نمایشگاهی برای تاراج داشته‌های مبل‌سازان زنجانی

برگزاری نمایشگاه صحرایی در زنجان برای عرضه مبل توسط برخی تولیدکنندگان خارج از استان اعتراض تولیدکنندگان استانی را در پی داشته است و این در حالی است که اقدامی از سوی مسئولان برای حل این مشکل صورت نگرفته است.به گزارش اشراق آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، این روزها که نزدیک عید می‌شویم […]

برگزاری نمایشگاه صحرایی در زنجان برای عرضه مبل توسط برخی تولیدکنندگان خارج از استان اعتراض تولیدکنندگان استانی را در پی داشته است و این در حالی است که اقدامی از سوی مسئولان برای حل این مشکل صورت نگرفته است.13920926000622_PhotoAبه گزارش اشراق آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، این روزها که نزدیک عید می‌شویم برخی از مردم در حال و هوای خریدن لوازم جدید منزل از جمله به‌روز کردن و تغییر دکوراسیون منازل خود هستند.

خرید مبلمان منزل با توجه به فرا رسیدن عید، امروز از جمله دغدغه‌های برخی از مردم و از طرفی مبل‌سازان و مبل‌فروشان است.

همه مبل‌سازان به قول خود منتظر فرا رسیدن عید هستند تا بیشترین فروش خود را در این ایام داشته و تولیدات خود را به فروش برسانند.

اما گاهی این انتظار مبل‌سازان به سرابی بیش نمی‌ماند چراکه برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها همه نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب کرده و به جای اینکه تولیدات واحدهای بومی به فروش برسد این مبل‌سازان و مبل‌فروشان سایر استان‌ها هستند که بیشترین سود را از این اتفاق برده و عرصه برای تولیدکنندگان بومی تنگ می‌شود.

ناگفته نماند که شهروندان نیز همواره به سراغ زرق و برق برخی از غرفه‌های نمایشگاهی می‌روند که صاحب غرفه حتی خود ادعا می‌کند که به واحد مشخصی وابسته نیست و هیچ آدرس و شماره تماسی برای ارائه خدمات و گارانتی ندارد.

امروز نمایشگاه صحرایی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان استان زنجان تبدیل شده که متاسفانه این نمایشگاه قرار است بر اساس گفته‌های تولیدکنندگان مبلمان در مرکز استان برگزار شود.

نمایشگاهی که با برپا کردن چادرهای صحرایی دایر می‌شود و از هیچ‌گونه امنیت و اطمینانی نیز برخوردار نیست و البته اعتراض شدید تولیدکنندگان بومی استان را برانگیخته است.

این در حالی است که عوارض و مالیات توسط تولیدکنندگان استانی پرداخت می‌شود پس چرا باید سود فروش محصولات در جیب افرادی برود که حتی برخی از آن‌ها سررشته‌ای از مبلمان و صنایع چوبی ندارند؟!

صنایع چوبی و از جمله آن مبل‌سازی و تولیدات مبلمان منازل از جمله مشاغلی است که امروز افراد زیادی در جامعه مشغول به آن هستند.

اشتغالزایی یکی از بزرگ‌ترین مزایای چنین مشاغلی به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت هر کارگاه حداقل بیش از چند کارگر دارد.

اما گویی مسئولان با برگزاری نمایشگاه‌های صحرایی آن هم درست نزدیک ایام عید که خرید مردم نیز افزایش پیدا می‌کند، سرنوشت کارگران این کارگاه‌های تولیدی را نادیده می‌گیرند.

یک تولید کننده و دکوراسیون داخلی در زنجان با بیان اینکه نمایشگاه صحرایی طی سال‌های اخیر در زنجان برگزار شده است، اظهار کرد: امسال برای دومین بار این نمایشگاه در شهر زنجان برپا می‌شود.

اصغر رضایی با اشاره به اینکه نمایشگاه صحرایی فصل تابستان در محل ورزشگاه کارگران برگزار شد و در حال حاضر نیز بر اساس گفته‌ها مقرر شده است در محل زمین‌های ارتش برگزار شود، تصریح کرد: زمانی نمایشگاه صحرایی برگزار می‌شود که بلافاصله پس از آن نمایشگاه مبلمان کاسپین برگزار خواهد شد.

این شهروند زنجانی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های صحرایی فقط تولیدکنندگان تهرانی حضور دارند، عنوان کرد: به تولیدکنندگان بومی اطلاع‌رسانی نمی‌شود اما در هر صورت ما از چنین نمایشگاهی استقبال نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه صحرایی در تابستان سبب رکود بازار برای تولیدکنندگان بومی حداقل تا سه ماه شد، ادامه داد: اگر دوباره این نمایشگاه در زنجان برگزار شود بازار تولیدکنندگان بومی راکد می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان ورشکسته می‌شوند.

این تولیدکننده و دکوراسیون داخلی در زنجان با بیان اینکه حدود 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری داشته است و نمی‌تواند مبلمان خود را زیر چادر به فروش برساند، افزود: کیفیت تولیدات تولیدکنندگان بومی بالاتر از مبلمان ارائه شده در نمایشگاه صحرایی است.

رضایی با تاکید بر اینکه نمایشگاه مبلمان فقط باید در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی زنجان (کاسپین) برگزار شود، یادآور شد: در این صورت حضور شرکت‌های تولیدی دیگر از سایر استان‌ها حس رقابت را زنده کرده و سبب افزایش کیفیت محصولات تولید شده در استان نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل رکود در بازار نمی‌توان طرح‌های جدید را ارائه و دستگاه‌های تولیدی را به‌روز کرد، ادامه داد: باید سرمایه‌های حاصل از فروش به استان تعلق گیرد اما از استان خارج می‌شود.

این تولید کننده مبلمان و دکوراسیون داخلی با بیان اینکه باید بازار مبل زنجان راه‌اندازی شود، گفت: باید رئیس اتحادیه مبلمان نیز از تولیدکنندگان مبلمان باشد تا مشکلات این واحدها را درک کرده و راه چاره‌ای بیندیشند.

رضایی اظهار کرد: در نمایشگاه صحرایی که دوره قبل در زنجان برگزار شد حدود هفت میلیارد تومان از بابت فروش و اجاره غرفه‌ها از زنجان خارج شد، باید بگویند که این پول‌ها به کجا می‌رود!

احسان خدابخش یکی از توزیع‌کنندگان مواد اولیه صنایع چوبی در زنجان نیز با بیان اینکه خارج شدن هفت میلیارد تومان سرمایه از استان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها است، عنوان کرد: بیکار شدن کارگران نیز همواره مشکل بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

این توزیع‌کننده با بیان اینکه همه تولیدات تولیدکنندگان مبلمان در انبارها انباشته شده و به فروش نمی‌رسد، اظهار کرد: بیش از 150 واحد تولیدی صنایع چوبی در استان وجود دارد که هر یک از آن‌ها یک تا پنج نفر کارگر دارند.

وی متذکر شد: باید اتحادیه مبل‌سازان در این زمینه با تولیدکنندگان همکاری داشته باشد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان مبلمان با بیان اینکه همه تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود در ایام قبل از عید برنامه‌ریزی کرده‌اند، تصریح کرد: اما برپایی نمایشگاه سبب راکد شدن بازار کار ما شده و کارگران بیکار می‌مانند.

داوود باقری با اشاره به کاهش تولیدات خود تاکید کرد: مبلمانی که در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسد از کیفیت و اطمینان کافی برخوردار نیست و این امر باید به درستی به اطلاع مردم و خریداران رسانده شود.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه همه مبل‌سازان به برگزاری نمایشگاه صحرایی اعتراض دارند، عنوان کرد: مجمع امور صنفی و سایر مسئولان استان باید از برگزاری چنین نمایشگاهی جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: از طرفی نمایشگاه صحرایی از امنیت مناسبی برخوردار نیست.

گفتنی است، تاکنون اقدامی از سوی مسئولان در جلوگیری از برگزاری این نمایشگاه با وجود اعتراض‌های تولید کنندگان این صنف صورت نگرفته است.

به نظر می‌رسد تولید کنندگان مبل در استان زنجان روزهای سختی را می‌گذرانند و در صورتی که از سوی مسئولان اقدامی در راستای حمایت از آن‌ها صورت نگیرد شاهد بیکاری کارگران این صنف در آستانه شب عید خواهیم بود.

امیدواریم در این زمینه مسئولان هر چه سریع‌تر وارد عمل شوند تا این قشر بیش از این متضرر نشوند.

گزارش از فاطمه حیدری