ریشه کنی بی سوادی همت همه دستگاه های دولتی ذیربط را می طلبد/شناسایی و جذب افراد کم‌سواد و بی‌سواد از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های آموزش و پرورش

فرماندار خدابنده در دومین جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی این شهرستان گفت: ریشه کنی بی سوادی همت همه دستگاه های دولتی ذیربط را می طلبد. به گزارش اشراق۲۴،امروز در هفته نهضت سواد آموزی دومین جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان خدابنده به ریاست فتحی فرماندار شهرستان خدابنده با حضور اعضای جلسه در فرمانداری شهرستان خدابنده تشکیل […]

فرماندار خدابنده در دومین جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی این شهرستان گفت: ریشه کنی بی سوادی همت همه دستگاه های دولتی ذیربط را می طلبد. %d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1

به گزارش اشراق۲۴،امروز در هفته نهضت سواد آموزی دومین جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان خدابنده به ریاست فتحی فرماندار شهرستان خدابنده با حضور اعضای جلسه در فرمانداری شهرستان خدابنده تشکیل شد.

 فتحی فرماندار ورئیس شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان در سخنانی به دستاوردهای نهضت سواد آموزی بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی ایران  اشاره کردواظهارداشت:جهت انسداد مبادی بی سوادی و ریشه کنی بی سوادی در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال و۲۰-۱۰ ساله تمامی دستگاههای دولتی بخصوص دستگاههای دولتی عضو ستاد و خدمات رسان باید دراین امر مهم نقش اساسی وموثر داشته  وجهت شناسایی وپالایش وتجزیه وتحلیل شفاف بی سوادان ،  ترکیبی از دهیاران و بهورزان و مدیران مدارس، با محوریت مدیر مدرسه هماهنگی های لازم صورت گیرد.

 وی افزود: در مورد فضای آموزشی مرکز یادگیری محلی وتجهیزات مرکز وهمکاری اداره آموزش وپرورش با ادارات اوقاف و امورخیریه، شهرداری وشورای اسلامی وجهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره) وبهزیستی  و نماینده ای از فرمانداری جلسه ای تشکیل دهد تا راهکارهای لازم را ارائه کنند.

   علی اسدی مدیر آموزش وپرورش شهرستان خدابنده نیز در سخنانی در ،به شناسایی وتعیین وضعیت اولیای بی سواد و بی سوادان آبادی و ۲۰-۱۰ ساله و تجزیه وتحلیل فعالیتها بصورت آماری  وهمچنین به پراکندگی روستاها و عدم دسترسی آنها به شهرستان که یکی از مشکلات در جذب و شناسایی است اشاره وگزارشی از حجم فعالیت سواد آموزی و جذب دوره های سواد آموزی در سال ۹۵ ارائه کرده و بیان کرد: تا آخر آذرماه، تعداد ۲۸۶ نفر در دوره سواد آموزی ،۴۱۰ نفر در دوره انتقال، و ۷۴ نفر در دوره تحکیم جذب وتحت آموزش قرار گرفته است.

وی اظهارداشت:امروزه یکی از شاخص های مهم توسعه در جوامع، میزان سواد آحاد آن جامعه است و پیشرفت و توسعه، رابطه مستقیم با میزان سواد و آگاهی مردم دارد،از این رو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در هفتم دیماه ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی با هدف مبارزه با بی سوادی و در راستای آموزش همگانی تاسیس شد.

مدیر آموزش وپرورش خدابنده با تاکید بر اینکه شناسایی و جذب افراد کم‌سواد و بی‌سواد از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های آموزش و پرورش است.افزود:با تاکیدی که رهبر معظم انقلاب (مد ظله) به موضوع سوادآموزی داشته اند، جهت باسواد کردن افراد باقی مانده و همچنین عدم بازگشت به بی سوادی در افراد دارای مدرک سوادآموزی و ارتقای سطح سواد در این افراد، آموزش و پرورش به اجرای طرح های   دوره سوادآموزی،دوره تحکیم سواد ودوره انتقال نموده است که در این دوره ها تمامی اقلام آموزشی بصورت رایگان در اختیار فرد بی سواد و یا کم سواد قرار می گیرد و افراد شرکت کننده در این دوره ها مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

اسدی گزارش فعالتهای اداره سواد آموزی شهرستان خدابنده را بیان واعلام کرد: تا پایان آذرماه سال جاری ۴۱۰ نفر در دوره‌های انتقال شرکت داشتند، خاطر نشان کرد: در این مدت ۲۵۰ نفر در دوره سوادآموزی حضور یافتند.

وی با اشاره به حضور ۷۴ نفر در دوره تحکیم گفت: دوره‌های سوادآموزی برای بی‌سوادان ۱۰ تا ۲۰ سال برگزار شده است.

اسدی از استخراج لیست اسامی افراد بی‌سواد در دو گروه رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال و ۱۰ تا ۴۹ سال و اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان یاد کرد و افزود: تاکنون وضعیت ۲ هزار و ۶۶۶ نفر مشخص شده است.

دبیر ستاد از دستگاههای خدمات رسان اعم از کمیته امداد، بهزیستی و جهاد کشاورزی و سایر دستگاهها درخواست نمود افراد بی سواد حوزه تحت پوشش خود را جهت جذب و آموزش به اداره آموزش وپرورش معرفی و در مورد شاخصهای ارزیابی دستگاه برتر به  تکمیل پایگاه اطلاعات ثبتی ،جذب و آموزش سواد آموزان، مشارکت در تاسیس مراکز یادگیری محلی، تامین نیروی انسانی، تامین کتب درسی وکمک درسی ، تبلیغ وترویج سواد آموزیو نحوه اجرای تفاهم نامه هااشاره کرد وهمچنین به انسداد مبادی بی سوادی در آموزش و پرورش تاکید کرد.

در پایان مقررشد دهیاریها و بهورزان و مدیران مدارس  با محوریت مدیر مدرسه ، جهت شناسایی و تعیین وضعیت    بی سوادان جلسه ای تشکیل.و بی سوادان و آموزش دهندگان واجد شرایط را به آموزش وپرورش معرفی نمایند.

همچنین استفاده از ظرفیت دستگاههای خدمات رسان بخصوص شورای اسلامی ،سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی   به منظور تبلیغ و ترویج سواد آموزی و تقدیر از مدیران مدارس و دهیاران و بهورزان فعال در حوزه سواد آموزی از دیگر مصوبات این جلسه بود.