خصوصیات فرهنگی، اجتماعی شهرستان خدابنده

اطلاعاتی درباره خصوصیات فرهنگی، اجتماعی شهرستان خدابنده این شهرستان دارای پیشینه علمی، فرهنگی و خاستگاه اندیشمندان و حکیمانی چون شیخ شهاب‌الدین سهروردی، ملاقربانعلی ارقینی از مفاخر شیعیان و مسلمانان، رکن الدین سجاسی (از اساتید شمس تبریزی) و زهراوی کرسفی بوده است. در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی نیز دلاورمردانی چون شهید مظفر ذوالقدر کرسفی از یاران […]

اطلاعاتی درباره خصوصیات فرهنگی، اجتماعی شهرستان خدابندهthCALBUAP8

این شهرستان دارای پیشینه علمی، فرهنگی و خاستگاه اندیشمندان و حکیمانی چون شیخ شهاب‌الدین سهروردی، ملاقربانعلی ارقینی از مفاخر شیعیان و مسلمانان، رکن الدین سجاسی (از اساتید شمس تبریزی) و زهراوی کرسفی بوده است.

در دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی نیز دلاورمردانی چون شهید مظفر ذوالقدر کرسفی از یاران فداکار شهید نواب صفوی از این شهرستان برخاسته‌اند.

 مردم انقلابی و شریف شهرستان خدابنده با تقدیم 393 نفر شهید و مفقودالاثر، 1176 نفر جانباز  و 56 نفر آزاده به خیل مقدس سربازان و فاتحان دوران جنگ تحمیلی برای دفاع از کیان اسلامی، برگ‌های افتخار را رقم زده‌اند، بطوریکه رزمندگان این منطقه، خط شکنان و دلاورانی بوده‌اند که در تمامی  عملیات‌ها علیه دشمن بعثی جزء پیشگامان و پیش قراولان بوده و ارسال کمک‌ها و هدایای مردم انقلابی به جبهه‌ها نیز زبان زد همگان می‌باشد.

این خطه دارای مردمانی سخت کوش، تلاشگر، میهمان نواز، نجیب، متدین و پیرو راستین ولایت فقیه می‌باشد. معاش ساکنین شهرها از طریق اشتغال در مراکز اداری، تجاری و کشاورزی و در مناطق روستایی از طریق کشاورزی، دامداری و صنایع دستی تأمین می شود. اکثر زنان منطقه خانه‌دار بوده و تنها 20% در کارهای دولتی و کشاورزی فعالیت می‌نمایند. در سال‌های اخیر با توجه به رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه بخصوص در زمینه رشد و توسعه آموزش در تمامی زمینه‌ها حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی روندی رو به رشد پیدا کرده است.

در حال حاضر با فعالیت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی در دور افتاده‌ترین مناطق این شهرستان تا شکوفایی در صحنه علم و دانش به منصه ظهور رسیده و استعدادهای نهفته نونهالان، نوجوانان و جوانان در مسیر سازندگی و تلاش طرحی نو به نمایش می‌گذارد. تعداد مدارس شهرستان 429 واحد با ترکیبی جنسی 53% پسر و 47% دختر می‌باشد. در مجموع 90732 نفر جمعیت با سواد شهرستان را تشکیل می‌دهد. و دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور خدابنده این شهرستان را از موقعیت اجتماعی، فرهنگی و علمی خوبی برخوردار ساخته است.

راه‌اندازی دانشگاه پیام‌نور در سال 77، راه را برای گسترش توانایی‌های علمی جوانان شهرستان گشود و هم‌اکنون تعداد 2500 نفر دانشجو در این دانشگاه در رشته‌های جغرافیای انسانی، روانشناسی عمومی، مدیریت بازرگانی، اقتصاد نظری، آمار، مهندسی کشاورزی، اقتصاد کشاورزی و ریاضی کاربردی مشغول به تحصیل می‌باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده نیز با داشتن 850 نفر دانشجو در رشته‌های ادبیات، عربی، کامپیوتر و حسابداری سهم قابل ملاحظه‌ای در پیشرفت فرهنگی و ارتقاء علمی قشر جوان و جویای علم شهرستان داشته است.