اگر حمایت شوم برای پنج نفر دیگر اشتغالزایی می کنم/ قارچ خاصیت چربی سوز بالایی دارد

اکبری فردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش قارچ از بیکاری رهایی یافته است و قادر به پرداخت هزینه های زندگی خود شده است و اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است. اکبری فردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش قارچ از بیکاری رهایی یافته است و قادر […]

DSCN6468اکبری فردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش قارچ از بیکاری رهایی یافته است و قادر به پرداخت هزینه های زندگی خود شده است و اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است.

اکبری فردی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش قارچ از بیکاری رهایی یافته است و قادر به پرداخت هزینه های زندگی خود شده است و اقتصاد مقاومتی را معنا کرده است.

خبرنگار اشراق۲۴ گفت و گویی را با وی انجام داده است که نظرتان را به آن جلب می کنم.

اشراق۲۴: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

-ذبیح اله اکبری ساکن روستای دابانلو از بخش سجاسرود متأهل و دارای دو فرزند هستم و تا دوم راهنمایی درس خوانده ام.

اشراق۲۴:دریاره عرصه فعالیت خود توضیح دهید؟

-از مهر ماه سال۹۴ کار پرورش قارچ را با یک سالن در روستای دابانلو در حیاط خانه مان آغاز کردم.

اشراق۲۴:انگیزه شما از راه اندازی کار پرورش قارچ چی بود؟

-من درس نخوانده ام و کاری هم بلد نبودم و بیکار بودم و سرمایه ای هم نداشتم و به این فکر افتادم که کار آفرینی کنم و از این طریق هم برای خود و هم برای دیگران اشتغالزایی کنم و با آقای قاسمی که پشتیبان پرورش قارچ در شهرستان خدابنده است آشنا شدم و درباره این کار از وی اطلاعاتی را دریافت کردم و سپس از بسیج سازندگی سپاه شهرستان خدابنده مبلغ۱0میلیون تومان وام گرفتم و یک سالن ره اندازی کردم که در همین جا دارد از سپاه خدابنده تشکر ویژه ای داشته باشم.

اشراق۲۴:چه کسانی شما را همراهی می کنند و برای چند نفر اشتغالزایی کرده اید؟

-من با کمک همسرم کار می کنم و در واقع برای دونفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است ولی به طور غیر مستقیم برای چهار نفر اشتغالزایی شده است در صورتی که  مشکلاتمان حل شود و درآمد خوبی داشته باشیم می توانم برای ۱۵ نفر نیز شغل ایجاد کنم.

WP_20150321_08_32_02_Pro

اشراق۲۴:چه مهارت هایی دارید؟

در کارهای بنائی،سیمان کاری و گچ کاری مهارت زیادی دارم و برخی اوقات کشاورزی هم می کنم و گندم می کارم.

اشراق۲۴: در کنار کار پرورش قارچ به فعالیت های دیگری مشغول هستید؟

– کار دیگری ندارم و به فعالیت خاصی مشغول نیستم.

اشراق۲۴:درباره خواص قارچ کمی توضیح دهید؟

قارچ یک ماده گیاهی بسیار مفید برای سلامتی انسان است که منبع سرشاری از پروتئین است و از گیاهان و گوشت هایی که تولید می شوند سالم تر است و بخاطر جذب بالا برای کسانی که دچار مشکل اضافه وزن هستند و به دنبال رژیم لاغری هستند بسیار مناسب است  چون که چربی سوزی بالایی دارد و البته خاصیت ضد سرطانی هم دارد و به نظر من باید این ماده غذایی در سبد خانوارها جا داشته باشد.

WP_20150327_11_32_03_Pro

اشراق۲۴:درباره میزان تولید خود خود توضیح دهید؟

-در هر برداشت که در دو ماه یعنی 6۰ روز انجام می شود اگر خوب باشد یک تن قارچ برداشت می شود و در دور اول 75 کیلو و در دور دوم 95 کیلو قارچ برداشت کرده ام .

اشراق۲۴:قارچی که خود تولید می کنید را کیلویی چند می فروشید؟

-قارچ تولیدیمان که دارای بهترین کیفیت است و درجه۱ محسوب می شود کیلویی هفت هزار تومان در روستای خودمان و روستاهای اطراف می فروشم در حالی که در بازار قارچ با کیفیت پایین کیلویی ۳۵۰۰تومان به فروش می رسد و من معمولا قارچ های برداشت شده را به آقای قاسمی برای فروش می دهم.

WP_20151210_23_19_47_Pro

اشراق۲۴:درباره مشکلات و خواسته خود از مسئولین توضیح دهید؟

افرادی که در بازار قارچ را با کیفیت پایین تر از ما به قیمت کمتر می فروشند باعث رکود کار ما می شود و اگر مسئولین حمایت کنند من می توانم سالن 50متری را به دو سالن 100متری افزایش دهم و برای پنج نفر دیگر هم می توانم اشتغالزایی کنم.

WP_20150920_20_29_35_Pro

اشراق۲۴:و اما سخن پایانی؟

کار پرورش قارچ مشکلات خاص خود را دارد و باید نسبت به سالنی که در آن پرورش قارچ انجام می شود حساسیت ویژه ای صورت گیرد تا قارچ ها بیمار نشوند و گرنه نمی توان برداشت خوبی داشت.

شهرستان خدابنده ظرفیت و پتانسیل بالایی برای پرورش قارچ دارد  و دارای آب و هوای مناسبی برای پرورش قارچ است و در این زمینه انرژی بیشتری هم صرفه جویی می شود و با حمایت مسئولیت قابلیت این وجود دارد که به تعداد سالن های پرورش قارچ افزوده شود.

در پایان از سپاه شهرستان خدابنده و همچنین شما خبرنگار اشراق24 در امر اطلاع رسانی کمال تشکر را دارم و از خداوند منان توفیقات شما را خواهانم.