آغاز یک ماه بندگی/ تزکیه نفس محرومان بربام ایران زمین در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان و آغاز یک ماه بندگی فرصتی برای شستشوی وجودمان از گناه و آلودگی‌ها بوده و در حقیقت این ماه یکی از نعمات پرورگار برای بندگان است. به گزارش اشراق24, آغاز ماه میهمانی خداوند فرصتی برای شستشوی وجودمان از گناهان بوده که در حقیقت این ماه یکی از نعمات پرورگار برای بندگان است […]

ماه مبارک رمضان و آغاز یک ماه بندگی فرصتی برای شستشوی وجودمان از گناه و آلودگی‌ها بوده و در حقیقت این ماه یکی از نعمات پرورگار برای بندگان است.

1465272097

به گزارش اشراق24, آغاز ماه میهمانی خداوند فرصتی برای شستشوی وجودمان از گناهان بوده که در حقیقت این ماه یکی از نعمات پرورگار برای بندگان است و در این ماه در‌های رحمت خدابنده برای همه بندگان باز است.

خداوند تبارک و تعالی در این ماه سفره‌های هدایت و برکتش را برای بندگان خود حتی غیر مسلمان گسترانیده است.

درهای جهنم در این ماه بر روی مومنان بسته می‌شود و راههای نزدیک شدن و ارتباط با خداوند بیشتر می‌شود و انسان به خدا بسیار نزدیکتر می‌شود و در مقابل٬ خداوند وعده داده است که درهای ارتباط با شیطان و جهنم را می‌بندد.

ماه مبارک رمضان را باید ماه قرآن نامید ماهی است که رحمت پرودگار برای بندگان چه گناهکار و چه بیگناه نازل می‌شود و در این ایام نباید بگذاریم سفره‌ای خالی بماند.

خوشا به حال آن کسی که هر لحظه این ماه پر فیض و پر برکت را غنیمت شمرده و از آن برای مغفرت و بخشش گناهان‌شان استفاده می‌کنند و حسرت و افسوس به حال آن کسی که با فرا رسیدن این ماه مبارک هنوز هم از خواب غفلت بیدار نشدند و با بی‌تفاوتی و بدون احساس مسئولیت، به گناهان گذشته‌شان ادامه داده و از این شانس طلایی مستفید نمی‌‌شوند.

رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و آخر آن آزادی از گناه و آتش بوده و کسی که بر زیر دستش در این روزها آسانی می‌کند، خدایش می‌آمرزد و از آتش دوزخ رهایی می‌یابد.

یاد سفره‌های خالی در ماه مبارک رمضان

در این بین باید موضوع گرانی و یاد سفره‌های خالی را فراموش نکنیم و تزکیه نفس بندگان محروم از مهمترین محاسن این ماه مبارک به شمار می‌شود باید در برابر سفره‌های نگارنگ خود به یاد سفره‌های خالی نیز باشیم. شاید همسایه‌ای در این ماه محروم از سفره‌های رنگارنگ باشند.

افطاری دادن به روزه‌داران از سنت‌های مسلمانان در ماه مبارک رمضان بوده و پاداش اخروی را به همراه دارد و در و اتحاد میان مسلمانان مؤثر است، پیامبر گرامی اسلام با سفارش به افطاری دادن به روزه‌داران می‌فرماید، ای مردم هر کس از شما مؤمن روزه‌داری را در این ماه افطاری دهد، در مقابل این عمل برای او ثواب آزاد کردن بنده و آمرزش گناهان گذشته‌اش در نظر گرفته می‌شود.

یکی از برکات اجتماعی روزه، بیداری عواطف انسانی است. انسان به کمک روزه درمی‌یابد که بر فقیران و گرسنگان چه می‌گذرد و با تحمل تشنگی واقعه کربلا را درک می‌کند.

درواقع، روزه دار با تحمل گرسنگی و تشنگی روزه، درد نیازمندان را بیشتر درک کرده و عواطف و احساسات انسانی، او را به کمک به فقیران تشویق می‌کند.

در این ماه عزیز توجه به فقیران و محرومان جامعه بیشتر به چشم می‌خورد و همچنین روزه‌دار توانگر و فهیم در می‌یابد که چه بسا فقیران و محرومان مؤمن به واسطه صبر بر محرومیت‌ها در طول سال، در قوت اراده و شرافت و بلندی همت بر او فضیلت دارند.

احساس و یاد کردن حال طبقه محروم و فقیر جامعه و توجه به شرافت نفس و علوّ طبع بی‌پایان آنان از مهمترین فواید روزه‌داری است.

سنت‌هایی که فناوریهای روز جایگزین آنها شده است

در گذشته در جای جای زنجان آداب و رسوم خاصی برای این ماه وجود داشته است که از آن جمله می‌توان به شیوه‌های مختلف و سنتی بیدار کردن مردم برای سحری بوده مانند استفاده از نقاره، طبل و شیپور و سحری خوانی بر بام منازل اشاره کرد.

بیدار کردن همسایگان برای سحری در استان زنجان در مناطق مختلف با روش‌های مختلفی انجام می‌شد و برخی ازسنت‌های گذشته هنوز در برخی از مناطق روستایی استان زنجان اجرا می‌شود.

فناوریهای روز جای این سنتها را گرفته و تقریبا این سنت‌ها در جامعه رنگ باخته است اما در برخی مناطق همچنان سنت بیدار کردن همسایه‌ها برای سحری با کوبیدن بر درب خانه‌ها انجام می‌شود.

سفره‌های ساده در ماه میهمانی خدا

گستردن سفره‌های ساده و به دور از تجمل و همراه کردن دیگران در این سفره‌ها از جمله مواردی است که در دین مبین اسلام و همه ادیان بر آن تاکید دارند.

در ماه مبارک رمضان در برخی موارد سفره‌های رنگارنگ همراه با تجملگرایی برپا می‌شود.

در ماه مبارک رمضان خودسازی حرف اول و آخر را می‌زند و سفره‌های رنگارنگی که‌گاه می‌توانند خود به ده‌ها سفره افطار ساده مبدل شوند و بسیاری را در ثواب افطاری دادن سهیم کنند.

وقتی از مادر بزرگ 56 ساله در مورد حال هوای ماه رمضان را در دوران جوانی سوال کردم از صفا و صمیمیت آن روز‌ها سخن گفت: در خاطر دار داریم مادرم در ماه رمضان برای افطاری حلیم درست می‌کرد و با همسایه‌ها در یک حیاط با صمیمیت خاصی در کنار یک سفره به دور از تجملاتی حلیم می‌خوردیم.

او می‌گوید پختن نان تازه برای افطاری که همسایه‌ها نیز از آن بی‌بهره نمی‌شدند صفای خاصی در ماه مبارک رمضان داشت.

این مادر بزرگ که با گوشه ای از خاطرات خود ما را به دوران جوانی خود برد صفا صمیمت را مهمترین رکن در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: صفا و صمیمیت آن دوران در جامعه کنونی تقریبا کمرنگ شده است.