هشدار موج جدید کرونا در ایران/ پیرولا و ایرس، شایع ترین واریانت های کرونا

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: فعلا اکثریت موارد کرونای جدید علیرغم سرایت بالای آن، علایمی چون گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به علاوه یکی، دو روز بدن‌درد و تب دارند.

به گزارش نسیم اشراق به نقل از خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اگرچه سازمان جهانی بهداشت، شیوع ویروس کرونا را از وضعیت اضطراری خارج کرد، اما این ویروس همچنان دارد و سویه به سویه خودش را تغییر می‌دهد. زیرسویه‌های جدید اومیکرون چند هفته‌ای هستند که دوباره مورد توجه نظم و نظام بهداشتی جهان قرار گرفته‌اند. مقامات سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام اریس با نام علمی (ای‌جی.۵ EG)، هشدار داده و آن را در بخش سویه‌های تحت نظارت دسته‌بندی کردند، آن‌طورکه یورونیوز گزارش داده سازمان بهداشت جهانی گفته که اریس با قدرت واگیر بالا اصطلاحاً توانایی گریز از برابر سیستم ایمنی بدن را دارد، هرچند خطر آن کم ارزیابی می‌شود.

اما اریس تنها زیرسویه کرونا نیست که این روزها درباره آن گفته و شنیده می‌شود، سویه جهش یافته جدید BA ۲.۸۶ که پیرولا هم نامیده می‌شود، نخستین بار ماه گذشته میلادی در دانمارک شناسایی شد و یورونیوز براساس گزارش‌های جهانی درباره آن نوشت: این گونه تا کنون ۷۳۵۰ بار در ۵۱ کشور توالی‌یابی شده است.

متخصصان بیماری های عفونی در حالی طی روزهای گذشته از خیزش جدید ویروس کرونا در ماههای سرد سال سخن گفته بودند که آمار ابتلا به ویروس کرونا در مهر ماه در مقایسه با هفته قبل از آن‌ روند افزایشی را نشان می دهد.

کرونا پیرولا ، سویه جدید کوید_ 19 با جهش های زیاد

انواع جدید کرونا هر چند وقت افزایش پیدا کرده و این ویروس جهش پیدا می‌کند. هر بار نوع جدیدی از سویه های کرونا ایجاد می‌شود، بنابراین نگرانی‌هایی بابت علائم، عوارض و شدت سرایت آن به وجود می‌آید.

حمیدرضا نادری متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، گفت: فعلا اکثریت موارد کرونای جدید علیرغم سرایت بالای آن، علایمی چون گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به علاوه یکی، دو روز بدن‌درد و تب دارند.

وی افزود: مدتی است دوباره موارد کرونا افزایش داشته و موارد جهانی به طور مثال میزان بستری‌ها در کشور آمریکا ۲۰ تا ۲۲ درصد بیشتر شده است.

نادری ادامه داد: سویه جدید کرونا بیماری‌زایی قابل ملاحظه‌ای دارد، در تمام قاره‌ها و کشورها شاهد افزایش آن هستیم. ما نیز مواردی می‌بینیم که تابلوی مشکوکی دارند و تست‌های آن‌ها مثبت است. این سویه جدید که اریس نام دارد همان ویروس کرونا بوده که جهش پیدا کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار داشت:‌ تستی که در حال حاضر انجام می‌دهیم PCR کووید است و نمی‌توانیم سویه اریس را تشخیص دهیم، بنابراین نمی‌توان قاطعانه بیان کرد که موارد کرونا مثبت، سویه جدید است. مسئولان نیز بیان می‌کنند که ثابت نشده سویه اریس وارد کشور شده باشد؛ زیرا موارد آن در جهان به صورت عددی گزارش می‌شود و توده‌های ابتلا را نداریم. تجربه نشان داده ویروسی که غالب شده و همه‌جا پراکنده می‌شود، اگر هم نباشد چیزی مشابه آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه اریس مشخصه خاصی ندارد؛ زیرا عملا همان کرونا است، عنوان کرد: البته بیان ژنی آن‌ها با جهش متفاوت می‌شود. ممکن است تظاهرات آن‌ها خفیف و شدید شود، برخی سرایت بالاتر و برخی شدت بیشتر داشته باشند، اما نمی‌توان بیان کرد که این علائم مربوط به این ویروس است. انتظار داریم این سویه جدید همان سندرومی باشد که می‌شناسیم؛ یعنی یک بیماری تنفسی که بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و می‌تواند ریه را نیز درگیر کند، البته ممکن است شدت و ضعف آن برحسب جهش‌ها متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: سویه جدید سرایت بالایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد. در خصوص شدت آن نمی‌توان قضاوت کرد؛ زیرا عمری از آن نگذشته است. بیشتر موارد بستری به شدت کووید دلتا نبوده است. تظاهرات آن بیشتر سرماخوردگی معمول است، اما باید تفاوت عمده‌ای بین سرماخوردگی و این ویروس‌ها قائل شویم.

نادری اضافه کرد: سرماخوردگی یک یا چند ویروس خاص هستند و مشخصه آن‌ها این است که تنها دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند؛ یعنی خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم آبریزش داشته و تب، بدن درد و علایم عمومی ندارند. ویروس‌های دیگر که موجب آنفلوآنزا و کووید می‌شوند طبق گسترده‌ای از خفیف تا شدید دارند و تفاوت آن‌ها این است که شامل علایم عمومی، تب و بدن درد نیز می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: آنچه امروز بیشتر مشاهده می‌شود و بیماران شکایت دارند، این است که اریس شامل درگیری دستگاه تنفسی فوقانی به اضافه بدن درد، خستگی، کوفتگی و تب است. در زمینه درگیر کردن ریه هنوز به شدت کروناهای اولیه و دلتا نیست، اما در مواردی بستری شدند و یکی، دو مورد به ICU رفتند.