عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است

امام جمعه قیدار در خطبه های نماز عید قربان گفت: عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و قربانی کردن اشاره به کشتن نفس اماره است که انسان متقی با لبه تیز تقوا حیوان نفس را مقتول می سازد و خانه دل را از لوث نفس اماره پاک می گرداند. به گزارش […]

img_20160912_142812امام جمعه قیدار در خطبه های نماز عید قربان گفت: عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و قربانی کردن اشاره به کشتن نفس اماره است که انسان متقی با لبه تیز تقوا حیوان نفس را مقتول می سازد و خانه دل را از لوث نفس اماره پاک می گرداند.

به گزارش اشراق۲۴ حجت الاسلام طالبی امام جمعه قیدار در خطبه های نماز عید قربان اظهار کرد: عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و قربانی کردن اشاره به کشتن نفس اماره است که انسان متقی با لبه تیز تقوا حیوان نفس را مقتول می سازد و خانه دل را از لوث نفس اماره پاک می گرداند «لن ینال الله لحومُها وَلادماؤُها و لکن یناله التقوی منکم» (حج/۳۷).
وی افزود: نخستین حکمت روشن قربانی کردن رسیدن به بالاترین مراتب تقوی است عمل قربانی یک حکم دارد و یک حکمت . حکم آن کشتن یک حیوان و حکمت آن با تقوا بالا رفتن است.
امام جمعه قیدار ادامه داد: امام صادق علیه السلام فرمودند:«و اذبح حنجره الهوی و الطمع عند الذبیحه»عید قربان عید رهائی از تعلقات است رهائی از هر آنچه رنگ و بوی غیر خدائی دارد.
وی در خطبه دوم گفت: روز عید قربان دو خصوصیت دارد ۱- طهارت باطنی،پیروزی بر دشمن درون، غلبه بر هوس ها و خواهش های نفسانی ۲- نمایش انسجام حقیقی و وحدت ملت و اعتصام دسته جمعی به ریسمان الهی است که در نماز عید قربان تجلی پیدا می کند نماز عید قربان مثل نماز عید فطر مظهری از وحدت و انسجام امت اسلام است تکبیر های آن مظهری از استکبار ستیزی است. یعنی در این روز عید باید به خود بیائیم و اگر در دلهایمان انگیزه های اختلاف و نقار و نفاق و دوگانگی وجود دارد سرکوب کنیم باید بر محوریت ولی فقیه اتحاد و انسجام خود را حفظ کنیم.
 طالبی ادامه داد: امروز روز تکبیر است تکبیری محکم و کوبنده  تکبیری که کاخ ستمگران را به لرزه در آورد و قلب ستمدیدگان را شاد نماید و دشمنان را برای همیشه از ضربه زدن به اسلام نومید سازد
وی افزود: حج ابراهیمی مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگویان بین‌المللی است. جهان اسلام، اعم از دولت‌ها و ملّت‌های مسلمان باید حاکمان سعودی را به‌درستی بشناسند و به‌خاطر جنایاتی که مرتکب شدند، گریبان آنها را رها نکنند و برای مدیریت حج و حرمین شریفین فکر جدی و اساسی بکنند.یکی از ویژگی های بارز حج ابراهیمی ابراز تنفر و انزجار از ستمگران و اعلام برائت از مشرکین است که یک اصل قرآنی است که در آیات سوره برائت آمده و تکلیف همه مسلمین را در این خصوص معلوم ساخته است
طالبی ادامه داد: برائت از مشرکین در عصر حاضر معنا و مفهوم خاصی پیدا کرده که عمل به آن بیش ازهر زمان دیگری ضرورت دارد و پیام حج امسال رهبر انقلاب، قاطع و تاریخی و تعیین‌کننده است و بی تردید این پیام برای کشورهای اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است وبرای امت اسلامی راهگشاست. تمام سخنان مقام معظم  رهبری برگرفته از کلام وحی و ائمه اطهار علیهم السلام است
وی افزود: مقام معظم رهبری در این پیام کلامی به کار بردند که ماهیت سعودی‌ها را برای همه روشن می سازد اینکه سعودی ها شجره خبیثه هستند، شجره خبیثه واژه قرآنی است و بسیاری از مفسران شیعه و سنی مصداق این کلام را بنی امیه می دانند و بدون تردید رژیم آل‌سعود دنباله بنی‌امیه هستند.
طالبی ادامه داد: بنی امیه آن جنایت بزرگ را در کربلا مرتکب شدو امام حسین (ع) و یاران آن حضرت با شهادت رساند و با این کار بنیان بنی امیه ریشه‌کن شد و آل سعود هم که دنباله بنی امیه است با به بار آوردن فاجعه منا ریشه اش انشاءالله کنده خواهد شد.
وی افزود: پیگیری پرونده دلخراش فاجعه منا باید اولویت برنامه های دستگاه دیپلماسی کشور باشد افکار عمومی کشورمان همچنان منتظر احقاق حق پایمال‌شده قربانیان این رخداد شوم  از سوی دولت هستند، اقدامات انجام شده در این راستا کافی نبوده و هنوز به نتیجه ای نرسیده است و باید پیگیری  جدی صورت بگیرد.
امام جمعه قیدار ادامه داد: امروز خاطره اعجاب انگیز و الهام بخش دو عبد موحد و دو عبد مخلص خدا ابراهیم و اسماعیل در دل ها زنده می شود. پدری پیر با چهره ای نورانی و ملکوتی بر بالین فرزند جوان خوش سیمای خود ایستاده آستین بالا می زند و تیغ برنده ای را در پی حکم الهی به گلوی فرزند می گذارد فرزند بدون ترس و وحشت و با حالت تسلیم می گوید به آنچه مأمور گشته ای عمل کن من هم به خواست خدا از صبر کنند گاه خواهم بود.

وی افزود: خداوند متعال برای بزرگداشت این خاطره توحیدی و اخلاص الهی مقرر فرمود هر سال در وادی منا گوسفندی ذبح گردد تا خاطره از خود گذشتگی آن دو بنده مخلص خدا سندی برای نمایش شرف و فضیلت آدمیت باشد.