هیچ شمشیری برنده تر از سلاح دعا نیست/تاملی بر شرایط عصر امام سجاد(ع)و اقدامات آن حضرت

در این نوشتار به بررسی شرایط خاص عصر امام سجاد علیه السلام و اقدامات منحصر به فرد آن حضرت برای مقابله با این شرایط و علل استفاده ایشان از سلاح دعا پرداخته شده است. به گزارش اشراق24،دوران بعد از واقعه عاشورا و عصر امام سجاد علیه السلام، ویژگی های خاصی از حیث سیاسی، مذهبی، فرهنگی […]

در این نوشتار به بررسی شرایط خاص عصر امام سجاد علیه السلام و اقدامات منحصر به فرد آن حضرت برای مقابله با این شرایط و علل استفاده ایشان از سلاح دعا پرداخته شده است.th

به گزارش اشراق24،دوران بعد از واقعه عاشورا و عصر امام سجاد علیه السلام، ویژگی های خاصی از حیث سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی داشته است این ویژگی ها را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :

الف.تحریف اندیشه اصیل اسلامی در زمان بنی امیه خصوصا در دوران حکومت یزید؛ (نهادینه شدن اسلام بنی امیه) : از جمله تبلیغ عقاید غلط مرجئه و ترویج اعتقاد به جبر و عدم اختیار انسان.

ب. به ثمر نشستن تحریکات و تبلیغات سوء بنی امیه علیه اهل بیت علیهم السلام

پ. دنیاگرایی و راحت طلبی مسلمانان و دلبستن به خوشی های دنیا و فدا کردن دین و آخرت به دنیا و زخارف آن.

ت. مطرح شدن و سرکار آمدن شخصیت های بدلی به ظاهر دینی؛ (از خلیفه مسلمین تا مرجع دینی مردم).

ث. کاهش یاران واقعی اهل بیت علیهم السلام و شیعیان راستین در پی قتل و کشتار بی سابقه از قبل عاشورا و شدت یافتن سخت گیری علیه شیعیان و دوستدران اهل بیت علیهم السلام.

ج. ترویج بی سابقه هوسرانی و بی بند و باری و برگزاری مجالس مختلط غنا و موسیقی حتی در مدینه

 

در چنین شرایط سخت، امام سجاد علیه السلام طی سی و سه سال امامت مظلومانه و غریبانه خویش اقدامات بی سابقه ای انجام داد که آثار بابرکت آن در عصر حضرت و تا به امروز باقی است :

الف. معرفی اسلام ناب و عقاید صحیح در قالب مواعظ و دعاها (صحیفه سجادیه، مناجات خمس عشر، مناجتن ابوحمزه و …) برای از بین بردن اعتقادات ناصواب اسلام بنی امیه.

ب. معرفی و شناساندن جایگاه، اهمیت و فضیلت اهل بیت علیهم السلام در مقابل شخصیت های بدلی و ساختگی

همچنین ایشان در فضایی که بنی امیه لعن و سب بر علی علیه السلام را ترویج و نهادینه کرده بودند با تأکید بر صلوات بر محمد و آل محمد در جای جای ادعیه خویش و تکرار صلوات بر اهل بیت علیهم السلام، سعی در برچیده شدن بساط این بدعت ننگین داشتند که نتایج آن در دوران خود بنی امیه به ظهور رسید.

پ. تربیت شاگردان برجسته و زمینه سازی برای تشکیل بزرگترین حوزه علمیه شیعیان در زمان امام باقر و امام صادق علیه السلام؛ شیخ طوسی تعداد شاگران برجسته آن حضرت را در حدود یکصد و هفتاد نفر دانسته که از جمله آن ها می توان : ابوحمزه ثمالی، ابان بن تغلب، جابر بن عبدالله انصاری، ابوالاوسد دوئلی را نام برد.

همچنین آن حضرت در حدود چهارهزار برده را تربیت و آزاد کرده که نقش بسزایی در تربیت انسان های و برچیده شدن بساط برده داری داشته است.

ت. برخورد شدید با افراد و اشخاصی که افکار و اذهان مردم را به سوی حکومت طاغوتی زمان سوق می دادند.

ج. استفاده از ابزار منحصر به فرد دعا، جهت بالابردن سطح معرفت مردم و تقویت روحیه تقوا و پرهیزگاری در مقابل تلاش های حکومت طاغوتی برای ترویج دنیاگرایی و بی بندباری و هوسرانی در میان همه مردم.

در فضای خفقانی که بنی امیه خصوصا بعد از واقعه عاشوراء حاکم کرده بود هیچ شمشیری برنده تر از سلاح دعا که توان نفوذ تا اعماق قلوب مردم حتی در قرن های آینده نیز داشته باشد، وجود نداشت و در واقع این دعاها معجزه بزرگ خاندان اهل بیت علیهم السلام بوده و هست که امروز نیز معارف و حقایق ناب را به جویندگان حقیقت ارائه می دهد.