واکاوی درمقدس ترین نهادمردمی درایران

در این نوشتار، نگاهی اجمالی به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسال58خواهیم داشت. اشراق آنلاین:در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی (قدس السره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، عده ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه گرد هم جمع آمدند، و نهاد مقدس […]

661329_677در این نوشتار، نگاهی اجمالی به تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسال58خواهیم داشت.

اشراق آنلاین:در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی (قدس السره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، عده ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه گرد هم جمع آمدند، و نهاد مقدس سپاه را پی ریزی كردند.

شاید در آن روزهای نخست كه هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می كردند، تصور نمی رفت كه چه مسؤولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده ی این تشكیلات تازه تأسیس خواهد بود؛ اما از آنجا كه محرك حضور در این نهاد، خدمت بی شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام والی ولایت فقیه بود سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع مأموریت محوله آماده كرده بودند.

امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام كردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.

سخنان امام خمینی(ره) درباره سپاه

سپاه پاسداران كه ركنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان، علیه الصلوة و السلام، نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب های تاریك و ظلمانی ستم شاهی بوده و در پاسدارای از انقلاب و هدف های آن عاملی مؤثر و ركنی ركین بوده و هست.

نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.

من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم؛ چشم من به شماست، شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید.

من به طور جداً و اكید می گویم كه انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران اسلامی كه به حق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یكایك شما (پاسداران) نیازمند است.

سخنان مقام معظم رهبری درباره سپاه

سپاه پاسداران در سایه ی روحیه ی انقلابی و معنویتی كه از سرچشمه ی جوشان دل منور و روح مصفای آن امام عارفان و قدوه ی صالحان پیوسته می جوشید و بیش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می كرد توانست نقش تعیین كننده ای را در دفع حمله ایادی استكبار به جمهوری اسلامی ایفا كند و در كنار ارتش و با به كارگیری بسیج مردمی، درس تلخی به دشمنان اسلام بدهد و حفظ و استمرار نظام جمهوری اسلامی را تضمین كند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه مولود مبارك انقلاب اسلامی است، در همه ی جهان پس از صدر اسلام پدیده ی بی سابقه ای است. این پدیده در حقیقت مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه ی قدرت های بزرگ با سلاح اتكال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حركت برای نجات مستضعفان و از همین روست كه سلطه های بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدین پدیده ی الهی می نگرند چنان كه به انقلاب اسلامی.

سپاه پاسداران نور چشم و عضو اصلی انقلاب است، چرا كه از بطن انقلاب روییده، رشد كرده و رو به كمال است.

برجستگی سپاه، در همراهی «سلحشوری نظامی» با «خلوص معنوی» بوده و همه ی موفقیت ها از هماهنگی این دو ناشی شده است و این عنصر اصلی كه صفت مجاهدان جلیل القدر صدر اسلام و پایه گذاران افتخارات تاریخی اسلام است، همواره باید در سپاه پاسداران حفظ شود.

اكنون سپاه با سه بعد بسیار قوی معنوی، نظامی و علمی، تحقق بخش امر خدای تعالی در قرآن است كه فرموده:

»وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّةٍ و مِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّكُمْ…» (سوره انفال آیه60)

«هر چه می توانید برای مقابله با دشمن آماده كنید و تجهیز شوید تا بدین وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید …»

سپاه با چنین بنیه ی معنوی و مادی، چشم اندازی بس روشن پیش رو دارد كه عبارت از حفظ نظام مقدس و كشور و نیز تلاش و زمینه سازی برای حكومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه می باشد.