشید . او بعد ازمن یتیم و غریب خواهد شد.

اما وصیت‏سوم را شرم می‏کنم برایت‏بگویم . آن را به‏فاطمه عرض می‏کنم تا او برایت‏بازگو کند با فاطمهخلوت کرد فرمود : «نور چشمم ! به پدرت رسول الله بگو :مادرم می‏گوید : من از قبر می ترسم،از تو می‏خواهم مرا درلباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی ،کفن کنی »

پس فاطمه زهرا (س) از اتاق بیرون آمد و مطلب را به پیامبر(ص) عرض کرد . پیامبر اکرم (ص) آن پیراهن را برای خدیجه‏فرستاد و او بسیار خوشحال شد . هنگام وفات حضرت خدیجه ، پیامبراکرم (ص) غسل و کفن وی را به عهده گرفت . ناگهان جبرئیل درحالی که کفن از بهشت همراه داشت ، نازل شد و عرض کرد : یا رسول‏الله ، خداوند به تو سلام می‏رساند و می‏فرماید : «ایشان اموالش‏را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده‏بگیریم