گردشگری می‌تواند پل ارتباطی میان ملت‌ها باشد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خدابنده گفت: گردشگری می‌تواند پل ارتباطی میان ملت‌ها باشد و فرصتی برای تبادل فرهنگی و اجتماعی فراهم کند.

معصومه شیری در گفتگو با خبرنگار نسیم اشراق با بیان این که از سال ۱۹۸۰ سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری و جهان‌گردی جشن می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدف از گرامی‌داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است افزود: در ایران روز جهانی گردشگری روز ۵ مهرماه در تقویم شمسی ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خدابنده ادامه داد: در روز گردشگری و جهان‌گردی امکان بازدید رایگان و نیم‌بها از همه موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد.

وی اضافه کرد: از فواید گردشگری این است که سفر کردن کمک می‌کند تا از فشارهای روحی کاسته شود و باعث ایجاد تنوع در زندگی می‌شود زیرا فعالیت‌ها و کار و زندگی روز‌مره می‌تواند خسته‌کننده باشد پس تنها سفر و گردشگری است که می‌تواند شما را از روزمرگی کسل کننده بیرون آورد و باعث ایجاد تنوع در زندگی شود.

شیری با بیان اینکه گردشگری و سفر درس رویارویی با حوادث غیر منتظره در زندگی را می‌دهد تاکید کرد: شعار امسال روز جهانی گردشگری به نام «گردشگری و صلح» نام‌گذاری شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خدابنده ادامه داد: شعاری که برای مناسبت روز جهانی گردشگری در هر سال انتخاب می‌شود، اهمیت بالایی دارد زیرا نشان می‌دهد تمرکز رویداد روی چه موضوعاتی خواهد بود.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد شعارهای مختلفی بودیم که هر کدام با توجه به رویدادهای مهم آن سال و مسائل مربوط به صنعت گردشگری انتخاب شده بودند.

شیری در ادامه عنوان کرد: روز جهانی جهان‌گردی فرصتی است تا جوامع محلی بتوانند فرهنگ و سنت‌های خود را معرفی کنند و از این طریق به ترویج گردشگری پایدار بپردازند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خدابنده ادامه داد: روز جهانی جهان‌گردی یادآور این نکته است که گردشگری می‌تواند پل ارتباطی میان ملت‌ها باشد و فرصتی برای تبادل فرهنگی و اجتماعی فراهم کند.

وی اضافه کرد: با توجه به چالش‌های موجود نیاز است که همه ما به سمت گردشگری پایدار حرکت کنیم و از منابع طبیعی و فرهنگی خود به خوبی محافظت کنیم.