حبیب اسیود از کشتن مردم ابایی نداشت/ حمایت قوه قضاییه از آمران به معروف و ناهیان از منکر

به گزارش نسیم اشراق، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اجرای حکم دادگاه حبیب اسیود مشهور به چعب گفت: تروریست یاد شده یکی از مشهورترین و بی پرواترین جنایتکارانی بود که از کشتن مردم بی گناه کشورمان ابایی نداشت. به گفته سخنگوی قوه قضاییه؛  اگر این […]

به گزارش نسیم اشراق، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اجرای حکم دادگاه حبیب اسیود مشهور به چعب گفت: تروریست یاد شده یکی از مشهورترین و بی پرواترین جنایتکارانی بود که از کشتن مردم بی گناه کشورمان ابایی نداشت.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه؛  اگر این تروریست بین المللی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت نمی شد همچنان مشغول ادامه جنایت های خود بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در پرونده او رد پای سرویس‌های امریکایی کاملا هویدا است، گفت:  این افراددر پشت تریبون‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود،  جنتلمن شده و دم از پایمال شدن حقوق انسان می زنند اما از دیدگاه تروریست سازان اگر هزاران زن و مرد بی گناه به خاک و خون بیفتند هیچ صدایی مبنی بر مقابله با آنها  بلند نمی‌کنند. اما اگر همین تروریست بازداشت شده و جانش ستانده شوند با اشک تمساح ریختن بر قاتل سعی در مظلوم نمایی و چهره پلید و تاریک وی دارند.

ستایشی بااشاره به اینکه علی رغم اتهامات نامبرده و اشکار بودن مستندات اما بلافاصله بعد از بازداشت توسط نیروهای خاص قوه قضاییه و سربازان گمنام امام زمان، روال قانونی برای او تعطیل نشد، خاطر شنان کرد:  نامبرده پس از انجام تحقیقات از تمامی قوانین دادرسی و حق دفاع و برخورداری از وکیل برخوردار بود. سرانجام حکم قانونی صادر و اجرا شد. اجرای این حکم نشان می‌دهد هیچ جنایتکاری اعم از خرد و کلان در امان نیست و قوه قضاییه هیچ تعارفی با جنایتکاران ندارد.

قوه قضاییه نمی‌گذارد خون پاک  شهیدان پایمال شود

ستایشی در ادامه  سوء قصد ناجوانمردانه به شهید آیت الله سلیمانی و چند شهید دیگر فراجا در سیستان و بلوچستان و اهواز  را محکوم کرد و گفت: قوه قضاییه نمی گذارد خون پاک این شهیدان پایمال شود.

اتهام مدیران اسبق بانک مرکزی قاچاق کالا و ارز است/ محکوم به جزای نقدی و میزان دو برابر معادل ریالی در زمان تخلف شدند

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه میزان جریمه مدیران اسبق بانک مرکزی چقدر است و اگر نتوانند آن را پرداخت کنند چه اتفاقی می‌افتد، گفت: اتهام افراد یاد شده مشارکت در قاچاق کالا و ارز است که   به جزای نقدی و میزان دو برابر معادل ریالی در زمان تخلف محکوم شدند.

ادعای علیرضا بیگی در حال رسیدگی است

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات علیرضا بیگی نماینده مجلس  گفت: آنچه که مطرح شد و به ما منعکس شد، ادعایی شده و مراتب به دادستان کل منعکس شده و موضوع از دادستان کل به معاونان ذیربط ارجاع شده و  از آقای مدعی در این زمینه دعوت کردند و اظهارات ایشان با دقت کامل استماع شده و این موضوع در حال رسیدگی است  زیرا نیاز به اخد استعلامات از مبادی ذی ربط است و ان‌شاءالله اگر  پرونده تکمیل شود اقدامات بعدی انجام می شود. هر کاری که می کنیم و ادعایی داریم دقت کنیم که با بیان خود امنیت مردم را مختل نکنیم.

حمایت قوه قضاییه از آمران به معروف و ناهیان از منکر

سخنگوی قوه قضاییه به حمایت قوه قضاییه و قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مصوب ۲۳ فروردین ۹۴ مجلس  مبنی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قوه قضاییه طبق قانون خود را موظف به اجرای قوانین در این باره می‌داند البته مقرراتی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با قوه قضاییه ارتباط دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در ماده ۷ قانون مزبور اعلام کرده که مجازات اشخاصی که اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف کنند، قابلیت تخفیف و تعلیق ندارند و صدور حکم آنان نیز قابل تعویق نیست، گفت: این سلسله عناوین در قانون مجازات اسلامی به عنوان تاسیسات جدید می‌درخشد. در ماده ۹ این قانون آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی حق ندارند در مقابل اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانعی ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه ایجاد هرگونه مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده باشد، علاوه بر مجازات در نظر گرفته شده موجب محکومیت به حبس تعزیری و جزای نقدی می‌شود، خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۱۱ ، قوه قضاییه مکلف است به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌های این موضوع، شعب ویژه‌ تشکیل دهد و طبق تبصره‌ای در همین ماده قانونی، آمران و ناهیان از منکر مورد حمیات قوه قضاییه هستند.

به گفته ستایشی؛ در تهران ناحیه ۳۸ دادسرای تهران ویژه رسیدگی به جرایم اخلاقی به این مهم پرداخته و کسانی که به افراد مورد هدف تعرضی داشته باشند در چهارچوب قانون مطابق موازین قانونی در صورت احراز جرم با آن‌ها برخورد می‌شود و هیچ تخفیف و امتیازی به آن‌ها داده نمی‌شود.

تکذیب اعلام نفوذ در پرونده ساپرا خودرو ایرانیان/این پرونده یکصد شاکی دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده کثیرالشاکی ساپرا خودرو ایرانیان گفت: این پرونده یکصد شاکی دارد، در این‌باره نقل قول هایی در جامعه مطرح می‌شود که منجر به تشویش می‌شود. در این پرونده پنج نفر احضار و بازداشت شدند که اتهام چهار نفر فروش مال غیر و کلاهبرداری است.

وی با بیان اینکه برای این افراد وثیقه صادر شده اما نمی‌توانند وثیقه را تامین کنند و به همین دلیل این افراد بازداشت هستند، گفت: اتهام نفر پنجم قاچاق کالا و ارز است که به علت عجز تودیع وثیقه وی در بازداشت است‌ و پرونده این افراد با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارجاع شده است.

جزئیات جدید از پرونده شهید الداغی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره سابقه‌دار بودن ضاربان و قاتلان شهید الداغی و اصل بازدارنده بودن مجازات گفت: این موضوع در فضای رسانه‌ای مطرح شده است و درست است.یکی از متهمانی که به قتل شهید همچنان زیر ۱۸ سال سن دارد و پیش از این در ۱۲ آذر ۱۴۰۰ در یک نزاع دسته جمعی شرکت داشته و منجر به قتل یک نفر شده است و این متهم همان زمان به عنوان یکی از متهمان در نزاع دسته جمعی در کانون اصلاح و تربیت با صدور قرار بازداشت موقت نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از آن به دلیل رسیدگی دقیق به پرونده بنا به تشخیص قاضی رسیدگی کننده با صدور قرار وثیقه از کانون اصلاح و تربیت آزاد می‌شود و آن پرونده همچنان در جریان رسیدگی است و هنوز منجر به صدور رأی نشده است؛ بنابراین حکمی برای او صادر نشده است که واجد بازدارندگی باشد یا نه پس قانون مجازات حبس در اینجا مصداق ندارد.

ستایشی درباره شرایط عمل خبیثانه این متهمان افزود: شهید بزرگوار ۴۳ ساله بوده است و وصف این فرد تحصیل کرده و غیور در تاریخ ماندگار خواهد شد. این شهید بزرگوار از یک دختری که با دو جوان زورگیر درگیر شده و از وی دفاع می‌کند و مزاحمان با چاقو بیرحمانه او را به شهادت می‌رسانند.

ستایشی اظهار داشت: در این زمینه پنج نفر دستگیر شدند و حسب مورد قرار بازداشت موقت و وثیقه برای این افراد صادر شده است.

وی مشارکت در قتل عمد، مشارکت در فراری دادن متهم ، مصرف مسکرات و اخلال در نظم عمومی را از جمله اتهام افراد دستگیر شده در این پرونده اعلام کرد و افزود: پرونده در شعبه دوم بازپرسی دادسرای سبزوار است و با قاطعیت و تمسک به قانون و شرع در اسرع وقت رسیدگی می شود.

پرونده افسانه بایگان در مرحله تحقیقات مقدماتی دادسرا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده افسانه بایگان گفت: این پرونده اکنون در دادسرای ناحیه ۳۵ تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد و پس از بررسی و رسیدگی حسب مورد اطلاع رسانی خواهد شد.