پس‌لرزه‌ شبکه‌های اجتماعی در خانواده/فرهنگ سازی،عاملی برای حفظ مهمترین سرمایه های کشور

یکی از مهمترین ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در عصر جهانی شدن، که کاربردهای روزافزونی در میان خیل گسترده مردم جامعه امروزین پیدا کرده است، شبکه های اجتماعی تلفن همراه است. به گزارش اشراق۲۴،یکی از مهمترین ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در عصر جهانی شدن، که کاربردهای روزافزونی در میان خیل گسترده مردم جامعه امروزین […]

یکی از مهمترین ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در عصر جهانی شدن، که کاربردهای روزافزونی در میان خیل گسترده مردم جامعه امروزین پیدا کرده است، شبکه های اجتماعی تلفن همراه است.size-of-photos-on-social-networks1

به گزارش اشراق۲۴،یکی از مهمترین ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در عصر جهانی شدن، که کاربردهای روزافزونی در میان خیل گسترده مردم جامعه امروزین پیدا کرده است، شبکه های اجتماعی تلفن همراه است.

از دیدگاه کارشناسان مسائل اجتماعی نرم‌افزارهای مختلف مانند” واتساپ، ویچت، تانگو، وایبر” از اصلی ترین ابزار ناتوی فرهنگی و اجتماعی در جنگ نرم است که  از طریق ابزارهای فناوری اعم از تلفن همراه و اینترنت  مورد استفاده کاربران است.

استقبال فزاینده و پرشتاب کاربران از این شبکه های مجازی ، حتی در میان کاربران ایرانی نیز  با وجود محدودیت های موجود در فضای مجازی غیر قابل انکار است اما باتوجه به برخی آثار مثبت شبکه های اجتماعی به رغم تهدیدهایی که شبکه های اجتماعی دارند، قانون گذار به صراحت استفاده از آن را جرم اعلام نکرده است، بنابراین در حال حاضر، فعالیت در شبکه های اجتماعی فاقد منع قانونی است و صرفاً پلیس می تواند با افرادی که در این فضا مبادرت به ارتکاب جرم می کنند، درچارچوب مقررات برخورد کند.

کاربران ایرانی با توجه به مسدود بودن راه دسترسی به برخی شبکه ها از جمله فیس بوک با بهره گیری از راه های مختلف و فیلتر شکن های متنوع همچنان به فعالیت در این شبکه ها ادامه می دهند که این امر علاوه بر اینکه  غیر مجاز و جرم است آسیبها و تبعات فردی و اجتماعی خاص خود را به همراه دارد.

از جمله حوزه های آسیب زای عضویت و  استفاده ناآگاهانه در  شبکه های اجتماعی حوزه خانواده است،از جمله  تبعات منفی ناشی از  شبکه های اجتماعی در حوزه خانواده بروز آسیبی تحت عنوان «طلاق» است که آثار مخرب آن در ابعاد اجتماعی  فوق‌العاده زیاد بوده و موجب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی  بسیاری می‌شود.

در پیدایش این معضل، عوامل شناخته‌شده و ناشناخته‌ای دست به دست هم داده و موجب ناسازگاری زناشویی و انحلال خانواده و بالا رفتن نرخ طلاق در جامعه ایرانی بویژه در سال‌های اخیر شده است.

متاسفانه  روابطی که پیشتر در کافی‌شاپ‌ها و پشت دیوارها شکل ‏می‌گرفت، امروزه با پدیدار شدن شبکه‌های اجتماعی شکل دیگری به خود گرفته است. از سوی دیگر، اینترنت با تبدیل کردن مکالمات به نوشتار، امکان ‏مطالعه و مستند سازی این قبیل روابط را در اختیار محققین قرار داده است.

در این روابط افراد از طریق چت کردن نوشتاری و یا تصویری و… برای خارج ‏شدن از مرزهای ازدواج استفاده می کنند،به اعتقاد برخی از روانشناسان کشور  زوجین ممکن است به دلیل مجازی بودن ارتباط های خود، این عمل را خیانت تلقی نکنند اما همیشه کیفیت روابط ‏در فضای مجازی با دیگران تحت کنترل نیست.‏

معمولا افراد در شبکه های اجتماعی کمبود های روابط عاطفی خود را جستجو می کنند ‏لذا گاهی دوری عاطفی زوجین برای شکل گیری و استارت خیانت در خارج از چهارچوب خانواده کافی است.

بحث پیشگیری اجتماعی یکی از مهمترین راه ها و ابزاری است که می تواند با بالا بردن سطح آگاهی و دانش کاربران و شهروندان مانع فریب آنها توسط مجرمان فضای مجازی شود.

سرمایه گذاری در مقوله پیشگیری اجتماعی و فرهنگ سازی باعث می شود تا مهمترین سرمایه یک کشور که منابع انسانی آن هستند حفظ شوند و آسیب کمتری ببیند.

در بحث پیشگیری اجتماعی نباید از نقش مردم و سازمان های غیر دولتی غافل شد. بدون  شک  پلیس  به تنهایی نمی تواند در زمینه های پیشگیری اجتماعی موفق باشد مگر این که بستر و زمینه مشارکت مردمی و تمامی دستگاه های دولتی و غیر دولتی فراهم شود، خصوصا رسانه ملی (صدا و سیما) نقش مهم و بزرگی در آموزش به شهروندان دارد.

به یاد داشته باشیم غفلت از بحث پیشگیری هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل خواهد کرد که بخشی از این هزینه ها،  نه هزینه های مادی که هزینه های معنوی مثل آبرو و حیثیت شهروندان است که قیمتی نمی توان برای آن تعیین کرد.