پیاده روی اربعین،یکی از بارزترین نمودهای وحدت امت اسلامی است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار المهدی(عج)استان زنجان در مسجد زینبیه شهر قیدار با بیان اهمیت و نقش اربعین در اتحاد مسلمانان گفت: پیاده روی اربعین،یکی از بارزترین نمودهای وحدت امت اسلامی است. به گزارش اشراق24،مردم مومن و ولایت مدار شهرستان خدابنده در حالی که باران می آمد با پای پیاده در راهپیمایی اربعین […]

DSCN4380DSCN5844DSCN5808DSCN5786DSCN5835مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار المهدی(عج)استان زنجان در مسجد زینبیه شهر قیدار با بیان اهمیت و نقش اربعین در اتحاد مسلمانان گفت: پیاده روی اربعین،یکی از بارزترین نمودهای وحدت امت اسلامی است.

به گزارش اشراق24،مردم مومن و ولایت مدار شهرستان خدابنده در حالی که باران می آمد با پای پیاده در راهپیمایی اربعین حضور داشتند و خود را به مسجد زینبیه شهر قیدار رساندند.

در ادامه حجت الاسلام متین به ایراد سخن پرداخت و با تسلیت به مناسبت اربعین حسینی اظهار کرد: حضور در پیاده روی اربعین از یک سو و از طرف دیگر تبیین ابعاد و ماهیت حضور در این اجتماع بزرگ مساله ای است که همواره باید مورد توجه باشد.

وی افزود: بحث اربعین حسینی را می توان این گونه تحلیل کرد، وقتی حرکتی به صورت خودجوش و اینگونه در عالم تشیع اتفاق می افتد و شیعیان از نقاط مختلف جهان تلاش می کنند خود را به نجف برسانند و پیاده از نجف به کربلا بروند نشان از عظمت اسلام و تاثیر شعائر دین ما دارد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصار المهدی(عج)استان زنجان ادامه داد: چیزی که باید در اربعین به آن توجه کنیم آن است که جریان های سلفی به دنبال آن هستند که جریان اربعین را صرفا درون شیعی و مذهبی معرفی کنند و بگویند که این جریان مخصوص شیعیان است و ارتباطی  با اهل سنت ندارد اما واقعیت آن است که وقتی به موضوع در مقام نظریه و عمل ورود پیدا می کنیم حضور سایر فرق اسلامی و ادیان را در این رویداد می بینیم.

وی افزود: پس باید تلاش مان این باشد که این رویکرد و پیاده روی که در ایام اربعین انجام می شود را به مثابه یک همگرایی مذهبی تلقی کنیم و آن را جلوه ای از وحدت تلقی کنیم و راهکار مهمی را در حوزه وحدت اسلامی تبدیل کنیم.

متین ادامه داد: اما خصوصیت دوم اجتماع اربعین که نوع همفکری و همراهی و سبک زندگی را می تواند به مسلمانان یاد دهد جلوه هایی از ایثار، مجاهدت و از خودگذشتگی است که این رفتار انسانی را در اجتماع بزرگ اربعین میان زوار میبینیم، حتی فردی که برای قوت روزانه خود چیز زیادی ندارد حاضر است آن را با زوار تقسیم کند، این برای مسلمین درسی است که غمخوار هم باشند و از این فرصت استفاده کنند وبدانند که ایثار اختصاص به کربلا و اربعین ندارد بلکه باید تمام زندگی انسان را در برگیرد.

وی اضافه کرد: جهان غرب تمام تلاش شان این است که مسلمین را بعد از قضایایی که تکفیری ها در سطح جهان داشتند به عنوان انسان های دو از تمدن و خشن معرفی کنند و همین امر است که به اسلام هراسی و اسلام ستیزی دامن می زند، در نتیجه می بینیم که غرب اقدامات تکفیری ها را به کل مسلمین تسری می دهند و وجهه آنان را به گونه ای کاملا مغایر نمایان می کند.

متین ادامه داد:  حال در این شرایط اگر با رویکرد وحدت آمیز از ظرفیت های اجتماعات مسلمین بهره بگیریم و به عنوان مصداق این موضوع از ظرفیت پیاده روی اربعین به نحو احسن استفاده کنیم در نتیجه جلوه ای حق از اسلام و اسلام محمدی برای جهانیان به تصویر کشیده می شود چراکه جهانیان می بینند که مسلمین در کنار یکدیگر چه طور می توانند جلوه های انسانی و اسلامی را به نمایش بگذارند، میلیون ها انسان در شرایط مختلف به صورت پیاده برای یک هدف معنوی حرکت می کنند و به زیارت سیدالشهدا می روند.

وی ادامه داد: مساله بعد که باید در ذیل ماهیت پیاده روی اربعین به آن توجه داشته باشیم مفهوم وحدت است. ما مفهمومی به نام امت را در اندیشه اسلامی داریم که این مفهوم چیزی فراسوی مرزهای جغرافیایی و نژآدها است و نمونه واضح آن را در مکه و مناسک حج می بینیم.

متین افزود: اما یکی دیگر از بارزترین نمودهای این وحدت رویداد پیاده روی اربعین است که می تواند نقش موثری را در وحدت هرچه بیشتر امت اسلام ایفا کند و به نوعی تمرین و تمهیدی برای ایجاد امت اسلامی است، امتی که بدون توجه به رنگ و پوست و نژاد و ملیت در کنار هم قرار می گیرند،ملت مسلمان ایران و عراق با وجود آنکه هشت سال با هم جنگ داشتند  اما در این اجتماع بزرگ در کنار هم هستند و اربعین نماد وفاق میان آنها می شود و به اندازه ای دو ملت را به هم نزدیک می کند که عراقی ها با تمام وجودشان به میدان می آیند تا از مهمانان ایرانی خود پذیرایی کنند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر اگر بخواهیم از این پدیده بزرگ بهره برداری کنیم باید وقت مستوفایی برای شناخت ظرفیت های اربعین بگذاریم و مساجد ظرفیت مناسبی برای معرفی فرهنگ اربعین هستند،واقعا این حرکت و حادثه ابعاد مختلفی دارد و ما هنوز نشناخته ایم و نمی دانیم که اربعین چه ظرفیت هایی دارد.

متین تصریح کرد: ما می توانیم در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از این ظرفیت بهره بگیریم،بخش عمده ای از انرژی این حماسه بزرگ دارد از دست می رود بنابراین اندیشمندان و فرهیختگان باید فردای اربعین بنشینند و ابعاد این حرکت عظیم را مورد بررسی قرار دهند و آن را کاملا در حوزه های مختلف بررسی کنند تا اولا راهبردهای مناسبی را تعریف کنند و بعد هم راهکارهایی تعریف کنند.