رهیافت جدیدی از رسانه های غیردولتی در ایران

کارشناس روابط بین الملل گفت: کمپین فعالان رسانه و مجلس مستقل آینده به خوبی در سراسر کشور فراگیر شده است و از آنجا که فعالان رسانه و بیش از همه رسانه های محلی در این کمپین محوریت دارند. علیرضا سعید آبادی در گفت و گو با خبرنگار اشراق24 اظهار کرد: کمپین فعالان رسانه و مجلس […]

index

کارشناس روابط بین الملل گفت: کمپین فعالان رسانه و مجلس مستقل آینده به خوبی در سراسر کشور فراگیر شده است و از آنجا که فعالان رسانه و بیش از همه رسانه های محلی در این کمپین محوریت دارند.

علیرضا سعید آبادی در گفت و گو با خبرنگار اشراق24 اظهار کرد: کمپین فعالان رسانه و مجلس مستقل آینده به خوبی در سراسر کشور فراگیر شده است و از آنجا که فعالان رسانه و بیش از همه رسانه های محلی در این کمپین محوریت دارند مناسب می دانم رهیافت جدیدی از رسانه های غیردولتی در ایران را که حاصل سال ها مطالعه و تجربه است ارایه کنم.

وی افزود: رسانه های داخلی در این تقسیم بندی به رسانه های حزبی ، شبه  حزبی و مستقل تقسیم می شوند و ماهواره و شبکه های اجتماعی با توجه به منشا خارجی تولید پیام در اولی و زیرساخت ها و کنترل های خارجی در دومی ، اسب تروای غربی برای جامعه ایرانی محسوب می شوند.

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: رسانه های مستقل بویژه در نواحی و مناطق مختلف در این مواجهه ، نه تنها مرزبانان فرهنگی کشور هستند بلکه توان نفوذ در عرصه های فکری و بالاتر از آن فتح جنگ نرم تحمیل شده را دارند.

وی افزود: رسانه های حزبی و احزاب با توجه به ساختار سیاسی و نظام ولایی در ایران با واقعیت های متعددی روبرو هستند، اول ، واژه حزب با این که بومی است اما ساختار احزاب در کشور بومی سازی نشده است،دوم ، فراگیری و دربرگیرندگی احزاب که از معیارهای مهم ارزیابی است در کشور با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و حزب عمدتا در محافل خاص کاربرد دارد و سوم ، برخی از احزاب چندنفره و شبه کاغذی به دلیل این که سطح تماس محدودی با مردم دارند و از توان فکری نخبگان جامعه بی بهره اند شخص محور هستند و برنامه محور نیستند.

سعید آبادی اضافه کرد: چهارم ، اغلب این گونه احزاب قدرت اجرایی لازم برای پیگیری خواسته های خود را ندارند و پنجم ، دائمی نیستند و هنگام انتخابات فعال می شوند و برخی از آن ها فقط محل مصرف پول های تبلیغاتی خاص هستند.

وی ادامه داد: فصلی بودن فعالیت های حزبی و اکتفا به صدور بیانیه های مناسبتی متاسفانه به یک رویه غالب در حوزه احزاب تبدیل شده است،خانه احزاب که به تازگی فعال شده نقطه امید فعالان سیاسی مستقل برای ساماندهی این وضعیت البته در یک بازه زمانی مناسب و نه شتابزده بحساب می آید.

کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: ششم ، رسانه های حزبی از نظر سیاست ها و منابع مالی به حزب وابسته هستند و این یک امر پذیرفته شده نزد همه فعالان سیاسی است، هفتم ، شفافیت منابع مالی و درآمدی احزاب و گزارش آن ها به مردم لازمه کار حزبی است اما در جهان سوم بطور معمول انتشار نمی یابد و هشتم ، از همه آن ها مهم تر کمپین فعالان رسانه و مجلس مستقل آینده نشان  داد که احزاب و بخش کثیری از نیروهای سیاسی و اجتماعی جامعه در ساختار دوقطبی نمی گنجند و نظام سیاسی برای جذب و مشارکت حداکثری باید جای ویژه ای برای فعالان مستقل سیاسی با توجه به قدرت بازیگری آن ها در نظر بگیرد.

سعید آبادی تصریح کرد: به هر حال ، تشکل های سیاسی دارای پروانه فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب و جمعیت ها حق انتشار عقاید و مواضع خود را دارند و داشتن ارگان رسمی و رسانه حزبی حق قانونی آن هاست و رسانه های حزبی با توجه به تعداد محدود احزاب اصلی در کشور از نظر کمیت زیاد نیستند.

وی ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق رسانه ها ، کمترین ارتباط سلسله مراتبی با احزاب ندارند و مستقل هستند، اما تعداد محدودی از رسانه ها باقی می مانند که نه در ساختار حزبی تعریف شده اند و نه مستقل از سیاست های احزاب هستند.

کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: ارگان رسمی هیچ حزبی نیستند و منابع مالی تعریف شده و بودجه شفاف حزبی ندارند اما مستقل از چپ و راست رایج سیاسی فعالیت نمی کنند،منافع مردم در این رسانه ها در حاشیه مصالح حزبی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا پذیرفته شده که وفاداری حزبی نزد اعضا اصلی و در سطح پایین تر برای هواداران از بالاترین نوع وفاداری ها باشد و رسانه های حزبی از این قاعده مستثنی نیستند، اما آنچه که پذیرفتنی نیست وفاداری های افراطی شبه حزبی است.،این گونه از رسانه ها که تعدادشان بسیار محدود است ، عمدتاً شخص محور هستند و منابع مالی فراوانی دارند و از بالای سر مردم و سایر رسانه ها و حتی در مواردی بالاتر از جایگاه رسانه های حزبی سخن پراکنی می کنند درحالی که جایگاه قانونی احزاب و رسانه های حزبی را ندارند.