خبرنگاران سربازان خط مقدم جنگ نرم

 کارشناسان ارتباطات دوران کنونی را دوره تسلط رسانه‌ها می‌دانند که اصحاب رسانه و خبر نقش بسزایی در تحریک یا تحریف افکار عمومی به عهده دارند و نقش رسانه‌ها و سربازان آن یعنی خبرنگاران در نبرد نرم بسیار اهمیت دارد‌ چراکه گاهی نحوه پوشش یک خبر اتفاقی می‌تواند در بازخورد و اهمیت آن تاثیربگذارد. اشراق24:کارشناسان ارتباطات […]

images کارشناسان ارتباطات دوران کنونی را دوره تسلط رسانه‌ها می‌دانند که اصحاب رسانه و خبر نقش بسزایی در تحریک یا تحریف افکار عمومی به عهده دارند و نقش رسانه‌ها و سربازان آن یعنی خبرنگاران در نبرد نرم بسیار اهمیت دارد‌ چراکه گاهی نحوه پوشش یک خبر اتفاقی می‌تواند در بازخورد و اهمیت آن تاثیربگذارد.
اشراق24:کارشناسان ارتباطات دوران کنونی را دوره تسلط رسانه‌ها می‌دانند که اصحاب رسانه و خبر نقش بسزایی در تحریک یا تحریف افکار عمومی به عهده دارند. به گفته بسیاری  دیگر در عصرحاضر جنگ سخت و نظامی چندان موثر نیست زیرا به دلیل خشونت آشکار و ملموس، کشور مهاجم  از سوی مردم جهان به شدت مطرود می‌شود چنانچه این روزها رژیم صهیونیستی‌ به آن گرفتار شده است و به‌خاطر حملات وحشیانه نظامی به نوارغزه از طرف مردم دنیا با مخالفت و انتقاد زیادی روبروگردیده. درحالی‌که در جنگ نرم که رسانه‌ها هدایت‌گر آن هستند بدون آن‌که بازخورد منفیو خشنی به همراه باشد تهاجم صورت می‌گیرد. آنها نرم و نامحسوس حمله می‌کنند و بنا به فرمایش امام خامنه‌ای ذهن و قلب کشورهای هدف را نشانه می‌روند‌ که به‌مراتب خطرناکتراست چراکه اینجا دیگر تعداد تلفات جنگی وهجوم دشمن معلوم نیست .

در نتیجه باید اذعان کرد که نقش رسانه‌ها و سربازان آن یعنی خبرنگاران در چنین نبردی بسیار اهمیت دارد‌ چراکه گاهی نحوه پوشش یک خبر اتفاقی می‌تواند در بازخورد و اهمیت آن تاثیربگذارد.  برای مثال در دوران فتنه ۸۸ و اتفاقات تلخی که پس از انتخابات در ایران رخ داد رسانه‌های متخاصم غربی از فضای ایجاد شده سوء‌استفاده کردند و با انعکاس وارونه،  اخبار را کاملا منفی و برعکس علیه ایران نشان دادند؛ چنانچه فردریک(سعید) ون اورمر نوشیعه بلژیکی در گفت‌وگویی که با ما داشت می‌گفت: سال۸۸ تازه به ایران آمده بودم خانواده‌ام با نگرانی مدام تلفن می‌زدند و می‌گفتند کشور ایران امن نیست خطر دارد درایران درگیری شده برگرد بیا وقتی علت را از آنها می‌پرسیدم جواب می‌دادند در تلویزیون اینجا، ایران را نشان می‌دهد که پلیس به جان مردم افتاده و آنها را کتک می‌زنند و دستگیر می‌کنند … از این دست موارد کم نیستند که خبرنگاران با تغییر عناصر خبری از اهمیت آن می‌کاهند و یا  با بزرگ نمایی، اهمیت دروغین و جعلی به حادثه‌ای  می‌دهند.

گاه خبرنگاری با قلمش ممکن است باعث زمینه‌های انحطاط یک جامعه فراهم بیاورد و حتی بین دو کشور آتش جنگ بیفروزد مانند اوریانا فالانچی خبرنگار ایتالیایی که باعث جنگ بین دو کشور شد، و گاه با یک خبر می‌تواند مانع ایجاد یک فاجعه شد یا با خبری مظلومی را ظالم جلوه دهد و یا با خبری حقیقت ظالم و مظلوم را معرفی کند و با خبری ثبات اقتصادی جامعه  را تثبیت نماید و… درست است که این روزها به دلیل تنوع وتعدد رسانه‌ها و  رقابت تناتنگشان، بالا رفتن سریع خبر در رسانه یک اصل است اما باید این میان وجدان و بصیرت را هم به کار انداخت تا خبرنگاری که می‌تواند رسول حقیقت شود به ابزار دست شیاطین تبدیل نگردد. ماجرای خبرنگاری را شاید قبل از همه در کتاب زبان فارسی یاد گرفته باشیم آنجا که گفتند تنها با جابه‌جا کردن یک کامای ساده می‌توان جان یک انسان را گرفت و یا به او آزادی بخشید.

همان جمله معروف؛بخشش لازم نیست اعدامش کنید ( کامای این جمله را خودتان بگذارید)

برای همین رسالت اهالی رسانه و خبر در کشورمان اهمیت دارد تا تحت تاثیر اخبار و اتفافات  دستکاری شده رسانه‌های خارجی قرار نگیرند و از منابع درست خبری استفاده کنند و صد البته مسئولان و کارشناسان نیز باید با اهالی خبر و رسانه ارتباطی دوسویه توام با مهندسی اعتماد داشته باشند و اطلاعات دقیق و درستی در اختیارشان بگذارند، زیرا اینان چشم‌ها و گوش‌های مردم و جامعه هستند و باید به خصوص دراین بحبوحه نبرد نرم ‌ سربازانی مسلح و مجهز باشند.