متن کامل خطبه های اولین نماز جمعه شهر قیدار در سال 93

 اولین نماز جمعه شهر قیدار در سال93به امامت حجت الاسلام طالبی اقامه شد. اشراق آنلاین: اولین نماز جمعه شهر قیدار در سال93به امامت حجت الاسلام طالبی اقامه شد. ابتدا خود و همه نماز گزاران عزیز را به تقوای الهی دعوت می کنم در خطبه های قبل بیان شد که بزرگ ترين دشمن و مانع حركت تكاملى […]

 اولین نماز جمعه شهر قیدار در سال93به امامت حجت الاسلام طالبی اقامه شد.DSC02709

اشراق آنلاین: اولین نماز جمعه شهر قیدار در سال93به امامت حجت الاسلام طالبی اقامه شد.

ابتدا خود و همه نماز گزاران عزیز را به تقوای الهی دعوت می کنم در خطبه های قبل بیان شد که بزرگ ترين دشمن و مانع حركت تكاملى انسان «غفلت» است که ريشه همه مفاسد، انحراف ها و سقوط هاى انسان است.

غفلت از بیماریهاى خطرناک اخلاقى و رفتارى است که انسان را از رسیدن به سعادت باز می دارد از اين رو شرط اول براى آغاز حركت تكاملى انسان، خروج از غفلت است. براى خروج از غفلت، توجه به چند چيز لازم است: توجه به مبدأ، توجه به معاد و توجه به مسير بين مبدأ و معاد. آنچه نقش محورى واساسى دارد همان توجه به مبدأ است همان توجه به خداوند و ذكر او است.

ذکر دارای  دو مرتبه است ذکر لفظی و ذکر قلبی .پايين ترين مرتبه ذكر، ذكر لفظى است. در ذكر لفظى، توجه به معنای لفظ مهم است و اثر ذكر لفظى در وقتى است كه از راه لفظ به معنا منتقل شويم و به آن توجه كنيم. البته اساس و حقيقت ذكر، همان ذكر قلبى است از اين رو انسان بايد تمام تلاش و همت خود را رسيدن به ذكر قلبى قرار دهد

 اولين نكته در مورد ذكر لفظى این است كه هر عضوى از اعضاى بدن بايد بهره‌اى از عبادت و بندگى خداوند داشته باشد. عبادت چشم نگاه به آيات قرآن، نگاه به خانه كعبه نگاه به سیمای والدین و مومنین و … است. عبادت گوش شنیدن آيات قرآن،پند و موعظه و … است. بهره دل و قلب از عبادت اين است كه بايد ظرف محبت خدا باشد. بهره و حظّ زبان از عبادت اين است كه ذكر خدا را بگويد.

نكته ديگرى كه در مورد حكمت ذكر لفظى باید به آن اشاره كرد، اگر ما بخواهيم به خدا توجه پيدا كنيم و به مرور اين توجه را بيشتر و قوى‌تر نماييم، بايستى تمرين داشته باشيم. براى تمرين، ذكر زبانى و لفظى بسيار مفید است. اگر انسان خودش را به ذكر لفظى عادت دهد، كم كم زمينه‌اى مى‌شود كه در هنگام گفتن ذكر لفظى به معناى آن هم توجه كند وخلاصه به تدريج اين ذكر لفظى وسيله خوبى براى  ذكر قلبى مى‌شود.

بنابر این ذكر لفظى امرى لازم و ضروری است  اما هدف، ذكر قلبى است که آثار و فوايد خاصی دارد.و يكى از امتيازات بزرگ آن نست به ذكر لفظى اين است كه ريا در آن راه ندارد. يكى از مشكلات بزرگى كه بر سر راه تكامل انسان قرار دارد و اعمال را فاسد  مى‌كند ريا و خودنمايى است که این آفت در ذکر قلبی منتفی است.

اولين مرتبه ذكر قلبى، ذكرى است كه ملازم با انجام واجبات و ترك محرمات است. در حديثى اين‌چنين وارد شده كه حضرت مى‌فرمايد: منظور از اين‌كه هميشه به ياد خدا باشى اين است كه واجبات و محرماتى كه خدا برايت تعيين كرده رعايت كنى و مراقب باشى در اين مورد كوتاهى و تقصيرى نورزى.(اصول كافى، ج 2) در همين مرتبه يك مرحله بالاتر اين است كه انسان از مشتبهات و مكروهات نيز اجتناب نمايد.اين مرتبه از ذكر در واقع همان تقواى الهى است.

دومين و سومين مرتبه از مراتب ذكر قلبى در حديثى كه جناب ابوذر از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل كرده، آمده است

پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در پاسخ اين سؤال ابوذر كه احسان چيست، فرمودند: اَلاِْحْسانُ اَنْ تَعْمَلَ لِلّهِ كَاَنَّكَ تَراهُ فَاِنْ لَمْ تَكُنْ تَراهُ فَاِنَّهُ يَراكَ»(بحار الانوار، ج 59، باب 24، روايت 35)

 احسان اين است كه آن چنان براى خدا كار كنى كه گويا خدا را مى‌بينى، و اگر تو او را نمى‌بينى [بدانى كه] او تو را مى‌بيند.

بر اساس اين حديث، يك مرتبه از ذكر قلبى اين است كه انسان پيوسته متذكر اين معنا باشد كه در حضور خداى متعال است و خدا او را مى‌بيند و شاهد اعمال او است. مرتبه سوم و بالاتر اين است كه انسان چنان باشد كه: ك«َاَنَّكَ تَراهُ» گويا او خدا را مى‌بيند. اين حالت مشكل‌تر از مرحله قبلى است. در مرحله قبل، انسان خدا را نمى‌ديد اما به اين باور رسيده بود كه خدا در همه حال او را مى‌بيند و شاهد و ناظر او است. اين جا، هم مى داند كه خدا شاهد و ناظر بر اعمال او است، و هم «مى بيند» كه خدا حاضر است.

خطبه دوم:

عيد واقعى زمانی است كه انسان بتواند، رضاى خدا را کسب کند، درون خود را اصلاح كند. طبق فرمایش امیر المومنین علیه السلام :«کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید» هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است. در  سال جديد، از خداوند متعال بخواهيم كه قلب های ما را به هم نزديك کند از پرتگاه اختلاف و تفرقه كه نتیجه اش در دنیا، جز ذلت و اسارت و در غضب الهی است، نجات عنایت فرماید. اميدوارم كه در سال جديد، ملت و دولت و همه آن‏هايى كه در اداره كشور دخالت دارند، با همدلی  برادروار در جهت مصالح  كشور و رضای الهی پشت سر ولی امر مسلمین حرکت کنند.

شعار سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی

مقام معظم رهبری هر ساله یکی از مهمترین نیازهای روز کشور را به عنوان شعار سال تعیین می فرمایند که برکات زیادی برای پیشرفت و رشد ایران اسلامی داشته است.

 ما در طول مدت انقلاب در بسياري از حوزه ها؛ در حوزه‌ سياست خارجي،در حوزه‌ي فناوري، در حوزه‌ي سياسي به موفقيت‌هاي بي‌نظيري دست پيدا کرده‌ايم.

اما در حوزه‌ اقتصادي با همه موفقیت هائی که در گسترش عمران و آباداني ملي داشته‌ايم، هنوز نتوانسته‌ايم به اهداف مورد نظر برسيم. دشمن هم از همين دريچه به انقلاب اسلامي در حال وارد آوردن فشار است و اعمال تحريم‌هاي گسترده‌ي اقتصادي عليه ايران به همین دليل است.

تحليل دشمن اين بود که اکثر درآمدهاي ما از فروش نفت است واگر جلوي فروش نفت ايران را بگيرند، مي‌توانند اقتصاد ما را فلج کنند هر چند الحمد لله تحريم‌ها آن‌گونه که غربي‌ها در نظر گرفته بودند اثر نکرد، اما ما باید نسبت به توانمندسازي اقتصاد کشور در مقابل این آسیب ها اقدام کنيم.

به همين جهت،رهبر انقلاب با پيش‌بيني نقشه دشمن، از حدود شش و هفت سال پيش شعارهاي اقتصادي را به عنوان شعار سال‌ اعلام کردند تا فضاي عمومي کشور براي اين شرايط ويژه فراهم شود. که شعار امسال را هم «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و همت جهادی» معرفی کردند.

سال۹۳  یکی از سالهای حساس در گذر گاه تاریخی است،شعاری که مقام معظم رهبری به عنوا ن شعار امسال  تعیین  فرمودند شعاری کلیدی است و یک راه امن برای گذر از این گذر گاه تاریخی است.

الان دشمنان اسلام در جنگ اقتصادی با ملت ابران هستند جنگی که با وحدت حول محور ولایت و عمل به رهنمودهای معظم له پیروزی را برای ما ارمغان خواهد آورد .

 فرهنگ و اقتصاد به عنوان دو بال برای پیشرفت کشور هستند که البته پیشرفت اقتصادی، نیاز به اصلاح فرهنگ عمومی در جهات مختلف از جمله کار ، تلاش، تولید و مصرف دارد .

برای تحقق این دو امر مهم  هم عزم ملی نیاز است  به این معنا که همه باید خود را  مخاطب این پیام بدانند مسؤولان به عنوان يك دستورالعمل و راهبرد عملى تلقى كنند و در اين سال توان مردم و به ويژه مديران و كاركنان دولت در همه رده‏ها بايد صرف تلاش و جديت در زمينه تحقق شعار سال باشد.

و همچنین نیاز به همت جهادی دارد، همت و مدیریت جهادی یعنی کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت.

انقلاب ما  یک   انقلاب فرهنگی و دینی است باید تلاش کنیم با حاکمیت فرهنگ ناب اسلامی و عمل به آموزه های اسلام به جامعه قوام بخشیده و در مقابل توطئه های فرهنگی کشورمان ایمنی بخشیم و با ترویج این فرهنگ با جنگ روانی دشمن و فرهنگ مبتذل غرب مبارزه کنیم.

يكى از مولفه‏هاى مهم اقتصاد مقاومتى اجتناب از اسراف و اصلاح الگوى مصرف است اگر بخواهیم اقتصاد کشور شكوفا شود و با تحريمها و توطئه‏هاى استكبار مقابله کنیم ‏ضرورت دارد که الگوی مصرف را اصلاح کنیم .به تعبیر مقام معظم رهبری  اسراف، همان كارى را با كشور مى‏كند كه دشمن مى‏خواهد.

سوم فروردین روز جهانى آب‏ است يكى از موارد اسراف، اسراف در آب است؛ كشور ما جزو مناطقى است كه از لحاظ آب  غنى نيست، اگر اسراف نکنیم و اهل تدبیر باشیم  با همين آب موجود مى‏توانيم نياز كشور را برآورده كنيم.

آبی که به با هزینه های گزاف به دست ما می رسد به راحتی هدر می دهیم طبق آمار و بررسی های انجام گرفته بیش از 22 درصد آب شرب اسراف می شود و به هدر می رود آب آبیاری هم همینطور. اسراف جزء گناهان کبیره است باید از آن پرهیز کرد. قطره قطره آب، لحظه لحظه زندگی است، نباید با اسراف لحظه های زندگی را هدر دهیم.قطرات آب در طبیعت  مانند  قطرات خون در بدن هستند.که اگر آب در رگ های طبیعت جریان نداشته باشد طبیعت می میرد.

راهیان نور

راهيان نور یک عنوان بسیار زيبايى است بر يك سفر روحانى و معنوی که درآن مسافران با نور دفاع مقدس و جهاد و شهادت آشنا مى‏شوند.

برخى به بهانه اين‏كه در اردوهاى راهيان نور تصادف‏ها و يا بى‏دقتى‏هايى صورت گرفته است، اصل اين كار بزرگ را زير سؤال مى‏برند و به آن حمله مى‏كنند. تلاش مى‏کنند با اين حركت عظيم فرهنگى كه مورد استقبال مردم نيز قرار گرفته است، مقابله كنند. اين مغرضين تلاش مى‏كنند در لباس خيرخواهى به اصل كار صدمه بزنند. که مقام معظم رهبری درديدار مسؤولان و دست‏اندركاران اين اردوها معظم له  ابتكار بازديد از مناطق عملياتى دوران دفاع مقدس، را يك ابتكار الهى و انقلابىِ بسيار شايسته در جهت شناساندن اجزاء برجسته‏ى حادثه‏ى بزرگ و تاريخى دفاع مقدس به مردم و نسل جوان كشور خواندند. و فرمودند«فراموشى» و «تحريف» دو آسيب و خطر بزرگى است كه در كمين هر حادثه بزرگ تاريخى قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دست‏اندركاران عرصه دفاع مقدس، با شناساندن دقيق اين ذخيره و گنجينه‏ى فرهنگى، اجازه ندهند اين حماسه دستخوش فراموشى و تحريف شود.

از مجموعه صدا و سیمای مرکز زنجان به خصوص مدیر کل محترم به خاطر افتتاح سامانه دیجتال شهر قیدار که راهکار خوبی برای مقابله با خطر ماهواره است. تقدیر و تشکر و قدر دانی می کنم.

از همه کسانی که با بر پائی نمایشگاه کوچه های بنی هاشم در کنار مسجد فاطمه الزهرا (س) در ایام فاطمیه «کوچه های پر ازغربت مدینة النبی و گوشه های از مظلومیت بی بی دو عالم را به صورت نمادین به نمایش گذاشتند تشکر و قدر دانی می کنم خصوصا از ادارات و ارگان هایی حمایت کردند خصوصا جوانان هیئت علمدار که با دست خالی شبانه روزی تلاش کردند و صحنه زیبا را خلق کردند تقدیر و تشکر و قدر دانی می کنم.