نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
امام جمعه قیدار گفت: تلاش کنیم موانع رؤیت امام زمان(عج) را در عصر غیبت بشناسیم و برطرف کنیم. به گزارش اشراق۲۴،حجتالاسلام سیدعلی طالبی، امام جمعه قیدار اظهار کرد: وجود مقدس امام زمان علیه السلام فرمود: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهَتِنا وَسَخَطِنا هریک از شما باید کارى […]
امام جمعه قیدار گفت: تلاش کنیم موانع رؤیت امام زمان(عج) را در عصر غیبت بشناسیم و برطرف کنیم.
به گزارش اشراق۲۴،حجتالاسلام سیدعلی طالبی، امام جمعه قیدار اظهار کرد: وجود مقدس امام زمان علیه السلام فرمود: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِء مِنْکُمْ بِما یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْیَتَجَنَّبْ ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهَتِنا وَسَخَطِنا هریک از شما باید کارى کند که وى را به محبّت و دوستى ما نزدیک مى کند و از آنچه خوشایند ما نبوده و موجب کراهت و خشم ماست دورى گزیند.
وی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام گفت: حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «سیاتی قوم من بعدکم الرجل منهم له اجر خمسین منکم» قومی پس از شما می آید که اجر یک نفر از آنها با اجر ۵۰ نفر از شما که اصحاب من هستید برابر خواهد بود». عرض کردند، «یا رسول الله، نحن کنا معک ببدر و احد» یا رسول الله! ما در جنگ بدر واحد با شما بودیم، آن وقت یک عدهای در آخرالزمان میآیند که اجرشان با اجر ۵۰ نفر ما برابر است؟» حضرت فرمودند: «بله، اگر شما در ناراحتیها و فشارهایی که آنها واقع میشوند واقع میشدید، تحمل نداشتید در آخرالزمان فشارها و ناراحتیها شدید است. اینان در برابر این فشارها و ناراحتیها صبر و تحمل میکنند و دست از عقایدشان برنمیدارند.
امام جمعه قیدار تصریح کرد: باز امام سجاد (ع) میفرمایند: «من ثبت علی ولایتنا فی غیبه قائمنا اعطاه الله اجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد» کسی که در زمان غیبت کبری و آخرالزمان، ثابت قدم باشد اجر و مزدش برابر اجر و مزد هزار شهید است.
وی با اشاره به مطالب فوق، تاکید کرد: بیاید تلاش کنیم موانع رؤیت امام را در عصر غیبت بشناسیم و برطرف کنیم در جریان علی بن مهزیار اهوازی که بیست سفر مکه رفت تا امام زمان علیه السلام را زیارت کند در سفر بیستم قاصد امام آمد و سئوال کرد «یا ابالحسن ما الذی ترید ؟ ای ابالحسن چی می خواهی؟ عرض کرد: «ارید الامام المحجوب عن العالم » من دنبال امامی میگردم که از دیدگان عالم غایب است گفت جواب غلط دادی «ما هو المحجوب عن العالم و لکن حجبه سوء اعمالکم » او غایت نیست او حاضر است اما اعمال بد شما باعث مانع دیدار شده است. علی بن مهزیار میگوید وقتی محضر امام علیه السلام رسیدم اولین سئوال امام این بود یا ابالحسن ما الذی بطأ عنّا الی الان قد کنّا نتوقعک لیلا و نهار» تا حالا کجا بودی چه چیزی باعث شد دیر پیش ما بیائی ؟ ما شب و روز منتظر تو بودیم، علی بن مهزیار میگوید عرض کردم آقا من آمدم نوزده حج آمدم ولی قاصد شما نیامد حضرت سر مبارک را زمین انداخته بودند و بعد سر مبارک را بالا کردند و فرمودند جواب درستی ندادی آن گونه که من میخواهم نیامدی.
وی افزود: در منابع آمده که بعد حضرت به موانع دیدار اشاره کردند و فرمودند:« و لکنکم کثرتم الاموال و تجبرتم علی ضعفاء المومنین و قطعتم الرحم الذی بینکم فای عذر لکم؟ شما دنبال من نبودید؟ دنبال افزودن مال خود هستید مومنین ضعیفی در بین شما هست شما به جای دستگیری از آنها تکبر و تجبّر بر آنها کردید شما بین خودتان قطع رحم کردید. اینها موانعی است که مثل ابر بین ما و امام فاصله انداخته و گرنه امام علیه السلام حضور دارد.
حجتالاسلام طالبی با اشاره به اینکه تقوا غفلت زداست، تصریح کرد: ریشه همه مفاسد، انحرافها و سقوطهاى انسان «غفلت» است. از دیدگاه قرآن کریم محرومیت انسان از سعادت و گرفتار شدنش به شقاوت، همین عامل «غفلت» بیان شده است که در آیه ۶ از سوره مبارکه لقمان میخوانیم: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»؛ «در حقیقت، بسیارى از جنیان و آدمیان را براى دوزخ آفریده ایم. دل هایى دارند که با آنها [حقایق را]دریافت نمىکنند، و چشمانى دارند که با آنها نمىبینند، و گوش هایى دارند که با آنها نمىشنوند. آنان همانند چهارپایان بلکه گمراه ترند».
امام جمعه قیدار در سه روایت از امام زمان (عج) به خورشید در پس ابر تعبیر شده است و در زمان غیبت جامعه و مردم از وجود امام انتفاع می برد همانطور که از خورشید پشت ابر بهرهمند میشود.
وی با اشاره به اینکه «غیبت» در اینجا به معنای لغوی و عرفی، به معنای ناپدید شدن و دور بودن از صحنه و حضور نداشتن نیست،افزود: بلکه به معنای اصطلاحی است یعنی امام علیه السلام در عین حضور در صحنه، با مردم در ارتباط است در حالی که مردم از شناخت او محروماند.
حجتالاسلام طالبی با اشاره قولی از امیرالمومنان علی (ع) تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «فَوَ رَبِّ عَلِیٍّ إِنَّ حُجَّتَهَا عَلَیْهَا قَائِمَهٌ مَاشِیَهٌ فِی طُرُقِهَا دَاخِلَهٌ فِی دُورِهَا وَ قُصُورِهَا جَوَّالَهٌ فِی شَرْقِ هَذِهِ الْأَرْضِ وَ غَرْبِهَا تَسْمَعُ الْکَلَامَ وَ تُسَلِّمَ عَلَى الْجَمَاعَهِ تَرَى وَ لَا تُرَى إِلَى الْوَقْتِ وَ الْوَعْدِ وَ نِدَاءِ الْمُنَادِی مِنَ السَّمَاء»؛ «به خدا قسم! آن هنگام حجت خدا بر مردم در کوچه و خیابان، در داخل خانه هایشان تردد می کند و در شرق و غرب زمین، در رفت و آمد است، سخن آنان را می شنود و بر آنان سلام می کند . آنان را می بیند، ولی ایشان او را نمی بینند، تا روزی که برای ظهور او تعیین شده و منادی ندای آسمانی را سردهد» .
امام جمعه قیدار با بیان اینکه مجموع روایاتی که از پیامبر اکرم (ص) تا امام حسن عسکری (ع) راجع به انتظار و فضیلت انتظار و اجر و ثواب منتظران رسیده ۹۹ روایت است، تاکید کرد: از حضرت امام صادق (ع) نقل شده چنین آمده است:«المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله»(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۳) کسی که منتظر فرج امام زمان (عج) باشد مثل کسی است که در راه اسلام در خون خودش غلتیده است . کسی که در راه اسلام به شهادت برسد چه اجر و مقام و ثوابی دارد؟ کسانی هم که منتظر امام زمان (عج) هستند همین اجر و ثواب را دارند.
وی افزود: روایت دیگری نیز از حضرت صادق (ع) نقل شده که می فرماید: «اعلموا ان المنتظر لهذ الامر له مثل اجر الصائم القائم» (الکافی، ج ۲، ص ۲۲۲) کسی که منتظر امام زمان باشد اجر و مزدش همانند اجر و مزد کسی است که همیشه در حالت صیام مشغول نماز باشد; یعنی روزها روزه و شبها مشغول عبادت باشد و در روایت دیگری امام جواد (ع)می فرماید:«افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج»(حارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۶، ح ۱) بهترین اعمال شیعه ما انتظار فرج امام زمان (عج) است .
حجتالاسلام طالبی با اشاره به روایتی از علامه مجلسی در بحار، گفت: نقل میکند که رسول اکرم (ص) روزی در حالی که در بین جمعی از اصحاب نشسته بودند، فرمودند: «اللهم لقنی اخوانی» خداوندا، برادران مرا به من برسان! عرض کردند: «یا رسول الله! برادران شما چه کسانی هستند؟» حضرت فرمودند: «برادران من آن کسانی هستند که در زمان امام دوازدهم قرار می گیرند و منتظر آن آقا هستند» عرض کردند: «یا رسول الله! ما در برابر شما شمشیر می زنیم، قرآن در بین ما نازل شده است، ما برادران شما نیستیم و آنهایی که صدها سال یا هزارها سال دیگر می آیند، آنها برادران شما هستند؟» حضرت فرمودند: «شما مرا می بینید، معجزات مرا می بینید، در جلسات من حاضرید و حرفهای مرا می شنوید ولی آنها در حالی به من ایمان می آورند که مرا ندیده اند . آنها برادران من هستند لکن شما اصحاب من هستید .» (همان، ح ۵۲، ص ۱۲۳) و این بزرگ ترین مقام است برای شیعه ای که حالت انتظار در وجودش باشد .
وی افزود: امام سجاد (ع) درباره فضیلت انتظار می فرماید:«ان اهل زمان غیبته القائلون بامامته المنتظرون لظهوره افضل من اهل کل زمان» کسانی که در زمان غیبت قائل به امامت حضرت بقیه الله و منتظر ظهور آن حضرت هستند، از اهل همه زمانها افضل هستند . بعد می فرماید: «لان الله تعالی ذکره اعطاهم من العقول والافهام والمعرفه ما صارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده » (بحار الانوار/ج ۳۶، ص ۳۸۶ .) این طایفه افضل از همه هستند; زیرا خداوند عقل و فهم آنها را کامل کرده است به گونه ای که غیبت در پیش آنها به منزله مشاهده است.
Δ