نشست خبری صنعت آب شهرستان خدابنده+تصاویر

نشست خبری صنعت آب  با شعار”آب،رسانه،مدیریت مصرف”در اداره آبفای شهرستان خدابنده برگزار شد.به گزارش اشراق آنلاین،نشست خبری صنعت آب شهرستان خدابنده با شعار”آب،رسانه،مدیریت مصرف”در اتاق جلسات اداره آب و فاضلاب شهری شهر قیدار برگزار شد. “سید جواد موسوی ” مدیر اداره آبفای شهرستان خدابنده دراین نشست خبری اظهار کرد:جیره بندی آب در ۳۴ روستای شهرستان […]

DSCN7903DSCN7890DSCN7879DSCN7875DSCN7872DSCN7867DSCN7866نشست خبری صنعت آب  با شعار”آب،رسانه،مدیریت مصرف”در اداره آبفای شهرستان خدابنده برگزار شد.به گزارش اشراق آنلاین،نشست خبری صنعت آب شهرستان خدابنده با شعار”آب،رسانه،مدیریت مصرف”در اتاق جلسات اداره آب و فاضلاب شهری شهر قیدار برگزار شد.

“سید جواد موسوی ” مدیر اداره آبفای شهرستان خدابنده دراین نشست خبری اظهار کرد:جیره بندی آب در ۳۴ روستای شهرستان خدابنده در بخش های مرکزی، افشار، بزینه رود و سجاس انجام شد.

وی افزود: این شهرستان دارای ۲۳۲ روستا است که در خصوص رفع مشکل آب شرب ۱۵ روستا، ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل حوادث غیر مترقبه استان زنجان به این منظور مصوب شده است.

مدیر اداره آبفای شهرستان خدابنده گفت: مشکل آب شرب ۱۲ روستای دیگر با مشارکت اهالی روستاها و شرکت آب و فاضلاب رفع شد.

موسوی اظهارکرد: این امر با ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار انجام شد که از این مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان با مشارکت مردم و ۱۸۰ میلیون تومان آن توسط شرکت آب و فاضلاب تخصیص یافت.

وی، تعداد روستاهای دارای مشکل آب شرب در شهرستان خدابنده را ۱۰۰ روستا بیان کرد و افزود: از این تعداد روستا، مشکل آب شرب ۱۲ روستا مرتفع شد و اعتبار رفع مشکل ۱۵ روستا هم مصوب شده است.

مدیر اداره آبفای شهرستان خدابنده تاکید کرد: مشکل رفع آب شرب بقیه روستاها در دست بررسی قرار دارد.

وی افزود: هم اکنون ۱۰۰ روستا در این شهرستان با مشکل کمبود شدید آب شرب مواجه است و در ۶۳ روستا کم آبی به مرز بحران رسیده است.

موسوی، علت بحران شدید آب در این شهرستان را وجود چاه های غیر مجاز، میزان برداشت بی رویه و غیر مجاز از آب، کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشکسالی های چند سال اخیر بیان کرد.

“امیر محرمی”مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان خدابنده نیز در جمع خبرنگاران افزود: از ۲۳۲ روستای شهرستان خدابنده، ۱۲۴ روستا تحت پوشش قرار دارند كه ۲۳در مجموع شامل هزار و ۲۰۰ مشترك است.

مدیر آبفار شهرستان خدابنده از وجود هزار و ۷۰۰ كنتور خراب در روستاهای شهرستان خدابنده خبر داد و تاکید کرد: مشتركان باید سریعا نسبت به تعویض كنتورها اقدام كنند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان خدابنده لازمه ارائه خدمات به روستاییان را پرداخت به‌موقع آب بها عنوان كرد و  افزود: صرفه‌جویی نكردن در آب باعث خشك شدن چاه‌ها و خشكسالی می‌شود و این دیگر قابل جبران نیست.

محرمی ادامه داد: در حال حاضر كشور ایران در وضعیت بی‌آبی قرار دارد كه باید با همكاری مطبوعات و رسانه‌ها در زمینه توسعه فرهنگ صحیح مصرف آب تلاش کنیم.

وی درباره وضعیت منابع آب شهرستان خدابنده گفت: الان از لحاظ كمی در وضعیت بسیار بدی قرار داریم كه اگر وضع اینگونه ادامه پیدا كند كیفیت آب نیز زیر سوال خواهد رفت.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان خدابنده با بیان اینکه وقتی آب پایین می‌رود غلظت آن نیز كم خواهد شد، گفت: ۹۳ درصد آب در كشاورزی، چهار درصد برای شرب و سه درصد در صنعت مصرف می‌شود.

محرمی افزود: استفاده از كودهای نامرغوب كه مورد تایید وزارت جهاد كشاورزی نیست، باعث بالا رفتن غلظت آب می‌شود.

وی مدیریت صحیح آب را نیازمند بسیج همگانی دانست و گفت: باید سعی كنیم كمیت و كیفیت آب بدتر از این نشود.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان خدابنده به عملكرد اداره شهرستان در راستای جلوگیری از فعالیت چاه‌های غیرمجاز اشاره كرده و گفت: با اصلاح منصوبات و پركردن چاه‌های غیر مجاز در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

محرمی تعداد چاه‌های مجاز شهرستان را دو هزار و ۴۰۰  حلقه و غیرمجاز را هزار و ۷۶۷ حلقه عنوان كرده و افزود: این رقم قطعی نیست چون خیلی از صاحبان چاه های آب در شهرستان خدابنده هنوز در سایت ثبت‌نام نكرده‌اند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان خدابنده افزود: غیر از بخش سجاسرود در تمام نقاط شهرستان چاه‌های غیر مجاز را پر كرده‌ایم و از كشاورزان درخواست داریم در مصرف آب صرفه‌جویی كنند تا این نعمت الهی را از دست ندهیم.

“علیرضا حاج میری” مدیر منابع آب شهرستان خدابنده  نیز در جمع خبر نگاران گفت: در حال حاضر در برخی بخش‌های شهرستان خدابنده شامل  بخش افشار و گرماب با بحران شدید آب مواجه هستیم و در بخش بزینه رود نیز وضعیت خوبی در زمینه منابع آبی نداریم.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی  در سجاس و قیدار  ادامه داد: در این مناطق هم با توجه به روند موجود در برداشت آب زیر زمینی، منابع موجود تا مدت کوتاهی جوابگو خواهد بود.

حاج میری گفت: از علایم بحران در حوزه آبی در مباحث علمی، شوری یا تلخی آب است که در شهرستان خدابنده دیده می‌شود.

وی گفت: برداشت‌های غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی سبب شده آب زیرزمینی شور و تلخ شود و زمین نشست کرده و فروچاله‌ها و شکاف در دشت‌های حاصل خیز و سطح زمین ایجاد شود.

به گفته حاج میری دیگر نشانه  بحران آب نشست زمین است که به تأیید کارشناسان در دشت قیدار روی‌داده است.

وی با اشاره به پدیده فرونشست زمین در روستای محمد شاه لو در بخش گرماب شهرستان خدابنده افزود: در روستای محمدشاه لو  در بخش گرماب فروچاله ای دیده‌شده که در دست بررسی است و امیدواریم که به دلیل منابع آبی زیرزمینی نباشد.

مدیر منابع آب شهرستان خدابنده با تقدیر از کشاورزانی که در طی سال آبی گذشته، همکاری‌های لازم را با مسئولان داشته و در مصرف آب صرفه‌جویی کردند گفت: از مهرماه هرسال تا مهرماه سال آینده را سال آبی می‌گویند، که ما در سال آبی سال گذشته به همت کشاورزان توانستیم در حدود 14 میلیون مترمکعب، یعنی در حدود ذخایر آبی سد کینه ورس صرفه‌جویی کنیم.

حاج میری گفت: این نشان می‌دهد که ما با کمک و همت کشاورزان و مسئولان می‌توانیم با استفاده بهینه در زمینه مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

وی افزود: همان‌گونه که گذشتگان آب را برای ما به میراث گذاشته‌اند، ما نیز باید با استفاده درست از آب ، این نعمت خدادای را برای آیندگان به ارث بگذاریم.

 لازم به ذکراست،اعضای شورای صنعت آب متشکل از آبفای ، آبفار و آب منطقه ای می باشد.