ویژه برنامه اربعین حسینی درخدابنده/تصویر

ویژه برنامه ای به مناسبت فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان و همنوا با کاروان عاشورائیان در هنرستان فنی و حرفه ای شکوه شهرقیدار با سخنرانی امام جمعه این شهربه همراه اقامه نماز جماعت برگزار گردید. به گزارش اشراق آنلاین،حجت الاسلام طالبی دراین مراسم،ضمن تسلیت اربعین حسینی اظهارکرد:بر اساس شواهد روايي و تاريخي، پس […]

ویژه برنامه ای به مناسبت فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان و همنوا با کاروان عاشورائیان در هنرستان فنی و حرفه ای شکوه شهرقیدار با سخنرانی امام جمعه این شهربه همراه اقامه نماز جماعت برگزار گردید.DSC06010DSC06013DSC06005

به گزارش اشراق آنلاین،حجت الاسلام طالبی دراین مراسم،ضمن تسلیت اربعین حسینی اظهارکرد:بر اساس شواهد روايي و تاريخي، پس از رحلت پيامبر(ص) باورها و اخلاق دوران قبل از بعثت، بار ديگر با لباسي نو، ظهور كرد و به‌تدريج بر فرهنگ اسلامي امت پيامبر چيره شدوسؤال اين است كه بازگشت به دوران جاهليّت چرا و چگونه اتفاق افتاد؟

امام جمعه قیدارافزود:در زيارت أربعينِ سيدالشّهداء(ع) كه شيخ طوسي آن را در تهذيب الاحكام و مصباح المتهجد از صفوان بن مهران جمّال از امام اللّه(ع) نقل كرده است که مي‌خوانيم:«بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالةَ و حيرة الضلالة»ََ(شيخ طوسي،1365،ج6: 113)؛ [حسين بن علي(ع)] خون درون قلبش را در راه تو بذل كرد تا بندگانت را از جهالت و حيرت گمراهي نجات دهد.

وی ادامه داد:از دقت در آيات قرآن کریم در زمینه جهل دانسته مي‌شود كه مقصود از جاهليت، آن جهلي است كه موجب فساد عقيده و اخلاق شود؛ چرا كه بدگماني دربارة خداوند متعال، داوري و قضاوت خودمحورانه، زينت‌آرايي براي نامحرمان و عصبيّت‌هاي برخاسته از ناداني، همگي نشانه‌هاي فساد اعتقادي و اخلاقي هستند.

حجت الاسلام طالبی ادامه داد:بنابراين، جاهليّت در قرآن به معناي ناداني و بي‌سوادي نيست؛ چراكه خيلي از بي‌سوادها از نظر اخلاقي، افرادي متعالي و يا لااقل مقبول و مطلوب مي‌باشند. ازاين‌رو، جهل در اصطلاح قرآن، آن ناداني‌اي است كه موجب فساد اخلاقي و تعصبات ناروا و پست و عصيان از دستورات الهي و حدود شرعي شودوخیلی مهم است که ما از تاریخ ریشه های مشترک حوادث را استخراج کنیم اگر این ریشه ها و دلائل استخراج شود برای امروز ما مفید و قبل استفاده است.

وی به عوامل جهالت اشاره کردوگفت:اگر در جامعه ای یاد خدا کمرنگ شود آن جامعه به راحتی تن به گناه می دهد «و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم» وقتی خود را فراموش کرد دیگر برایش مهم نسیت دنبال ابن زیاد باشد یا عمر سعد و قتی انسان هویت خود را از دست داد موع گیری هایش دریت نیست طبق فرمایش حرت امام در تفسیر این آیه اگر کسی خدا را فراموش کرد خدا او را به خودش واگذار می کند وقتی به خودش واگذار شد راحت زیر بار شیطان می رود راحت زیر بار ظلم می رود و به راحتی با امام حسین علیه السلام می جنگد . در صبح عاشورا امام حسین علیه السلام در اولین خطبه ای که خواند همین مطلب را فرمود: «استحوذ علیهم الشیطان فانساهم ذکر الله» (مجادله/19) ای جمعیتی که مقابل من جمع شدید شیطان قلب هایتان را تسخیر کرده خدا را فراموش کرده اید لذا نور امام را نمی بینید نور خدا را نمی بینید .

امام جمعه قیدارادامه داد:عمر سعد در همین ده روز اول محرم که به کربلا آمده بود چند ملاقات با افراد مختلف دارد که از او دعوت کردند جبهه دشمن را رها کند اما نکرد شخصی از قبیله همدان که از اصحاب امام بود از امام اجازه گرفت که با عمر سعد صحبت کند با عمر سعد هم قبیله بود می گوید: آمدم مقابل خیمه عمر سعد دیدم نشسته و شمشیر خود را تیز می کند ایستادم و چیزی نگفتم سرش را بالا گرفت و گفت چرا سلام نمی کنی «اولستُ مسلما » گفتم تو فکر می کنی مسلمانی ؟ هذا ماء الفرات تشربه الکلاب و الخنازیر» تو دور تا دور آب را محاصره کرده ای و آب را بر فرزندان امام بسته ای ؟گفت می دانی چیست؟ تو که مرا می شناسی برادر حمدان می می دانم این ها اهل بیت پیغمبرند می دانم آزار این ها حرام است  اما چه کنم که من روی خون امام حسین علیه السلام با ملک ری معامله کردم.

وی سپس به علائم و نشانه های غفلت اشاره کردوگفت:ارتباط ضعيف با قرآن(اين افراد با قرآن خيلي ارتباط ندارند. قرآن مي فرمايد آدم هايي كه ارتباطشان با خدا ضعيف است، «وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَاراً»)بی توجهی به نماز و عبادت( قرآن مي فرمايد انساني هايي كه ياد خدا در زندگي شان كمرنگ است و ارتباطشان با خدا ضعيف است، نمازشان با كسالت و بي حالي است. «إِذَا قَامُواْ إِلَي الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَي»)عدم مقاومت در مقابل گناه(خداوند متعال: «يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» راحت به گناه تن مي دهد و در مقابل گناه مقاوم نيست. برخی در مقابل غيبت، تهمت، معصيت، لقمة حرام. اما بعضي ها مقاومند)ازمهمترین نشانه های غفلت است.

وی افزود:علامت ديگرغفلت اين است كه حق پذير نيست، گويا كور و كر است( «ِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها » چشم دارد ولي نمي بيند، گوش دارد ولي نمي شنود. بعضي ها فرياد اباعبدالله (عليه السلام) را در روز عاشورا نشنيده اند! فرياد اصحابش را نشنيده اند! فرياد فرزندانش را نشنيده اند!)

امام جمعه قیداردرادامه سخنان خودبه نفاق اشاره کردوگفت:حضرت علی علیه السلام می فرماید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به من فرمود: انی اخاف علی امتی مومنا و لا مشرکا اما المومن فیمنعه الله بایمانه و اما المشرک فیقمَعُه الله بشرکه و لکنی اخاف علیکم کلّ منافق» من نه از مومن بر امتم خوف دارم و نه از مشرک چون مومن تعهد دارد و مشرک به واسطه شرکش از بین می رود.

وی افزود:در کربلا هم مردمی که آمده بودند به ظاهر عده ای از آنان را به نام دین به آنجا کشیده بودند عمر سعد می گفت یا خیل الله ارکبی.

امام جمعه قیداراظهارکرد:امام صادق علیه السلام اشک می ریخت می فرمود حسین را به اسم دین کشتند مسلمانان آن حضرت را به اسم دین گشتند ووقتی سر از بدن ابا عبدالله جدا شد صدای الله اکبر دشمن بلند شد.