تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد

استاد دانشگاه و پژوهشگر خدابنده ای درباره پژوهش گفت: تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریباً مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که می‌خواهند از این پژوهش‌ها بهره می‌گیرند. حسن قاسمی با تبریک روز پژوهش در گفت و گو با خبرنگار اشراق24 اظهار کرد: تحقیق و پژوهش در […]

550x391x1.jpg.pagespeed.ic.kkbzuEP6TVاستاد دانشگاه و پژوهشگر خدابنده ای درباره پژوهش گفت: تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریباً مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که می‌خواهند از این پژوهش‌ها بهره می‌گیرند.

حسن قاسمی با تبریک روز پژوهش در گفت و گو با خبرنگار اشراق24 اظهار کرد: تحقیق و پژوهش در کشور ما ثمردهی اندکی دارد، تقریباً این نظر مورد قبول واحدهای علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که می‌خواهند از این پژوهش‌ها بهره می‌گیرند.

وی افزود: از آن جا که دامنه ی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقات علمی در سطح ملی مطرح است، امروزه هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش‌روی آن، حایز اهمیت است.

استاد دانشگاه قیداری با بیان اینکه به چه دلایلی کشور ما به زعم برخورداری از امکانات بالقوه در این بخش و نیروهای محقق نتوانسته است در زمینه ی تحقیقات، گام‌های مۆثری بردارد و انگیزه ی بسیاری از نیروهای متخصص خود را در این بخش تقویت نماید اضافه کرد: عده‌ای از صاحبنظران بر این عقیده‌اند که عمدتاً دانش اندوختگان و مسئولان ما، دانش خود را از تحقیق روشن نمی‌سازند و به همین دلیل چهره ی واقعی تحقیق و پژوهش که با به ثمر رساندن و بار آمدن آن ظاهر می‌شود، اغلب قابل مشاهده نیست.

وی ادامه داد: آنان روند تحقیقات را در چهارچوب بسته و محدودی مشاهده می‌کنند و در توصیفی سرانجام چنین می‌گویند: استادان ما نوشته‌اند ولی افزوده ی علمی ما به دانش موجود، کم است و چون تحقیقات و پژوهش‌های کشور به نتایج نسبتاً مطلوب نمی‌رسد، می‌توان نتیجه گرفت که متقاضی واقعی تحقیق وجود ندارد.

قاسمی افزود: کسی تحقیق را درخواست می‌کند که برای این کار بودجه‌ای در اختیار دارد و کسی انجام می‌دهد که نیازی احساس می‌کند، اما حاصل تحقیق برای آزمون شدن به کار گرفته نمی‌شود و نتایج آن به چاپ نمی‌رسد و در نتیجه، کسی هم آن را نمی‌خواند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از آن جا که بارزترین شاخص بالندگی و توسعه‌یافتگی یک کشور را در توانایی‌های فن‌آورانه و پژوهش‌های علمی و کاربردی آن کشور می‌دانند، لذا افزایش ظرفیت و کارآیی فن‌آوری و پژوهش‌های علمی و کاربردی، مستلزم شناخت دقیق منابع و مۆلفه‌های بالقوه ی موجود است که مجموعه‌ای از نیروی انسانی متخصص، منابع مالی و اطلاعاتی، تجهیزات و فضای کالبدی را تشکیل می‌دهد و بدیهی است گردآوری، پردازش، تجزیه و تحلیل مجموعه اطلاعات است که می‌تواند راهگشای یک پژوهش حساب شده و کاربردی شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر اجماع نظر مسئولین بر این است که تنها از طریق پژوهش‌های علمی می‌توان معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را حل و فصل کرد و از کنار این دستاورد گران قیمت نباید به آسانی گذشت. برنامه‌ریزی و تحقیق، لازم و ملزوم یکدیگرند و بدون برنامه‌ریزی مشخص، تحقیق اصولی انجام نخواهد شد و شناخت دقیق ویژگی‌های نظام اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، مستلزم آشنایی دقیق با نمونه‌های کمّی و کیفی و فنون خاص برنامه‌ریزی است.

قاسمی ادامه داد: اجرای صحیح برنامه‌ها در گرو آگاهی مجریان امور از آ خرین یافته‌های علمی و پژوهشی است و فقر اطلاعاتی عوامل اجرایی و مسئولان، بهترین و کارآمدترین برنامه‌ها را با شکست کامل مواجه می‌کند و ارزشیابی، رفع کلیه ی نقایص و تولید اطلاعات صحیح و دقیق است و تولید هرگونه اطلاعات غیرواقعی موجب به هم ریختگی و اختلال نظام برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی اضافه کرد: حصول نتایج و استنتاجات صحیح و منطقی در گرو آشنایی دقیق ارزشیاب‌ها از روش‌ها و فنون ویژه و تخصصی است و اگر برنامه‌ریزی را تنها روش اداره ی ثمر بخش یک جامعه بدانیم، پژوهش و تحقیق را باید یکی از عوامل اصلی نظام اجتماعی به حساب آورد.

استاد دانشگاه قیداری افزود: جامعه‌ای می‌تواند از تحقیق به عنوان تنها امکان شناسایی و برنامه‌ریزی حل معضلات جاری خود بهره گیرد که علاوه بر گسترش فرهنگ تحقیقاتی، به امر نظام بخشی جامعه ی علمی خود نیز بپردازد و پژوهش و تحقیق را به عنوان یک عنصر بنیادین سازماندهی کند، بنابراین هر برنامه‌ریزی موفق منوط به سلسله پژوهش‌های کارآمدی است که در گروه برنامه‌ریزی‌های منسجم شکل می‌گیرد و در نهایت به سازمان یافتن و شکوفایی نهاد تحقیق می‌انجامد، لذا به واسطه ی همین چرخه است که موضوع جایگاه تحقیقات در برنامه‌ریزی برای توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور معنا و اهمیت پیدا می‌کند.